DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura EL MÓN ACTUAL II Codi 12082016
Ensenyament
Historia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Quart Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Conèixer les línies fonamentals de la història del nostre temps amb una visió global i temporal dels problemes actuals.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A3 Coneixement de la didàctica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B8 Treball en equip
B10 Independència de judici
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
B15 Aprenentatge autònom
B16 Adaptació a les noves situacions
B18 Motivació pel rigor
B21 Sensibilitat per temes medioambientals
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B26 Treballa de forma autònoma
B27 Treballa de forma col·laborativa
B28 Està compromès amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
B29 Es comunica de manera efectiva en la pràctica professional i com a ciutadà (assertivitat)
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Assolir un ampli domini de la història contemporània, des de la crisi del petroli de 1973 fins a l'actualitat. A1
A4
A5
A9
B1
B5
B6
B10
B12
B13
B14
B15
B18
B21
B25
B26
B27
C4
Saber analitzar la complexitat i interdependència del món actual. A4
A5
B5
B6
B12
B14
B15
B25
B26
C5
Assolir una perspectiva crítica del model de desenvolopament A2
A9
B2
B6
B25
B27
C3
Comprendre les lògiques dels conflictes actuals A1
A3
A9
B1
B2
B5
B6
B8
B12
B13
B14
B15
B16
B18
B21
B25
B26
B27
B28
B29
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- El curt segle XX (1914-1989). -
2.- Interdependència i multipolarització. 2.1.- USA i l'Europa occidental (1973-1989).
2.2.- Del socialisme real a la desparició de la URSS.
2.3.- Nord-Sud: dels setanta als noranta del segle XX.
3.- La història del present 3.1.- La dissolució del sistema bipolar
3.2.- La globalització
3.3.- Cultures, subjectes i identitats.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Treballs
0 45 45
Sessió Magistral
45 45 90
Pràctiques externes (de camp/sortides)
7 0 7
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 0 8
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Lectures recomenades i comentades sobre el temari.
Treballs - Treball col·lectiu de recerca
- Ressenya
Sessió Magistral Explicació a classe de la matèria d'estudi.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita guiada a arxius i biblioteques, per tal que els estudiants coneguin de primera mà els llocs on poden extreure les fonts per desenvolupar les seves tasques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari de textos en les classes.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Sessió Magistral
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves de Desenvolupament
Descripció
Aclariment dels dubtes dels alumnes en diferents aspectes, com la definició del treball ítems del treball col·lectiu de recerca, ampliació de referències bibliogràfiques, localització de fonts digitals bibliogràfiques i de bases de dades.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs - Treball col·lectiu de recerca
- Ressenya
30%
10%
Pràctiques externes (de camp/sortides) Assitència a Visites guiades a arxius, biblioteques. 10%
Proves de Desenvolupament Possibilitat d'examen únic o/i avaluació de les pràctiques 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Possibilitat de què l'alumne li computin les pràctiques com avaluació continua


Fonts d'informació

Bàsica

ARACIL & OLIVER & SEGURA."El món actual". BarceVona: UB, 1995.

ARÓSTEGUI, J.- "La historia vivida. Sobre la historia del presente". Madrid: Alianza, 2004.

CASTELLS, M."La era de la información". Madrid: Alianza, 1997. 3 vols.

CHOMSKY, N. "El nuevo orden mundial (y el viejo)". Bcn, Crítica, 1996.

CHOMSKY, N. "Estados canallas". Bcn: Paidós, 2001.

HOBSBAWM,E. "Historia del siglo XX". Bcn: Crítica, 1995.

KENNEDY, P. "Hacia el siglo XXI". Bcn: Plaza Janés, 1995.

PROCACCI, G. "Historia general del siglo XX". Bcn, Crítica, 2001.

STIGLITZ, J. "El malestar de la globalització". Bcn: Empúries, 2002.

VEIGA, DA CAL, DUARTE. La paz simulada. Una historia de la guerra fría". Madrid: Alianza, 1997.

VILLARES, P. "La edad contemporánea. De 1945 hasta hoy". Madrid: Taurus, 2001.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL I/12081011
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012
GEOGRAFIA HUMANA I: POBLACIÓ/12081108
GEOGRAFIA HUMANA II: GEOGRAFIA ECONÒMICA/12081109
GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA. CENTRAL I ORIENTAL/12081110
GEOGRAFIA D'EUROPA II: PAÏSOS MEDITERRANIS/12081111
EL MÓN ACTUAL I/12082015