DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura HISTÒRIA DE LES FORMACIONS SOCIALS II: DEL MERCANTILISME A LA GLOBALITZ. Codi 12081102
Ensenyament
Historia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Adreça electrònica joanmaria.thomas@urv.cat
pascual.ortega@urv.cat
Professors/es
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
ORTEGA PEREZ, PASCUAL CANDIDO
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant El curs es divideix en dues grans seccions de tipus introductori: una per l'edat moderna i l'altra per la contemporània. Més que insistir en el coneixement de les necessàries dades puntuals, un curs d'aquesta amplitud ha d'insistir en els grans factors que afecten l'evolució històrica d'aquest ampli període. Dins de la primera secció, es tractaran dos grans blocs temàtics: per un costat els segles XVI i XVII, i per l'altre, el segle XVIII. En conjunt és una secció en la que es tractarà l'expansió comercial i colonial del món europeu, la formació dels estats moderns, economia i societat en aquest període, la transformació del medi ambient, les guerres religioses, el món de la ciència i la cultura, l'era de les revolucions atlàntiques de des de mitjan segle XVIII i començaments del XIX. La segona secció, oferirà una introducció als principals conceptes històrics generats durant l’Edat Contemporània, tant des d’un vessant diacrònic -al llarg de la mateixa Edat Contemporània- com en termes comparatius -quan aquesta operació és analíticament factible amb les Edats històriques antecedents. El fil conductor serà un recorregut a través de l’Edat Contemporània, sotsdividida en sis períodes, per a cada un dels quals s’analitzaran els conceptes en l’ordre diacrònic en què anaren apareixent. Més que insistir en fets històrics concrets, el curs farà un recorregut de l'Edat contemporània centrant-se en els conceptes, la seva explicació, anàlisi, comparació i evolució.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B13 Raonament crític
B18 Motivació pel rigor
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Comprensió de les relacions de poder a les monarquies europees de l'edat moderna: les característiques principals de les societats estamentals. A1
A2
A4
A5
A6
A9
B1
B2
B3
B7
B13
B18
C5
Comprensió de la natura del colonialisme i els orígens de l'anticolonialisme. A1
A2
A4
A5
A6
A9
B1
B2
B3
B7
B13
B18
C5
Coneixement de conceptes clau (com ara el "il•lustració", "liberalisme econòmic", "revolució industrial", burgesia, nobles, proletariat i classes subalternes), a través de veure casos concrets. A1
A2
A4
A5
A6
A9
B1
B2
B3
B7
B13
B18
C5
Analitzar les característiques dels diferents models de crisi de l’Estat Absolut a l'edat Contemporània. A1
A2
A4
A5
A6
A9
B1
B2
B3
B7
B13
B18
C5
Coneixement de l’evolució de les formes d'Estat a l'època contemporània: a) l’Estat Liberal, tipus de sufragi i concepte de democràcia; b) l'auge dels règims autoritaris i feixismes al període d'entreguerres. A1
A2
A4
A5
A6
A9
B1
B2
B3
B7
B13
B18
C5
Coneixement de les diferents fases per les que ha passat la Història econòmica del capitalisme. A1
A2
A4
A5
A6
A9
B1
B2
B3
B7
B18
C5
Coneixement del món a les darreres dècades: Guerra Freda, americanització, la dècada dels anys seixanta, l'europeisme, la globalització. A1
A2
A4
A5
A6
A9
B1
B2
B3
B6
B7
B13
B18
C5
L'era de la post-Guerra Freda. A1
A2
A4
A5
A6
A9
B1
B2
B3
B6
B7
B13
B18
C5

Continguts
Tema Subtema
1.1: Segle 16 L'expansió comercial i colonial del món europeu
1.2: Segle 16 Cap a la formació dels estats nacionals
1.3: Segle 16 Les transformacions del mediambient i conflictes religiosos
2.1: Segle 17 Economia i societat als segles XVI i XVII
2.2: Segle 17 Els estats europeus i les relacions geopolítiques.
3.1: Segle 18 El segle XVIII (la il•lustració, la revolució científica...)
3.2: Segle 18 El segle XVIII (el reordenament del colonialisme...)
4.1: Segle 19 Les revolucions burgeses 1776-1848
4.2: Segle 19 La consolidació del liberalisme a Occident 1848-1873
4.3: Segle 19 Segona Revolució Industrial, Nacionalismes i Imperialisme 1873-1914
5.1: Segle 20 Democràcia i crisi de la democràcia 1914-1945
5.2: Segle 20 El món bipolar 1945-1989
6.1: El present. Del postcomunisme a l’hegemonia dels EEUU 1989-2004
6.2: El present La Globalització: capitalisme, narcotràfic, terrorisme...
6.3: El present Els principals conflictes de després de la Guerra Freda.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
45 20 65
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 5 17
Resolució de problemes, exercicis
0 22 22
Treballs
0 32 32
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de Desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura. Es presentaran els continguts i els mètodes d'avaluació.
Sessió Magistral S'explicarà el temari
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari de textos, materials audiovisuals i dades extretes per internet
Resolució de problemes, exercicis Assignació de lectura de textos que l'alumne haurà de comentar.
Treballs Els alumnes exposaran a classe els seus treballs basats en la recerca sobre conceptes

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Atenció personalitzada
Descripció
1. Capacitar als alumnes a exposar de forma rigorosa i acadèmica el coneixement històric. 2. Comprensió crítica i analítica dels conceptes bàsics per entendre la història de l'era Moderna i contemporània. 3. Resoldre problemes pràctics propis de l'elaboració dels treballs de curs. 4. Avaluació dels coneixements de l'alumne en relació al curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Treballs i exposició dels mateixos 45%
Proves de Desenvolupament Examens al llarg del curs 45%
Altres

Assistència i participació: - participació en debats a classe, - comentari de textos, materials audiovisuals i dades extretes per internet. - assistència a les classes teòriques i a les pràctiques.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'opta per l'avaluació continuada de la comprensió crítica i analítica dels continguts del curs. Es faran proves quinzenals on els alumnes que les superin eliminaran matèria. Els elements per a l'avaluació seran: assistència i participació a les classes pràctiques i teòriques; els treballs de curs; i els exàmens. Serà prioritari avaluar si l'alumne mostri que ha entès de forma crítica i analítica els continguts explicats a classe o adquirits en les classes pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica

-Pagines web especialment interessants per a la Història Contemporània V. Avalon Project of Yale University.

-Bases de dades útils pels temes del curs.

-Documentals i material audiovisual útil per la reflexió històrica.

-Documentació original o fotocopiada de l’Edat Moderna i Contemporània.

-Fonts Orals enregistrades d’Història del Segle XX.

-Noveles històriques.

-Exposicions fetes a classe per persones que han estat protagonistes de la Història Contemporània, p. Ex. Exdeportats de Mauthaussen.

 

BIBLIOGRAFIA.

- El  present és només un petit extracte d’aquella que es donarà a conèixer a cada sessió i referida a cada període i/o concepte (s) i que s’utilitzarà i es comentarà al llarg de les classes:

1. Alberto Tenenti, La Edad moderna, siglos XVI-XVIII / Alberto Tenenti ; [traducción castellana de Ignasi Riera] (2a. ed. Barcelona : Crítica, cop. 2003. 498 p.)

2. M. Salvadori, Breve historia del siglo XX, Madrid, Alianza, 2005.

3. P. Villani, La Edad Contemporánea, Barcelona, Ariel, 1998, 3 vols.

4. J. Heffer; W. Serman, De las revoluciones a los imperialismos, Madrid, Akal, 1989.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA DE LES FORMACIONS SOCIALS I: DEL NEOLÍTIC AL FEUDALISME/12081101