Codi |
|
A1 |
Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-) |
A2 |
Coneixement de l’estructura diacrònica de la història |
A3 |
Coneixement de la didàctica de la història |
A4 |
Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar |
A6 |
Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques |
A9 |
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat |
B1 |
Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió- |
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B3 |
Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua |
B4 |
Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic |
B5 |
Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
B7 |
Capacitat d’organització i planificació |
B8 |
Treball en equip |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Entendre els mecanismes que dugueren a la ruptura / transició entre l'etapa colonial i la contemporània. |
A1 A2
|
B1 B2 B3 B4 B5
|
C2 C3 C4
|
Entendre la formació de les nacions llatinoamericanes |
A1 A2 A3 A6
|
B1 B2 B3 B4 B6 B7 B8
|
C3 C4 C5
|
Entendre l'impacte del neo-colonialisme i les relacions Nord-Sud al segle XX |
A1 A2 A4 A9
|
B1 B2 B5
|
C3 C4 C5
|
Entendre els factors clau de la societats llatinoamericanes: oligarquisme, estratificació social i ètnico-racial, dependència econòmica i control polític autòcton. |
A2 A4
|
B2 B3 B4 B5 B6
|
C3 C4 C5
|
Tema |
Subtema |
Introducció |
Introducció a la història colonial |
L'etapa colonial |
1. Església i conquesta
2. Demografia
3. Societat colonial
4. Administració colonial
5. Economia colonial
6. El Brasil colonial i la penetració nord-europea
7. L'economia i el reformisme borbònic |
L'etapa contemporània |
1. L'era de les revolucions atlàntiques, de la Revolució Americana a la Revolució Haitiana.
2. Les independències hispanoamericanes
3. Brasil: de la independència a la República.
4. La post-independència: l'economia, l'oligarquisme i el caudillisme
5. L'expansió de l'economia exportadora.
6. La fi de l'imperi espanyol al Carib.
7. La Revolució Mexicana
8. L'era de la política de masses (segle XX). Les transformacions polítiques de la dècada de 1930 a 1950.
9. Cuba, de colònia a estat socialista.
10. Cuba a l'era revolucionària
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
8 |
12 |
|
Sessió Magistral |
|
40 |
40 |
80 |
Treballs |
|
13 |
26 |
39 |
Estudis previs |
|
4 |
0 |
4 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
0 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
1 |
3 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
1 |
6 |
7 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
1 |
2 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Explicació dels continguts de l'assignatura |
Treballs |
Introducció a l'assignatura |
Estudis previs |
Les sessions teòriques es complementaran amb la lectura del llibre:
Malamud, C.: Historia de América. Madrid: Alianza editorial, 2005.
Els capítols que l'alumne haurà de llegir són els següents:
Etapa colonial:
1. Cap. 5
2. Cap. 6
3. Cap. 7
4 i 5: Cap. 8, 9 i 10.
6. Cap. 10 i 11
7. Cap. 12
Etapa contemporània:
1, 2 i 3. Cap 14-15
4. Cap 16-17.
5 i 6. Cap. 18.
8. Cap 19-20. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Les pràctiques de l'assignatura consistiran en la visualització de pel·lícules i documentals sobre algun dels temes que s'estiguin tractant a l'aula, per tal de complementar les sessions magistrals. Es requerirà la presentació d'un comentari d'un full o dos per tal que l'alumne pugui ser avaluat amb l'avaluació contínua.
Alguns dels materials seran:
- "Yo la peor de todas", M.L. Bemberg (1993)
- Dos reportatges sobre produccions colonials llatinoamericanes. |
|
Estudis previs |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Setmanalment, el curs tindrà un hora de tutoria, en el que els alumnes, ja sigui de forma individual o col·lectiva, tractaran amb el professor sobre l'evolució del seu treball i aprenentatge del curs. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Debats i participació |
10% |
Proves de Desenvolupament |
De dos o quatre temes, s'en triarà un per a fer un petit assaig dels continguts de l'assignatura |
40% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Caldrà triar 5 dels 10 conceptes, donant una informació clara. |
10% |
Altres |
Assignacions escrites |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Carlos Malamud, Historia de América, Alianza, 2005
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA D'AMÈRICA I/12082020 |
|
|
Altres comentaris |
"MODDLE" (https://moodle.urv.cat/) i CORREU ELECTRÒNIC:
A través del programa "Moodle" s'assignaran tasques i s'accedirà a materials i informació important per l'assignatura (https://moodle.urv.cat/)
|
|