DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA DE ROMA Codi 12082241
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
Adreça electrònica eva.subias@urv.cat
jordi.diloli@urv.cat
Professors/es
SUBIAS PASCUAL, EVA
DILOLI FONS, JORDI
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Partint dels nous mètodes d’investigació històrica, s’analitza l’originalitat de la ciutat romana republicana i l’inici de la seva trajectòria conqueridora. A continuació es presenta la important mutació que suposà l’Estat Imperial.

Competències
Codi  
A7 Coneixement de la història local
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B26 Treballa de forma autònoma
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer el desenvolupament de la cultura romana A9
Identificar la importància de la presència romana a la Península Ibèrica A7
Manipular informació -bibliogràfica, electrònica, etc.- sobre la cultura romana B2
B3
Sintetitzar els coneixements a través de treballs B26
C5

Continguts
Tema Subtema
Els inicis de Roma
L’apogeu de la República i l’establiment de l’Imperi - La Itàlia etrusca. La república
oligàrquica. La Roma dels reis (VII-V). Els tribuns revolucionaris. L’emergència de
Roma. Els problemes de l’Imperi. La ciutat romana. La restauració silana. La
conquesta de la Mediterrània occidental. La crisi de la República (69.49 a. C.).
Cèsar. D’August a Domicià.
L’Imperi dels Antonis i els Severs - L’Imperi dels Antonis i els Severs
El declinar de l’Imperi: - els Antonins i els Severs. La crisi del segle III. Les fronteres i
l’exèrcit. Els grans reformadors del segle IV. La prosperitat de l’alt imperi.
Economia i societat en el baix imperi romà. La unificació de l’imperi. L’imperi cristià.
L’emperador: les institucions i els homes. La caiguda de Roma.
Bibliografia bàsica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
 
Sessió Magistral
57 57 114
Pràctiques de camp/sortides
9 9 18
Treballs
4 4 8
 
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Hi haurà una introducció als estudis proposats a l'assignatura, així com a la metodologia i a la avaluació
Sessió Magistral Les classes s’impartiran com a classes teòriques presencials, intercalant-se activitats pràctiques. Es considera essencial l’ús de les noves tecnologies d’aprenentatge i desenvolupament, Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC), tant per part del professor com de l’alumne, individualment, mitjançant la preparació de presentacions audiovisuals (PowerPoint) com a través de programes especialitzats (Moodle).
Pràctiques de camp/sortides Les pràctiques, de caràcter obligatori, seran de tipus extern, consistint en la visita a museus, exposicions i jaciments arqueològics relacionats amb el tempri de l’assignatura. S’instarà a la participació a congressos, seminaris o cicles de conferències relacionats amb la temàtica de l’assignatura.
Visites previstes:
- Museu d’Arqueologia de Catalunya: Emporion, Ullastret.
Treballs Les activitats d’avaluació són una prova sobre les lliçons teòriques i seminaris que permeti avaluar els objectius generals proposats, un treball sobre las pràctiques externes i una prova consistent en la interpretació d’un mapa geopolític

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà a l'alumne efectuant un seguiment del seu aprenentatge de l'assignatura

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència
Prova escrita sobre les sessions magistrals
10 %

50 %
Pràctiques de camp/sortides Assistència. Presentació d'un treball escrit sobre aquestes pràctiques 25 %
Altres

Prova escrita mapa geopolític

15 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria serà igual que la primera.


Fonts d'informació

Bàsica

- Santos Yanguas, N.: Textos para la Historia Antigua de Roma. Madrid, 1977

- Baldson, J.P.V.D.: Historia de un Imperio. Madrid, 1970

- Kovaliov, S.: Historia de Roma. Madrid, 1973

- Rostovtzeff, M.: Roma, de los orígenes a la última crisis. Buenos Aires, 1968

- Maschin,N.A.: El principado de Augusto. Madrid, 1976

- Syme, R.: La revolución de Augusto. Madrid, 1976

- Christol, M.; Nony, D.: De los orígenes de Roma a las invasiones bárbaras. M.,1971

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ARQUEOLOGIA DE ROMA/12082232
ARQUITECTURA GREGA I ROMANA/12082234

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ II: EN HISTÒRIA ANTIGUA I MEDIEVAL/12083203

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL I/12081003
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL II/12081004
HISTÒRIA ANTIGA D'ESPANYA/12083206
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent