DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura MÈTODES I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ HISTÒRICA Codi 12082017
Ensenyament
Historia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
9 6 3 Troncal Quart Anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SANMARTÍ ROSET, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.sanmarti@urv.cat
Professors/es
SANMARTÍ ROSET, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura es presenta dins dels estudis d’Història i Geografia com un element per a conèixer els diversos mètodes per a la recerca. També es presenta com a eina útil per a la realització de treballs d’investigació parant atenció a les tipologies documentals més generals, les seves possibilitats i la forma com poden ser treballades per tal de treure’n dades per a la recerca històrica. Els objectius de la matèria són, per tant, a nivell teòric i a nivell pràctic i es resumeixen en dos aspectes generals: les escoles historiogràfiques amb les seves característiques i l’aplicació d’aquestes diferents teories en els documents guardats en els nostres centres d’investigació.

Competències
Codi  
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A7 Coneixement de la història local
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B6 Capacitat analítica i crítica
B13 Raonament crític

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
coneixer documentació històrica A2
Coneixer els diversos mètodes històrics A6
A7
B3
B6
Coneixer i adquirir l'habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques i altres A4
Compendre els significats del vocabulari documental B1
Saber fer un raonament crític d'un treball científic B13

Continguts
Tema Subtema
La Història ----
Els mètodes històrics i les escoles històriques ----
Instruments bàsics per a la recerca històrica. ---
Les fonts d’informació històriques. ---
El document ---

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
75 75 150
Treballs
0 10 10
Presentacions / exposicions
4 1 5
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de Desenvolupament
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Finalitat de l'assignatura
Explicació dels mètodes d'evaluació
Detallar les visites a arxius i conferències fetes per especialistes
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura, recolzats amb material de suport disponible al servei de fotocòpies
Treballs Resums de les conferències
Resumns de les visites a centres culturals
Ressenya d'un treball propi amb les pautes donades a l'aula
Comentari diplomàtic d'un document inèdit
Presentacions / exposicions Conferències sobre diversos temes que s'aniran concretant al llarg del curs

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada sobre els treballs o dubtes que puguin presentar els diversos temes que conformen l'assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 2 treballs al llarg del curs
Resums de les conferències i visites guiades als arxius i altres
30
Proves de Desenvolupament 2 proves al llarg del curs 60
Altres

Assistència a classe i a altres activitats

10
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per poder accedir a l'evaluació continuada cal que l'alumne assisteixi com a mínim un 80% de les sessions teòriques i pràctiques. En tot cas sempre té la possibilitat de presentar-se a l'examen final.


Fonts d'informació

Bàsica

-BURCKHARDT, J.: Reflexiones sobre la Historia Universal, F.C.E., Mèxic, 1980 (Hi ha una edició a Ed. 62, Barcelona, 1983) (B.U.R.V) 930. 1 Bur

-CARR, E.R.- ¿Qué es la Historia?. Barcelona, Seix Barral, 1976

-CHAUNU, Pierre: L'histoire, science sociale, SEDES, París, 1974.(B.U.R.V) 930.1 Chau

-DROYSEN, J.G.: Històrica, Ed. 62, Barcelona, 1986, (B.U.R.V) 930. 2 Fol

-FEBVRE, Lucien.- Combates por la Historia. Barcelona, ed. Ariel, 1975

-FONTANA, Josep: Historia. Análisis del pasado y proyecto social, Crítica, Barcelona, 1982.

-FONTANA, J.: La Història després de la fi de la Història. Reflexions i elements per a una guia sobre els corrents actuals, Ed. Eumo, Vic, 1992 (B.U.R.V) 930. 1 Fon

-MORADIELLOS, Enrique.- El oficio de historiador. Madrid, S.XXI, 1994

-PEREZ GARZÓN, J.S. et alt- La gestión de la memória. La historia de España al servicio del poder.  Barcelona, ed . Crítica, 2000       276 pp

 

Complementària

Recomanacions