Codi |
|
A1 |
Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-) |
A2 |
Coneixement de l’estructura diacrònica de la història |
A4 |
Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar |
A5 |
Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques |
A6 |
Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques |
A9 |
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat |
B1 |
Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió- |
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B3 |
Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
B7 |
Capacitat d’organització i planificació |
B13 |
Raonament crític |
B18 |
Motivació pel rigor |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Comprensió de les relacions de poder a les monarquies europees de l'edat moderna: les característiques principals de les societats estamentals. |
A1 A2 A4 A5 A6 A9
|
B1 B2 B3 B7 B13 B18
|
C5
|
Comprensió de la natura del colonialisme i els orígens de l'anticolonialisme. |
A1 A2 A4 A5 A6 A9
|
B1 B2 B3 B7 B13 B18
|
C5
|
Coneixement de conceptes clau (com ara el "il•lustració", "liberalisme econòmic", "revolució industrial", burgesia, nobles, proletariat i classes subalternes), a través de veure casos concrets. |
A1 A2 A4 A5 A6 A9
|
B1 B2 B3 B7 B13 B18
|
C5
|
Analitzar les característiques dels diferents models de crisi de l’Estat Absolut a l'edat Contemporània. |
A1 A2 A4 A5 A6 A9
|
B1 B2 B3 B7 B13 B18
|
C5
|
Coneixement de l’evolució de les formes d'Estat a l'època contemporània: a) l’Estat Liberal, tipus de sufragi i concepte de democràcia; b) l'auge dels règims autoritaris i feixismes al període d'entreguerres. |
A1 A2 A4 A5 A6 A9
|
B1 B2 B3 B7 B13 B18
|
C5
|
Coneixement de les diferents fases per les que ha passat la Història econòmica del capitalisme. |
A1 A2 A4 A5 A6 A9
|
B1 B2 B3 B7 B18
|
C5
|
Coneixement del món a les darreres dècades: Guerra Freda, americanització, la dècada dels anys seixanta, l'europeisme, la globalització. |
A1 A2 A4 A5 A6 A9
|
B1 B2 B3 B6 B7 B13 B18
|
C5
|
L'era de la post-Guerra Freda. |
A1 A2 A4 A5 A6 A9
|
B1 B2 B3 B6 B7 B13 B18
|
C5
|
Tema |
Subtema |
1.1: Segle 16 |
L'expansió comercial i colonial del món europeu |
1.2: Segle 16 |
Cap a la formació dels estats nacionals |
1.3: Segle 16 |
Les transformacions del mediambient i conflictes religiosos |
2.1: Segle 17 |
Economia i societat als segles XVI i XVII |
2.2: Segle 17 |
Els estats europeus i les relacions geopolítiques. |
3.1: Segle 18 |
El segle XVIII (la il•lustració, la revolució científica...) |
3.2: Segle 18 |
El segle XVIII (el reordenament del colonialisme...) |
4.1: Segle 19 |
Les revolucions burgeses 1776-1848 |
4.2: Segle 19 |
La consolidació del liberalisme a Occident 1848-1873 |
4.3: Segle 19 |
Segona Revolució Industrial, Nacionalismes i Imperialisme 1873-1914 |
5.1: Segle 20 |
Democràcia i crisi de la democràcia 1914-1945 |
5.2: Segle 20 |
El món bipolar 1945-1989 |
6.1: El present. |
Del postcomunisme a l’hegemonia dels EEUU 1989-2004 |
6.2: El present |
La Globalització: capitalisme, narcotràfic, terrorisme... |
6.3: El present |
Els principals conflictes de després de la Guerra Freda. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
45 |
20 |
65 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
5 |
17 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
0 |
22 |
22 |
Treballs |
|
0 |
32 |
32 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció a l'assignatura. Es presentaran els continguts i els mètodes d'avaluació. |
Sessió Magistral |
S'explicarà el temari |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentari de textos, materials audiovisuals i dades extretes per internet |
Resolució de problemes, exercicis |
Assignació de lectura de textos que l'alumne haurà de comentar. |
Treballs |
Els alumnes exposaran a classe els seus treballs basats en la recerca sobre conceptes |
|
Sessió Magistral |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
1. Capacitar als alumnes a exposar de forma rigorosa i acadèmica el coneixement històric.
2. Comprensió crítica i analítica dels conceptes bàsics per entendre la història de l'era Moderna i contemporània.
3. Resoldre problemes pràctics propis de l'elaboració dels treballs de curs.
4. Avaluació dels coneixements de l'alumne en relació al curs.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Treballs i exposició dels mateixos |
45% |
Proves de Desenvolupament |
Examens al llarg del curs |
45% |
Altres |
Assistència i participació: - participació en debats a classe, - comentari de textos, materials audiovisuals i dades extretes per internet. - assistència a les classes teòriques i a les pràctiques. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'opta per l'avaluació continuada de la comprensió crítica i analítica dels continguts del curs. Es faran proves quinzenals on els alumnes que les superin eliminaran matèria. Els elements per a l'avaluació seran: assistència i participació a les classes pràctiques i teòriques; els treballs de curs; i els exàmens. Serà prioritari avaluar si l'alumne mostri que ha entès de forma crítica i analítica els continguts explicats a classe o adquirits en les classes pràctiques. |
Bàsica |
|
-Pagines web especialment interessants per a la Història Contemporània V. Avalon Project of Yale University.
-Bases de dades útils pels temes del curs.
-Documentals i material audiovisual útil per la reflexió històrica.
-Documentació original o fotocopiada de l’Edat Moderna i Contemporània.
-Fonts Orals enregistrades d’Història del Segle XX.
-Noveles històriques.
-Exposicions fetes a classe per persones que han estat protagonistes de la Història Contemporània, p. Ex. Exdeportats de Mauthaussen.
BIBLIOGRAFIA.
- El present és només un petit extracte d’aquella que es donarà a conèixer a cada sessió i referida a cada període i/o concepte (s) i que s’utilitzarà i es comentarà al llarg de les classes:
1. Alberto Tenenti, La Edad moderna, siglos XVI-XVIII / Alberto Tenenti ; [traducción castellana de Ignasi Riera] (2a. ed. Barcelona : Crítica, cop. 2003. 498 p.)
2. M. Salvadori, Breve historia del siglo XX, Madrid, Alianza, 2005.
3. P. Villani, La Edad Contemporánea, Barcelona, Ariel, 1998, 3 vols.
4. J. Heffer; W. Serman, De las revoluciones a los imperialismos, Madrid, Akal, 1989. |
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA DE LES FORMACIONS SOCIALS I: DEL NEOLÍTIC AL FEUDALISME/12081101 |
|
|