Codi |
|
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B5 |
Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
B7 |
Capacitat d’organització i planificació |
B8 |
Treball en equip |
B11 |
Habilitats de relacions interpersonals |
B12 |
Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat |
B13 |
Raonament crític |
B14 |
Compromís ètic |
B15 |
Aprenentatge autònom |
B17 |
Motivació per la qualitat |
B18 |
Motivació pel rigor |
B19 |
Liderat |
B21 |
Sensibilitat per temes medioambientals |
B23 |
Està preparat per a la formació al llarg de la vida amb l’objectiu de millorar personalment i excel·lir professionalment |
B24 |
Resol problemes de forma efectiva |
B25 |
Aplica pensament, crític, lògic i creatiu |
B26 |
Treballa de forma autònoma |
B28 |
Està compromès amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer els principals trets físics de l’àmbit mediterrani: clima, relleu, paisatge,... |
|
B2 B6 B7 B13 B18 B21 B23 B24 B25 B26
|
C2 C3 C5
|
Conèixer les principals característiques socioeconòmiques de l’àmbit mediterrani: població, economia, cultura, turisme... |
|
B2 B5 B6 B7 B8 B12 B13 B15 B19 B23 B25 B26
|
C2 C3 C5
|
Conèixer els principals conflictes territorials en l’àmbit mediterrani |
|
B2 B6 B7 B8 B12 B13 B14 B18 B19 B23
|
C2 C5
|
Compendre l'evolució i les característiques de la població dels països mediterranis. |
|
B2 B5 B6 B12 B13 B25
|
C2 C3 C5
|
Enterndre les característiques del clima mediterrani i la seva implicació en els riscos naturals. |
|
B2 B6 B7 B8 B13 B17 B21 B24 B25
|
C2 C3 C5
|
Respectar les diferents cultures que conviuen a l'àmbit mediterrani i per extensió al món en general |
|
B11 B12 B13 B14 B23 B28
|
C3 C4 C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1.- La Mediterrània: el mar i el territori que comprèn. |
|
2.- La conca mediterrània: El clima. Els subtipus climàtics. Els riscos naturals. |
|
3.- L’estructura del paisatge mediterrani: Característiques bàsiques. Tipologia de paisatges. |
|
4.- La població i el poblament. Desigualtats entre ribes. Les migracions sud-nord. |
|
5.- Recursos energètics: el gas natural i el petroli. |
|
6.- Les estructures econòmiques dels països mediterranis. Desigualtats internes i externes. |
|
7.- Els conflictes mediterranis: els Balcans, Palestina, Xipre, Algèria.
|
|
8.- La cooperació regional mediterrània: La Mediterrènia, frontera o llaç d'unió? |
|
9.- Turisme. |
|
10.- Les relacions entre cultura i territori. Tres religions distintes en un sol Déu vertader. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics
|
|
Realització de debats sobre temes d'actualitat relacionats amb els continguts teòrics exposats a classe. |
|
Presentació a classe dels resultats d'una pràctica. |
|
Exercicis pràctics a l'aula d'informàtica. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
35 |
0 |
35 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
8 |
0 |
8 |
Estudis previs |
|
0 |
15 |
15 |
Treballs |
|
14 |
18 |
32 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
0 |
6 |
Presentacions / exposicions |
|
7 |
2 |
9 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
30 |
34 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de teòrics |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita a alguna institució o esdeveniment relacionat amb el món mediterrani. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització de debats sobre temes d'actualitat relacionats amb els continguts teòrics exposats a classe. |
Presentacions / exposicions |
Breu exposició d'alguna pràctica realitzada |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'una pràctica amb suport informàtic |
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Treballs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Atenció als alumnes i resolució de possibles dubtes sobre la matèria de l'assignatura i treballs a realitzar. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques de camp/sortides |
Ressenya sobre la visita realitzada |
10% |
Treballs |
Elaboració de dos informes de pràctiques sobre diferents aspectes relacionats amb l'assignatura. |
10% |
Presentacions / exposicions |
Presentació d'una de les pràctiques elaborades (més l'informe) |
5% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'un informe sobre la pràctica amb suport informàtic. |
5% |
Proves de desenvolupament |
2 proves parcials sobre continugts teòrics |
60% |
Altres |
Assistència a classe i participació en els debats d'actualitat. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
DD.AA., Anuario del Mediterràneo, IEMed, 2005
ACHCAR, Gilbert i altres, Atlas de le monde diplomatique, Valencia, Cybermonde,S.L, 2003
BETHEMONT,J., Geographie de la mediterranee, Paris, Armand, Collin, 2000
DD.AA, Geopolitica del caos, Le monde diplomatique, 1999
GRASA, R., ULIED, A, Medio Ambiente I gobernabilidad Diagnostico y sostenibilidad en el mediterraneo, Icaria, Barcelona, 2000
DD.AA, Mediterania. Territori i Paisatge. Atlas ambiental de la mediterrania, Fundació territori i paisatge, 1999
|
Durant el curs es facilitaran diverses planes web on es pot trobar informació sobre l'àmbit mediterrani. |
Complementària |
DD.AA, El paisatge ambiental mediterrani. L'estructura ecopaisatgística de la mediterrània occidental, Institut Cartogràfic de Catalunya, 1997
REIFERS, J.L., La méditerranée aux porte de l'an 2000, París Economica, 1997
TROIN, J.F, Las metropolis del Mediterráneo, Icaria., 2003
MARQUINA, A., The Mediterranean space and its borders. Geography, politics, economics and environment, Afes- Press, Mosbach, 2001
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|