Objectius |
Competències |
Entendre els mecanismes que dugueren a la ruptura / transició entre l'etapa precolombina i la colonial.
|
|
|
|
Entendre la formació de les societats llatinoamericanes a l'èopca colonial i contemporània (les quals inclouen grups socials d'orígen cultural i geogràfic sumament divers). |
|
|
|
Entendre els mecanismes que dugueren a la ruptura / transició entre l'etapa colonial i la contemporània. |
|
|
|
Tema |
Subtema |
Presentació del curs |
Presentació
|
El periode paleoindi |
Etapes lítica inferior i mitjana, també conegudes com a "arqueolític" i "cenolític", que van des dels primers pobladors fins al 8000/7000 a.C. |
El període arcaic |
Antic i mitjà, des del 8000/7000 a.C. fins al 2500/2000 a.C. Regionalització de les cultures, desenvolupament de l'agricultura i tendència al sedentarisme. |
El període "Formatiu" |
Des de 2500/2000 a.C. fins al 250 d.C.
Sorgiment de "cacicats". Poblats on s'usa ceràmica pesant.
Mesoamèrica en el formatiu antic, entre 2000/1600 a.C. - 900 a.C.: la costa de Chiapas - Guatemala / Oaxaca i Veracruz |
Andes centrals: el periode "inicial" (2000/1800 aC - 900 a.C.) |
- |
Els desenvolupaments regionals a l'àrea intermitja (500 aC - 500 d.C.) |
Regió que va des del sud de Centreamèrica fins tota l'àrea muntanyosa de la costa i l'interior que ara és Colòmbia i Equador. |
Les societats altament estratificades |
1. Mesoamèrica 250 a.C. - 1300 d.C.): Olmeques, Teotihuacán, tolteques, Monte-Albán, zapoteques, mixteques.
2. El món Maia (250 a.C. - 1200 d.C.)
|
Els asteques |
1. El desenvolupament de l'imperi asteca
2. La societat asteca (o mexica) |
Els Andes Centrals des de l'horitzó Antic fins el Tardà (900-1250a.C.) |
1. Chavín
2. Paracas |
Els inques |
1. L'expansió imperial
2. La societat inca |
L'exploració del món atlàntic |
1. El món ibèric i el món atlàntic
2. el sistema de "feitorias" a la costa africana i l'expansió portuguesa.
3. L'exploració de Colom i el paper de la Corona hispànica. |
Conquesta i colonització del Carib |
1. La conquesta i colonització de l'illa de l'Espanyola.
2. El paper de les ordres religioses en la conquesta i colonització.
3. l'Espanyola: del "repartiment" a la "comanda"
4. L'esclavització del nadius i el desenvolupament de l'esclavitud africana.
5. L'Espanyola: base del saqueig al Carib |
Exploració i conquesta de Centre-Amèrica |
La caiguda de l'Imperi Asteca |
La conquesta del món Inca |
Conquesta de l'Imperi Inca i caiguda. |
La conquesta hispànica de les altres regions d'Amèrica del sud. |
- |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
8 |
12 |
|
Treballs |
|
2 |
4 |
6 |
Sessió Magistral |
|
38 |
38 |
76 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
12 |
11 |
23 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
5 |
0 |
5 |
Estudis previs |
|
1 |
0 |
1 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
8 |
12 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
3 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
10 |
11 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Utiliztzació de textos de font primària, mapes, material audio visual: documentals, entrevistes... Visites a museus i/o assistència a conferències. |
Treballs |
En el sistema d'avaluació contínua, al llarg de l'assignatura es presentarà un treball, que haurà de tenir entre cinc i set pàgines (o més excepcionalment) i que comptarà un 40% de la nota final. El treball haurà d'estar ben redactat i estructurat, i de reflectir la capacitat de localitzar i processar fonts. El treball s'han d'ajustar necessàriament a les condicions especificades (vegeu Recomanacions). En cas de no complir-les, el treball no serà acceptat. |
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Les pràctiques de l'assignatura consistiran en la visualització de pel•lícules i documentals sobre algun dels temes que s'estiguin tractant a l'aula, per tal de complementar les sessions magistrals. Es requerirà la presentació d'un comentari d'un full o dos per tal que l'alumne pugui ser avaluat amb l'avaluació contínua. |
Resolució de problemes, exercicis |
Lectura i presentació d'uns breus comentaris sobre els següents textos:
- Michael Coe, el desciframiento de los glifos mayas (FCE, 2000).
- Fray Gerónimo de Mendieta, Historia Eclesiastica Indiana, sobre els asteques.
- Lectura i comentari de Pedro Cierza de León, El señorío de los incas (escit abans de 1554), del capítol 17 al 24.
- Lectura d'un document extret de Céspedes del castillo, América hispánica: 1492-1898. [El requerimiento, el repartiment, la comanda o la encomienda]
|
Estudis previs |
Els coneixements adquirits en assignatures dels diferents camps de les humanitats poden ser útils per seguir aquesta assignatura. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
Proves de desenvolupament |
|
Descripció |
Setmanalment, el curs tindrà un hora de tutoria, en el que els alumnes, ja sigui de forma individual o col•lectiva, tractaran amb el professor sobre l'evolució del seu treball i aprenentatge del curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Assaig sustentat amb un mínim de tres fonts externes sobre el llibre de Fray Bartolomé de las casas, Brevísima relación de la destrucción de las indias. |
40% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a l'aula, en les que s'haurà d'entregar un breu comentari. Es qualificarà juntament amb resolució de problemes, exercicis |
- |
Proves objectives de preguntes curtes |
Caldrà triar 5 dels 10 conceptes, donant una informació clara. |
10% |
Proves de desenvolupament |
De dos o quatre temes, s'en triarà un per a fer un petit assaig dels continguts de l'assignatura |
30% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per aprovar l'assignatura es pot escollir entre l'avaluació contínua, o simplement presentar-se a l'examen final de gener. Per entrar a l'avaluació contínua, és necessària l'assistència i participació a classe, presentar d'alguns petits exercicis d'una sola pàgina que s'assignaran al llarg del curs, la presentació d'un treball, i fer dos examens eliminatoris. |
Bàsica |
|
1- Sánchez Albornoz, Nicolás, director. Historia de América latina. Madrid: Alianza, 1985.
Vol. 1, 1ª part: Pedro Carrasco, América indígena;
Vol. 1, 2ª part: Guillermo Céspedes, La conquista.
2.- Coe, Michael D.; Dean Snow; i Elizabeth P. Benson, La América antigua: civilizaciones precolombinas (Barcelona: Ediciones Folio, 1989). Hi ha edicions posteriors.
3.- Michael Coe, El desciframiento de los glifos mayas (FCE, 2000).
4.- Pedro de Cieza de León, El señorío de los incas (escrit abans de 1554; hi moltes edicions posterios, 4 d'elles a la URV. També a Moodle).
5.- Bartolomé de las Casas, Brevísima relación de la destrucción de las indias (hi ha vàries edicions) (disponible a la Biblioteca i Moodle).
Biografia de Las Casas a: http://www.cervantesvirtual.com/info_autor/00000311.shtml.
6.- Bernal Díaz del Castillo, Historia verdadera de la Conquista de la Nueva España (hi ha vàries edicions) (disponible a la Biblioteca i Moodle).
7.- Céspedes del Castillo, Guillermo, compilació i anàlisi. América hispánica: 1492-1898. Barcelona: Labor, 1983. A: Historia de España / dirigida por Manuel Tuñón de Lara;
8.- Historia de España (Labor); vol. 6.
9.- Mendieta, Jerónimo de. Historia eclesiástica indiana. Madrid: Atlas, 1973. 2 v. CXI, 219 ; 313 p.
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
HISTÒRIA D'AMÈRICA II/12082021 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|