DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura GEOGRAFIA D`EUROPA II: PAÏSOS MEDITERRANIS Codi 12081111
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
GARCIA-BORES COMAS, IBAN
Adreça electrònica joan.alberich@urv.cat
Professors/es
ALBERICH GONZÁLEZ, JOAN
Web http://www.sre.urv/web/geografia
Descripció general i informació rellevant La Mediterrània és un dels nostres àmbits bàsics de relacions personals, socials i econòmiques. No obstant això, ens manca una visió analítica de conjunt que ens permeti comprendre millor els diferents territoris que conformen l’àmbit. L’objectiu primordial d’aquesta assignatura és conèixer, a partir de la geografia regional i l’anàlisi paisatgística, els trets bàsics dels territoris i les societats que envolten l’anomenat mare nostrum.

Competències
Codi  
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B8 Treball en equip
B11 Habilitats de relacions interpersonals
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
B15 Aprenentatge autònom
B17 Motivació per la qualitat
B18 Motivació pel rigor
B19 Liderat
B21 Sensibilitat per temes medioambientals
B23 Està preparat per a la formació al llarg de la vida amb l’objectiu de millorar personalment i excel·lir professionalment
B24 Resol problemes de forma efectiva
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B26 Treballa de forma autònoma
B28 Està compromès amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els principals trets físics de l’àmbit mediterrani: clima, relleu, paisatge,... B2
B6
B7
B13
B18
B21
B23
B24
B25
B26
C2
C3
C5
Conèixer les principals característiques socioeconòmiques de l’àmbit mediterrani: població, economia, cultura, turisme... B2
B5
B6
B7
B8
B12
B13
B15
B19
B23
B25
B26
C2
C3
C5
Conèixer els principals conflictes territorials en l’àmbit mediterrani B2
B6
B7
B8
B12
B13
B14
B18
B19
B23
C2
C5
Compendre l'evolució i les característiques de la població dels països mediterranis. B2
B5
B6
B12
B13
B25
C2
C3
C5
Enterndre les característiques del clima mediterrani i la seva implicació en els riscos naturals. B2
B6
B7
B8
B13
B17
B21
B24
B25
C2
C3
C5
Respectar les diferents cultures que conviuen a l'àmbit mediterrani i per extensió al món en general B11
B12
B13
B14
B23
B28
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1.- La Mediterrània: el mar i el territori que comprèn.
2.- La conca mediterrània: El clima. Els subtipus climàtics. Els riscos naturals.
3.- L’estructura del paisatge mediterrani: Característiques bàsiques. Tipologia de paisatges.
4.- La població i el poblament. Desigualtats entre ribes. Les migracions sud-nord.
5.- Recursos energètics: el gas natural i el petroli.
6.- Les estructures econòmiques dels països mediterranis. Desigualtats internes i externes.
7.- Els conflictes mediterranis: els Balcans, Palestina, Xipre, Algèria.
8.- La cooperació regional mediterrània: La Mediterrènia, frontera o llaç d'unió?
9.- Turisme.
10.- Les relacions entre cultura i territori. Tres religions distintes en un sol Déu vertader.
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
Realització de debats sobre temes d'actualitat relacionats amb els continguts teòrics exposats a classe.
Presentació a classe dels resultats d'una pràctica.
Exercicis pràctics a l'aula d'informàtica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
35 0 35
Pràctiques externes (de camp/sortides)
8 0 8
Estudis previs
0 15 15
Treballs
14 18 32
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 0 6
Presentacions / exposicions
7 2 9
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
2 0 2
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de Desenvolupament
4 30 34
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de teòrics
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita a alguna institució o esdeveniment relacionat amb el món mediterrani.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de debats sobre temes d'actualitat relacionats amb els continguts teòrics exposats a classe.
Presentacions / exposicions Breu exposició d'alguna pràctica realitzada
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'una pràctica amb suport informàtic

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Atenció als alumnes i resolució de possibles dubtes sobre la matèria de l'assignatura i treballs a realitzar.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques externes (de camp/sortides) Ressenya sobre la visita realitzada 10%
Treballs Elaboració de dos informes de pràctiques sobre diferents aspectes relacionats amb l'assignatura. 10%
Presentacions / exposicions Presentació d'una de les pràctiques elaborades (més l'informe) 5%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'un informe sobre la pràctica amb suport informàtic. 5%
Proves de Desenvolupament 2 proves parcials sobre continugts teòrics 60%
Altres

Assistència a classe i participació en els debats d'actualitat.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica DD.AA., Anuario del Mediterràneo, IEMed, 2005
ACHCAR, Gilbert i altres, Atlas de le monde diplomatique, Valencia, Cybermonde,S.L, 2003
BETHEMONT,J., Geographie de la mediterranee, Paris, Armand, Collin, 2000
DD.AA, Geopolitica del caos, Le monde diplomatique, 1999
GRASA, R., ULIED, A, Medio Ambiente I gobernabilidad Diagnostico y sostenibilidad en el mediterraneo, Icaria, Barcelona, 2000
DD.AA, Mediterania. Territori i Paisatge. Atlas ambiental de la mediterrania, Fundació territori i paisatge, 1999

Durant el curs es facilitaran diverses planes web on es pot trobar informació sobre l'àmbit mediterrani.

Complementària DD.AA, El paisatge ambiental mediterrani. L'estructura ecopaisatgística de la mediterrània occidental, Institut Cartogràfic de Catalunya, 1997
REIFERS, J.L., La méditerranée aux porte de l'an 2000, París Economica, 1997
TROIN, J.F, Las metropolis del Mediterráneo, Icaria., 2003
MARQUINA, A., The Mediterranean space and its borders. Geography, politics, economics and environment, Afes- Press, Mosbach, 2001

Recomanacions