Codi |
|
A7 |
Coneixement de la història local |
A9 |
Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat |
B2 |
Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques |
B3 |
Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua |
B26 |
Treballa de forma autònoma |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer el desenvolupament de la cultura romana |
A9
|
|
|
Identificar la importància de la presència romana a la Península Ibèrica |
A7
|
|
|
Manipular informació -bibliogràfica, electrònica, etc.- sobre la cultura romana |
|
B2 B3
|
|
Sintetitzar els coneixements a través de treballs |
|
B26
|
C5
|
Tema |
Subtema |
Els inicis de Roma |
|
L’apogeu de la República i l’establiment de l’Imperi |
- La Itàlia etrusca. La república
oligàrquica. La Roma dels reis (VII-V). Els tribuns revolucionaris. L’emergència de
Roma. Els problemes de l’Imperi. La ciutat romana. La restauració silana. La
conquesta de la Mediterrània occidental. La crisi de la República (69.49 a. C.).
Cèsar. D’August a Domicià.
|
L’Imperi dels Antonis i els Severs |
- L’Imperi dels Antonis i els Severs |
El declinar de l’Imperi: |
- els Antonins i els Severs. La crisi del segle III. Les fronteres i
l’exèrcit. Els grans reformadors del segle IV. La prosperitat de l’alt imperi.
Economia i societat en el baix imperi romà. La unificació de l’imperi. L’imperi cristià.
L’emperador: les institucions i els homes. La caiguda de Roma.
Bibliografia bàsica
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
57 |
57 |
114 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
9 |
9 |
18 |
Treballs |
|
4 |
4 |
8 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Hi haurà una introducció als estudis proposats a l'assignatura, així com a la metodologia i a la avaluació |
Sessió Magistral |
Les classes s’impartiran com a classes teòriques presencials, intercalant-se activitats pràctiques. Es considera essencial l’ús de les noves tecnologies d’aprenentatge i desenvolupament, Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC), tant per part del professor com de l’alumne, individualment, mitjançant la preparació de presentacions audiovisuals (PowerPoint) com a través de programes especialitzats (Moodle). |
Pràctiques de camp/sortides |
Les pràctiques, de caràcter obligatori, seran de tipus extern, consistint en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el tempri de l’assignatura. S’instarà a la participació a congressos, seminaris o cicles de conferències relacionats amb la temàtica de l’assignatura.
Visites previstes:
- Museu d’Arqueologia de Catalunya: Emporion, Ullastret. |
Treballs |
Les activitats d’avaluació són una prova sobre les lliçons teòriques i seminaris que permeti avaluar els objectius generals proposats, un treball sobre las pràctiques externes i una prova consistent en la interpretació d’un mapa geopolític |
|
Descripció |
S'atendrà a l'alumne efectuant un seguiment del seu aprenentatge de l'assignatura |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Assistència
Prova escrita sobre les sessions magistrals |
10 %
50 % |
Pràctiques de camp/sortides |
Assistència. Presentació d'un treball escrit sobre aquestes pràctiques |
25 % |
Altres |
Prova escrita mapa geopolític |
15 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria serà igual que la primera. |
Bàsica |
|
- Santos Yanguas, N.: Textos para la Historia Antigua de Roma. Madrid, 1977
- Baldson, J.P.V.D.: Historia de un Imperio. Madrid, 1970
- Kovaliov, S.: Historia de Roma. Madrid, 1973
- Rostovtzeff, M.: Roma, de los orígenes a la última crisis. Buenos Aires, 1968
- Maschin,N.A.: El principado de Augusto. Madrid, 1976
- Syme, R.: La revolución de Augusto. Madrid, 1976
- Christol, M.; Nony, D.: De los orígenes de Roma a las invasiones bárbaras. M.,1971
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ARQUEOLOGIA DE ROMA/12082232 | ARQUITECTURA GREGA I ROMANA/12082234 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ II: EN HISTÒRIA ANTIGUA I MEDIEVAL/12083203 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL I/12081003 | HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL II/12081004 | HISTÒRIA ANTIGA D'ESPANYA/12083206 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|