DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) PROTOHISTÒRIA DEL MEDITERRANI Codi 12082240
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Adreça electrònica elisabet.huntingford@urv.cat
Professors/es
HUNTINGFORD ANTIGAS, ELISABET
Web
Descripció general i informació rellevant Coneixement de diversos territoris mediterranis entre els s.IX - III a.C.,especialment els procesos colonitzadors (fenicis i grecs), i les societats de la Península Ibèrica (Tartessos, món ibèric).

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B4 Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic
B26 Treballa de forma autònoma
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer , saber analitzar i comprendre de forma global societats mediterrànies protohistòriques, incidint en la seva diversitat i multiculturalitat. A1
A9
B2
B4
C2
Seguiment personalitzat en l´elaboració del treball de curs A4
A6
B26

Continguts
Tema Subtema
1.- Concepte de protohistòria, marc geogràfic i cronològic.

2.- El Llevant d´Orient i les ciutats fenícies: les relacions internacionals.

3.- L´illa de Xipre i el coure. Política i comerç internacional.

4.- Evolució històrico-arqueològica de Xipre

5.- El mon creto-micènic.

6.- Els fenicis al nord d´Àfrica: la fundació de Cartago. L´ocupació del sud de Sicília. Malta.

7.- La colonització grega al´Egeo. Al-Mina. Els grecs a Egipte i al nord d´Àfrica

8.- La colonització fenícia a la Península Ibèrica

9.- La colonització grega de la mediterrània central.

10.- L´arrivada dels grecs a la mediterrània occidental. Els foceus: Massàlia, Emporion i Rhode.

11.- Tartessos, territori i recursos minero-metalúrgics. L´or i la plata.

12. Les dinasties mítiques i històrica. Les tombes principesques.


13.- Les dones a la protohistòria mediterrànea

14.- Religió i món funerari al món ibèric. Dones i deeses iberes.

15.- Origen i difusió de la moneda.





1.-Periodització cultures principals.


2.-L´activitat econòmica: producció i comerç. La navegació.

3.-L´art xipriota. Els santuaris.


4.- L´escriptura xipriota


5.- Creta a les rutes marítimes: ports i ciutats.
6.-La religió fenícia. Els tofets.



7.-Naucratis. Cirene.


8)L´orientalitzant a la mediterànea


9.- Principals "apoikia"


10.-Els textes bíblics i grecs. Hèracles i Geryó.


11.- El Periple d´Aviè


12.- L´orfebreria.

13.-Movilitat geogràfica i social


14.- L´escultura ibèrica.

15.- De la moneda Lidia a Emporion.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Pràctiques a través de TIC
3 3 6
Pràctiques de camp/sortides
10 4 14
Sessió Magistral
46 10 56
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves pràctiques
2 2 4
Proves de desenvolupament
2 2 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Avaluar el nivell de coneixements del grup, i escollir un tema transversal per part de l´alumnat que serà objecte de tractament específic en el temari de l´assignatura ( economia, art, textes, etc)
Pràctiques a través de TIC Presentació del treball de curs a classe.
Pràctiques de camp/sortides Visita de Museu, Exposició i /o jaciment, Conferències.
Sessió Magistral

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció personalitzada en el plantejament i seguiment del treball de curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC
Sessió Magistral
Proves de desenvolupament
Proves pràctiques
Altres

Avaluació: a) un treball de curs que haurà de ser exposat a classe el mes de desembre. b)comentaris sobre visites a museus, exposicions i jaciments o conferències de les classes pràctiques b) examen teòric sobre els temes exposats a classe.

a) 40%

b) 20%

c) 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per la segona convocatòria es seguiran els mateixos criteris.


Fonts d'informació

Bàsica Michal Artzy, Los nómadas del mar, Ed. Bellaterra, 2007
Karageorghis, Vassos, Chipre. Encrucijada del Mediterráneo oriental 1600-500 a.C., Ed. Bellaterra, 2004
Parise, Nicola, El origen de la moneda. Signos premonetarios y formas arcaicas del intercambio, Ed. Bellaterra, 2003
Les routes de la navegation antique. Itiréraires en Méditerranée, Arnaud, Pascal, Ed. Errance, 2005
Blázquez, J.M.; Alvar, J.; Wagner, C., Fenicios y cartagineses en el Mediterráneo, Ed. Cátedra, 1999
D.D.A.A., I Fenici, Ed. Bompiani, 1988
Roldán, J.M.(dir), Diccionario Akal de la Antigüedad Hispana, Ed. Akal, 2006
Decret, F.; Fantar, M., L´Afrique du nord dans l´antiquité, Ed. Payot, 1981
Cabrera, P., Sánchez, C. (Editores científiques), Els Grecs a Ibèria. Seguint les passes d´Hèracles, Ministerio de Educación y Cultura, Museu d´Arqueologia de Catalunya, 2002
Torres Ortiz, Mariano, Tartessos, Real Academia de la Historia, 2002
Almagro, M.; Arteaga, O. et alii, Protohistoira de la Península Ibérica, Ed. Ariel, 2001
Izquierdo, I., et Alii, Diálogos en el País de los Iberos, Museo Arqueológico Nacional, Madrid, 2004
D.D.A.A., Catálogo documental de Los Fenicios en Andalucía, Junta de Andalucía, 1995
D.D.A.A., Els Ibèrs. Prínceps d´Occident, Fundació La Caixa, 1998
Blázquez, J., Antona, V., Congreso de Arqueología Ibérica. Las Necrópolis., U.A. Madrid, 1992
Aquilué, X. (Dir.), Intervencions arqueològiques a Sant Martí d´Empúries (1994-1996). De l´assentament precolonial a l´Empúries actual., Museu d´Arqueologia de Catalunya, Empúries., 1999
Villaronga, L., Numismática antigua de Hispania, Ed. Cymys, 1987
Mayet, F., Tavares, C., L´établissement phénicien d´Abul (Portugal). Comptoir et sanctuaire., E. de Boccard, 2000
Aubet, M.E. (coord), Los fenicios en Málaga., Universidad de Málaga, 1997
D.D.A.A., L´habitat protohistòric a Catalunya, Rosselló i Llenguadoc Occidental, Museu d´Arqueologia de Catalunya, Girona, 2000
González, A., Ruiz, E., El yacimiento fenicio de La Fonteta (Guardamar del Segura, Alicante), Real Academia de Cultura Valenciana, 2000
D.D.A.A., Myth and Coinage. Representations, Symbolisms and interpretations from the greek mythology, Ministry of Culture and Tourism, Athens, 2011
D.D.A.A., Crete-Aigyptos, Kapon Ed., Atenes, 2000

Complementària , www.thebritishmuseum.ac.uk/, ,
, www.louvre.fr/, ,
, http://www.juntadeandalucia.es/cultura/museos, ,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
PROTOHISTÒRIA DE LA PENÍNSULA IBÈRICA/12082238

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA DE GRÈCIA/12082239

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL II/12081004
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent