DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura INTRODUCCIÓ A L'ARXIVÍSTICA Codi 12082226
Ensenyament
Historia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SANMARTÍ ROSET, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.sanmarti@urv.cat
Professors/es
SANMARTÍ ROSET, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Dins de l’ensenyament d’Història cal donar a l’alumnat una formació encaminada a la recerca en el seu vessant més pràctic. Aquesta assignatura entra de ple en aquest aspecte, donant les eines adequades per tal de conèixer els arxius, els fons que guarden i les possibilitats de recerca. No obstant no és aquest l’únic element que justifiquen l’assignatura, de manera que incidim també en l’important paper que els arxius desenvolupen en el marc de l’anomenada Societat de la Informació. Tenim doncs els dos elements cabdals que situen els arxius en una posició de privilegi en un nou escenari dibuixat a conseqüència de l’impuls i difusió arreu de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Superada la concepció de l’Arxivística entesa només com un conjunt de tècniques dedicades gairebé exclusivament a la recollida, preservació, tractament i difusió del patrimoni documental de caràcter històric, en els darrers anys l’Arxivística més renovadora posa l’accent en la necessitat d’aplicar els principis de la gestió de documents amb la doble voluntat de garantir, d’una banda, la correcta generació, organització, preservació, tria i accés del creixent volum de documents administratius, i d’altra, reeixir en l’objectiu de prefigurar i planificar el contingut dels futurs arxius històrics. En l’Arxivística actual conflueixen, doncs, dues voluntats clarament explicitades: el seu vessant de ciència de l’administració i de la informació, i també la seva indefugible responsabilitat de fer perdurable i accessible un patrimoni públic. El seu caràcter de suport eficient a l’administració i als ciutadans, i d’instrument de potenciació de la recerca en ciències socials no són res més que dues cares d’una mateixa moneda que palesen la necessitat d’organitzar grans volums de documents i d’informació -la qual cosa requereix la integració de potents eines informàtiques- i a la vegada el compromís ineludible de fer-lo accessible en estricta aplicació del principi constitucional del lliure accés com en el de garantiment al dret a la privacitat dels ciutadans.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A7 Coneixement de la història local
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B6 Capacitat analítica i crítica
B10 Independència de judici
B13 Raonament crític
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la història de l'Arxivística, la seva funció i la seva articulació dins les Ciències de la Informació B1
B2
Aplicar el concepte i els principis de l'Arxivística en la utilització de la i nformació per a la recerca, sobretot per a la recerca històrica A1
A2
A6
A7
B3
B6
B13
C5
Conèixer el concepte d'arxiu i el sistema d'arxius català, incloent les diferents categories i tipologies. A1
A2
B6
C5
Desenvolupar temes de recerca històrica a partir del coneixement de les diferents tipologies documentals i de la informació que s'hi pot obtenir. A6
B2
B3
B10
C2

Continguts
Tema Subtema
Introducció a l’Arxivística --
Concepte d’arxiu. ---
Concepte de document ---
Tasques de gestió documental: ---
La projecció exterior dels arxius ---

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
60 60 120
Treballs
0 10 10
Pràctiques externes (de camp/sortides)
3 3 6
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de Desenvolupament
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació de la finalitat de l'assignatura
Explicació de les proves.
Explicació de les pràctiques
Sessió Magistral Explicació dels continguts de l'assignatura, recolzats amb material de suport disponible al servei de fotocòpies
Treballs Fer un quadre de classificació de l'arxiu personal/familiar.
Resums de les visites a arxius
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visitar diversos arxius de la contrada amb el guiatge del director o altre personal especialitzat

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada sobre els treballs o dubtes que puguin presentar els diversos temes que conformen l'assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs 1 treball a l'acabar el curs 30%
Proves de Desenvolupament 2 proves durant el curs 60%
Altres

Assistència a classe i a altres activitats

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ALBERCH, R.; BOADAS, J., et alii: Archivos y cultura, Gijón, Ed. Trea, 2001.

CASTELLS, J.M.: El marco actual del derecho de acceso a la documentación administrativa, “Lligall” 3(1991), p.31-41.

CASTELLS, J.M: El derecho de acceso  a la documentación de la Administración Pública, “Revista Vasca de Administración Pública” 10(1984), p.35-5

COOK, M.: Directrices para la preparación de programas de estudios sobre la gestión de documentos y la administración de archivos modernos: un estudio RAMP, UNESCO, París, 1982.

DUCHEIN, Michel: Tri, sélection, échantillonnage: À propos de deux manuels et d’une circulaire,  “La gazette des archives” 120(1983), p.41-50.

GALLEGO, Olga: Manual de archivos familiares, ANABAD, Madrid, 1993

GARCIA RODRIGUEZ, Antonio.- Diplomàtica del documento administrativo actual. Tradición e innovación. Carmona, S&C ediciones, 2001 269 pp

GONZÁLEZ GARCÍA, Pedro: “La normalización en la descripción de archivos: un movimiento internacional”, a Primeras Jornadas sobre Metodología para la identificación y valoración de fondos documentales  de las Administraci ones Públicas, Madrid, 20-22 marzo 1991,  Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1992, p.21-36.

HEREDIA HERRERA, Antonia:  “Clasificación y ordenación”, a Archivística. Estudios básicos, Diputación de Sevilla, 1983 (2), p.41-52,

HEREDIA HERRERA, Antonia: “La normalización como punto de partida en la archivística”,  a Primeras Jornadas sobre Metodología para la identificación y valoración de fondos documentales  de las Administraciones Públicas, Madrid, 20-22 marzo 1991,  Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1992, p.43-50.

HEREDIA HERRERA, Antonia: “Los instrumentos de descripción”, a  Archivística. Estudios básicos,  Diputación de Sevilla, 1983 (2), p.81-95.

HEREDIA HERRERA, Antonia: La Norma ISAD(G) y su terminología. Análisisi, estudio y alternativas,  Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1995

Diplomàtica del documento administrativo actual. Tradición e innovación.

Carmona, S&C ediciones, 2001 269 pp

ROMERO TALLAFIGO, M.: “El documento contemporáneo”, aPrimeras Jornadas sobre Metodología para la identificación y valoración de fondos documentales  de las Administraciones Públicas, Madrid, 20-22 marzo 1991,  Dirección General de Archivos Estatales, Madrid, 1992, p.34-47.

ROMERO TALLAFIGO, Manuel.- Historia del documento en la Edad  Contemporánea. La comunicación y la representación del poder central de la nación       Carmona, S&C ediciones, 2002         695 pp

Revista Lligall

Complementària

Per cada tema es donará bibliografia específica

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
MÈTODES I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ HISTÒRICA/12082017