DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) PROTOHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA Codi 12082238
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
Adreça electrònica jordi.diloli@urv.cat
Professors/es
DILOLI FONS, JORDI
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura pretén explicar la Història dels pobles que van ocupar la Península Ibèrica durant l’últim mil•leni anE, fins la conquesta romana. Es tracta d’un període de quasi bé 1000 anys en que es produiran tot un seguit de transformacions socials, econòmiques i culturals que donaran pas a l’aparició dels primers estats i al desenvolupament de diferents pobles de desigual desenvolupament, que coincidiran en el temps amb les grans cultures clàssiques del Mediterrani. es farà una especial incidència en els processos d’eclosió, auge i fi del que hom ha anomenat “Món Ibèric” i en la seva relació amb la resta de pobles mediterranis, peninsulars o no.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A3 Coneixement de la didàctica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A7 Coneixement de la història local
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B4 Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B8 Treball en equip
B9 Relativisme constructiu
B10 Independència de judici
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
B15 Aprenentatge autònom
B17 Motivació per la qualitat
B18 Motivació pel rigor
B20 Creativitat
B22 Coneixement de llengua estrangera
B24 Resol problemes de forma efectiva
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B26 Treballa de forma autònoma
B27 Treballa de forma col·laborativa
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els continguts específics sobre la Protohistòria de la Península Ibèrica A1
A2
A4
A5
A6
A7
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B10
B12
B13
B14
B17
B18
B22
B24
B25
B26
B27
C1
C2
C4
C5
Comprendre el pas de les societats simples a les societats complexes A1
A2
A6
A7
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B13
B17
B18
B20
B22
B24
B25
B26
B27
C1
C2
C5
Analitzar la importància dels contactes entre els pobles mediterranis durant la Protohistòria A1
A2
A3
A6
A7
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B10
B12
B13
B14
B15
B22
B25
C1
C2
C3
C4
C5
Conèixer l'ús dels diferents instruments d'anàlisi històric: fonts escrites, numismàtica i arqueologia A1
A2
A4
A6
A7
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B13
B15
B22
B24
B25
B26
C1
C2
C5
Dominar els mecanismes per a poder desenvolupar un treball d'investigació relacionat amb la temàtica de l'assignatura A1
A2
A6
A7
A9
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B13
B14
B17
B18
B20
B22
B24
B25
B26
B27
C1
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
Introducció. Concepte de protohistòria. Introducció general a la protohistòria al Mediterrani. Periodeitzacions.
La Península Ibèrica. Situació geogràfica. El medi.
Cronologia protohistòrica de la Península Ibèrica.
El Bronze Final a la Península Ibèrica. Característiques generals del Bronze Final peninsular.
La Meseta. El nord. Andalusia. La façana atlàntica.
El nord-est. El substrat indígena. Les penetracions indo-europees. Els rituals d’enterrament.
Tartessos. Les Fonts escrites.
El món tartèssic. Formació i evolució.
Relacions amb altres pobles mediterranis. El període orientalitzant.
Estructuració econòmica, social i política. La cultura tartèssica. Les creences i el món de la mort.
La colonització fenícia al Mediterrani Occidental. Els interessos comercials fenicis a Occident.
Els contactes amb la Península Ibèrica. La colonització i els intercanvis comercials.
La cultura fenícia a la península. El sud-oest. El sud-est. El Llevant. El nord-est.
Els contactes amb el món indígena
Els grecs al Mediterrani Occidental. Les colonitzacions gregues. Objectius grecs al Mediterrani Occidental.
Els establiments del nord-est.
Relacions amb el món indígena.
La cultura ibèrica. La formació del món ibèric. El substracte.
Les Fonts escrites.
Els patrons d’assentament i d’ocupació del territori. Estructura social i econòmica del món ibèric. Arquitectura i urbanisme ibèrics.
La cultura material.
Manifestacions artístiques.
La numismàtica.
Religió i mon funerari.
Els celtíbers El concepte de celtíber.
El marc cronològic.
El marc territorial.
La cultura celtibèrica. Estructuració social, econòmica i política. Arquitectura i urbanisme. Cultura material. Creences i rituals. El món de la mort.
Els pobles del centre i nord de la Península Ibèrica Les Fonts.
La cultura castrenya. El nord i el nord-oest.
Organització política, social i econòmica. Arquitectura i urbanisme. El món de la mort i les creences.
La cultura material.
Els lusitans. Les Fonts.
Organització política, social i econòmica. Arquitectura i urbanisme. El món de la mort i les creences. L’explotació dels recursos del sud peninsular.
La cultura material.
Les Balears. Mallorca i Menorca. La cultura talaiòtica. Les estructures socials, polítiques i econòmiques. Les relacions comercials entre les Balears.
El món funerari dels pobles baleàrics.
Eivissa. L’establiment fenici i l'ocupació cartaginesa.

La Península Ibèrica entre Cartago i Roma. La Península Ibèrica en el marc dels primers tractats romano-cartaginesos.
Els interessos de Cartago i Roma sobre la península.
El paper dels pobles indígenes.
La conquesta d’Hispània per Roma.
Les Guerres lusitanes i celtibèriques.
La implantació romana

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
3 9 12
Treballs
3 9 12
Pràctiques de camp/sortides
8 16 24
Presentacions / exposicions
5 5 10
 
Atenció personalitzada
10 10 20
 
Proves de desenvolupament
2 6 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Hi haurà una introducció als estudis proposats a l'assignatura, així com a la metodologia i a la avaluació
Sessió Magistral Les classes s’impartiran com a classes teòriques presencials, intercalant-se activitats pràctiques consistents en l’anàlisi de textos i de mapes geopolítics. Es considera essencial l’ús de les noves tecnologies d’aprenentatge i desenvolupament, Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC), tant per part del professor com de l’alumne, individualment, mitjançant la preparació de presentacions audiovisuals (PowerPoint) com a través de programes especialitzats (Moodle).
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Durant el curs s'aniran plantejant problemes derivats de les explicacions teòriques, a partir de la lectura de textos o de comprensió de geografia antiga, que s'avaluaran.
Treballs Les activitats d’avaluació són una prova sobre les lliçons teòriques i seminaris consistent en un treball teòric i/o un treball pràctic que permeti avaluar els objectius generals proposats, així com un treball sobre las pràctiques externes.
Pràctiques de camp/sortides Les pràctiques, de caràcter obligatori, seran de tipus extern, consistint en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el temari de l’assignatura. S’instarà a la participació a congressos, seminaris o cicles de conferències relacionats amb la temàtica de l’assignatura.
Presentacions / exposicions Alguns dels temes tractas a classe seran presentats pels alumnes.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Pràctiques de camp/sortides
Presentacions / exposicions
Descripció
L'avaluació continuada preveu un seguiment tutoritzat de l’alumnat que permeti controlar la participació a totes les activitats proposades i alhora que serveixi per orientar curricularment als alumnes, indicant-los, en la mesura del possible, les seves aptituds i les possibilitats de desenvolupament de la seva pròpia elecció curricular. En aquest sentit es preveu una assistència personalitzada als alumnes que ho sol·licitin.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència 10 %
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari de text i comprensió geogràfica de la Península Ibèrica durant l'antiguitat 15 %
Treballs En el cas de no realitzar una prova teòrica, es farà un treball a especificar. 50 %
Pràctiques de camp/sortides Treball a especificar i assistència 25 %
Proves de desenvolupament Prova teòrica sobre els temes impartits a les sessions magistrals. Aquesta prova pot ser substituida per un treball a especificar. 50 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

ALMAGRO, M.; ARTEAGA, O.; BLECH, M.; RUÍZ MATA, D.; SCHUBART, H. (2001): Protohistoria de la Península Ibérica. Ed. Ariel.

AUBET. M.E. (1994): Tiro y las colonias fenicias de Occidente. Ed. Crítica. Barcelona.

DD. AA. (1991): Simposi Internacional d’Arqueologia Ibèrica. Fortificacions. La problemàtica de l’Ibèric Ple (segles IV-III aC). Ed. SCA. Manresa.

DD. AA. (1986): Iberos. I Jornadas Arqueológicas sobre el mundo ibérico. Ed. Junta de Andalucía. Jaen.

DD. AA. (1992): Paletnología de la Península Ibérica. “Complutum” 2-3. U.C. Madrid.

DD. AA. (1992): Congreso de Arqueología Ibérica. Las necrópolis. Ed. U.A.M. Madrid.

DD. AA. (1993): El poblament ibèric a Catalunya. “Laietània”, 8.

GRACIA, F.; MUNILLA, G. (1997): Protohistòria. Pobles i cultures a la Mediterrània entre els segles XIV i II a.C.

HARRISON, R.J. (1989): España en los albores de la Historia. Iberos, fenicios y griegos. Madrid.

PLÁCIDO, D.; ALVAR, J.; GONZÁLEZ WAGNER, C. (1991): La formación de los estados en el Mediterráneo Occidental. Ed. Síntesis.

RUÍZ, A.; MOLINOS, M. (1993): Los íberos. Análisis arqueológico de un proceso histórico. Ed. Crítica. Barcelona.

SANMARTÍ, J.; SANTACANA, J. (2005): Els ibers del nord. Ed. Dalmau. Barcelona.

Complementària , www.juntadeandalucia.es/cultura/museos/, ,

http://www.xtec.es/recursos/socials/ibers/                               

http://www.tinet.org/~jjdm/                             

http://www.mac.es/ruta_dels_ibers/

http://www.arqueotur.org/rutas_redes/ruta-de-los-iberos.html

http://contestania.com/principal.htm

http://usuarios.lycos.es/iberos/Asociacion.html

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA ANTIGA D'ESPANYA/12083206
ARQUITECTURA I URBANISME DE LA HISPANIA ROMANA/12082237
PROTOHISTÒRIA DEL MEDITERRANI/12082240


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent