DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II Codi 12081012
Ensenyament
Historia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
MORENO JULIA, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIA, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Estudi del procés de transformació econòmic, social i polític que determina la transició de l'Antic Règim a la contemporàneitat i les resistències al canvi

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B8 Treball en equip
B10 Independència de judici
B11 Habilitats de relacions interpersonals
B13 Raonament crític
B15 Aprenentatge autònom
B16 Adaptació a les noves situacions
B18 Motivació pel rigor
B19 Liderat
B20 Creativitat
B24 Resol problemes de forma efectiva
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B27 Treballa de forma col·laborativa
B29 Es comunica de manera efectiva en la pràctica professional i com a ciutadà (assertivitat)
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Adquirir els mecanismes bàsics per saber localitzar la informació per assolir el coneixement d'un tema A1
A2
A6
A8
A9
B2
B6
B7
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
2. Aprendre a desenvolupar estratègies d'aprenetatge individualment i en equip A6
B2
B6
B7
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
3. Desenvolupar habilitats d'estudi i de treball individual, com l'autoplanificació i l'autoorganització i saber-les aplicar en un treball en equip B6
B7
B8
B11
B13
B16
B19
4. Desenvolupar les habilitats necessàries per treballar en equip, perquè en el món laboral actual és una de les habilitats / capacitats millor valorades B2
B6
B7
B8
B10
B13
B15
B18
B20
C2
C5
5. Aprendre a treballar en equips intersdisciplinars, perquè aquesta és una habilitat / capacitat ben valorada B1
B6
B7
B8
B10
B11
B13
B15
B16
B18
B19
B20
B24
B25
B27
B29
C2
C5
1. Adquirir els mecanismes bàsics per saber localitzar la informació per assolir el coneixement d'un tema
2. Aprendre a desenvolupar estratègies d'aprenetatge individualment i en equip
3. Desenvolupar habilitats d'estudi i de treball individual, com l'autoplanificació i l'autoorganització i saber-les aplicar en un treball en equip
4. Desenvolupar les habilitats necessàries per treballar en equip, perquè en el món laboral actual és una de les habilitats / capacitats millor valorades
5. Aprendre a treballar en equips intersdisciplinars, perquè aquesta és una habilitat / capacitat ben valorada
Presa de desicions
Demostrar coneixement i comprensió de les coordenades espai-temporals (diacronia i sincronia) i dels límits i interrelacions geogràfiques i culturals de la història de l'Art
Visió diacrònica general de la història de l'Art universal.
Ha de demostrar coneixement i comprensió sistemàtic i integrat del fet artístic: teoria i pensament estètic, diferents llenguatges, procediments i tècniques de la producció artística al llarg de la història.
Ha de demostrar coneixement i comprensió la història i les problemàtiques actuals de la conservació, criteris de restauració i gestió del patrimoni històric, artístic i cultural.
Comprometre-se amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
Planificació i organització
Presa de desicions
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Continguts
Tema Subtema
1. La Primera Guerra Mundial. 1.1. Antecedents polítics.
1.2. Causes de la Guerra.
1.3. La Guerra.
1.4. Consequències de la Guerra.
1.5. Estructuració de la pau.
2. Rússia, entre el tzarisme i l'estalinisme. 2.1. Introducció.
2.2. Rússia abans de la Revolució.
2.3. Els fets de 1905 i les seves conseqüències.
2.4. De Febrer a Octubre de 1917.
2.5. Rússia després de la Revolució (de 1917 a 1921).
2.6. La NEP (de 1921 a 1927).
2.7. L'estalinisme fins a 1939.
3. L'Època d'Entreguerres (I): feixisme i nacionalsocialisme. 3.1. La crisis del parlamentarisme.
3.2. Itàlia:
- Itàlia a la fi de la Primera Guerra Mundial.
- L'aparició del feixisme.
- La presa del poder.
- La Itàlia feixista.
3.3. Alemanya:
- La República de Weimar (1919-1933).
- L'Alemanya nazi (1933-1939).
4. L'Època d'Entreguerres (II): Els Estats Units d'Amèrica, de la prosperitat a a la Gran Depressió. 4.1. Introducció.
4.2. La fi de "l'Era Wilsoniana".
4.3. L'Amèrica satisfeta dels anys 20.
4.4. La crisis de 1929 i la Gran Depressió.
4.5. "L'Era Roosevelt" fins a l'entrada dels Estats Units a la Guerra (1933-1941).
4.6. Conclusions.
5. La Segona Guerra Mundial. 5.1. Causes.
5.2. La fase de domini de l'Eix (1939-1941).
5.3. El gir de la Guerra (1942).
5.4. La fase de domini aliat (1943-1945).
5.5. Conseqüències.
6. El Món després de la Segona Guerra Mundial. 6.1. L'inici i consolidació de la Guerra Freda:
- Concepte i antecedents.
- Inici (1947-1949).
- El període 1950-1962
6.2. La distenció relativa i la fi dels Blocs (1963-1991).
6.3. La descolonització d'Àsia i Àfrica.
6.4. El Món Pobre.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Sessió Magistral
45 30 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Debats
8 0 8
 
Atenció personalitzada
30 0 30
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, de les activitats i del sistema d'avaluació
Sessió Magistral Explicació dels continguts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris de texts realitzats en horari de pràctiques.
Debats Reflexió col·lectiva sobre els temes donats a classe.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Proves de Desenvolupament
Descripció
Hores de despatx destinades pel professor a atendre els dubtes dels alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Exposició del temari i assistència a classe. 5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques assignades. 20
Proves de Desenvolupament Avaluació dels continguts de l'assignatura. 75
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

 •PERONNET, M., De les Llums a la Santa Aliança, 1740-1820, Madrid, Akal

•HEFER, J., SERMANN, W., De les revolucions als Imperialismes, 1815-1914, Madrid, Akal

•BRUNET, J.-P, LAUNAY, M., D'una guerra a l'altra, 1914-1945, Madrid, Akal.

•LEON,. Història social del món, ZYX

•CAMBRIDGE, Historia del mundo moderno, Barcelona, Sopena

•RENOUVIN, Historia de las Relaciones Internacionales, Madrid, Aguilar

•TOUCHARD, Historia de las ideas políticas, Madrid, Tecnos

•NIVEAU, Historia de los hechos econòmicos contemporàneos, Barcelona, Ariel

•LIVI-BACCI, Historia de la población mundial, Barcelona, Ariel

•PALMER - COLTON, Historia contemporànea, Madrid, Akal

•KINDER, Atlas histórico

Complementària

Es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013
GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA. CENTRAL I ORIENTAL/12081110
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216
ART DEL SEGLE XIX/12083279
HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213
 
Altres comentaris
Les assignatures recomanades es refereixen als alumnes de l'ensenyament d'Història. Els alumnes d'Història de l'Art han de seguir les indicacions del responsable de l'ensenyament