Codi |
|
A9 |
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat |
B4 |
Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic |
B6 |
Capacitat analítica i crítica |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
Objectius |
Competències |
Saber analitzar i comprendre de forma global les societats de l´antiga Grècia. |
A9
|
B4 B6
|
C2
|
Tema |
Subtema |
Creta i Micenes. L'aparició de l'escriptura i l'Estat |
Palaus i centres fortificats. Textes Lineal B |
Societat al món cretenc i micènic. |
Rituals funeraris. Intercanvis i comerç. |
El final del món micènic. L´època fosca. |
Les Argonàutiques. Els poemes homèrics |
Un llarg procés cap a la democràcia: Atenes |
El sinecisme de l´âtica. La legislació de Dracó. La tirania: ELs Pisistràtides. Les reformes de Soló. L´època de Clístines i la democràcia. |
L'evolució d'Esparta; la conquesta de Messènia. |
La constitució espartana. ELs hoplites. |
L'enfrontament greco-persa. |
Les ciutats jònies. |
L´imperialisme atenès i la Lliga de Delos. Les Guerres del Peloponès. |
Economia i comerç. |
Les colonitzacions gregues. Sicília i Magna Grècia. |
Presència grega a la península ibèrica. Les ciutats d´Empúries i Roses. La moneda. |
Macedònia: Filip i Alexandre Magne. Els regnes hel.lenístics. |
La oratoria. |
Cultura.Societat i religió. |
Els grans santuaris. Els jocs Olimpics. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
0 |
0 |
0 |
Treballs |
|
0 |
0 |
0 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
0 |
0 |
0 |
|
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Proves pràctiques |
|
0 |
0 |
0 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Avaluar el nivell de coneixement del grup, i escollir un tema transversal per part de l´alumnat que serà objecte de tractament específic en el temari de l´assignatura ( legislació, gènere, família, navegació, guerra, etc) |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Visita a algun Museu´, Exposició o Jaciment. |
Treballs |
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
|
Descripció |
Pes |
Altres |
Avaluació del seguiment i treball realitzat tant a classe com a fora de l´aula. |
es valorarà tant la participació a l´aula com el treball final |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Per la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris |
Bàsica |
Ruzé, F. ; Amouretti, M.C., El mundo griego antiguo, Akal, 1987
G.E.M.de Ste. Croix, La lucha de clases en el mundo antiguo, Crítica, 1988
Dickinson, O, La Edad del Bronce Egea, Akal, 2000
Osborne, R., La formación de Grecia, 1200-479 a.C., Crítica, 1988
Vidal-Naquet, P., La democracia griega. Una nueva visión., , 1992
Lozano, A., El mundo helenístico, Síntesis, 1992
Mossé, Claude, La mujer en la Grecia clásica., Nerea, 1995
Cabrera, P., Sánchez, C. (ed.), Els grecs a Ibèria, Ministerio de educación y cultura-Museu d´Arqueologia de Catalunya, 2002
Mossé, Claude, Alejandro Magno. El destino de un mito., Ed. Espasa Calpe, 2004
Madrid, Mercedes, La misoginia en Grecia, Ed. Cátedra, 1999
Apol.loni de Rodes, Les Argonàutiques, La Magrana, 2002
Homer, La Ilíada, La Magrana, 1996
Homer, L´Odissea, La Magrana, 1999
Hesíode, Teogonia. Els treballs i els dies., La Magrana, 1999
|
|
Complementària |
, www.culture.gr, ,
, www.louvre.fr/, ,
, www.perseus.tufts.edu, ,
, www.thebritishmuseum.ac.uk/, ,
, www.ypai.gr/atlas/defaut_uk.asp, ,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL II/12081004 |
|
|
Altres comentaris |
Es recomanen les assignatures de literatura i filologia grega |
|