DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) ORÍGENS DE LA IDEA D'EUROPA Codi 12082253
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ISLA FREZ, AMANCIO
Adreça electrònica amancio.isla@urv.cat
xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
ISLA FREZ, AMANCIO
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://amancio.isla@urv.cat xavier.moreno@urv.cat
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B6 Capacitat analítica i crítica

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
A1
A2
A4
A5
A6
A8
A9
B1
B3
B6

Continguts
Tema Subtema
Europa antes de Europa El mito de Europa.
El Imperio romano
El concepto del bárbaro.
Imperium et gentes los legados culturales
La religión
Los reinos bárbaros y el Imperio
Romanidad y germanidad
La Europa carolingia De regnum Francorum a Imperio
La perspectiva religiosa
Guerras y fronteras
El Imperio y los reinos (ss. X-XI) La crisis del modelo carolingio
El Imperio germánico
El auge del proyecto papal
Las Cruzadas La idea de cruzada
La participación: Oriente y Occidente
Consecuencias de las Cruzadas
Las libertades aristocráticas La aristocracia occidental
La Magna Carta
El privilegio de la Unión
La cultura paneuropea El desarrollo de la Escolástica
Las Universidades europeas
Las propuestas intelectuales
La Europa del siglo XVI Europa ante la hegemonía española
La Europa de la Reforma protestante y de las guerras de religión
La Europa del siglo XVII Europa ante la decadencia española y la hegemonía francesa
La Europa del siglo XVIII La expansión continental de la Ilustración
El equilibrio continental
La Europa de la Revolución francesa (1789-1799)

La realidad nacional europea durante el siglo XIX y los primeros años del XX La Europa napoleónica (1799-1815)
La Europa de la Restauración y de las revoluciones (1815-1848)
La Europa de los nacionalismos (1848-1870)
La Europa del gran capitalismo (1870-1914)

Europa durante y después de la Primera Guerra Mundial La Europa de la Primera Guerra Mundial
Europa ante la Revolución rusa
Europa bajo los efectos del crack de 1929
La Europa de los totalitarismos
Europa durante y después de la Segunda Guerra Mundial La Europa de la Segunda Guerra Mundial
La vertebración europea después de 1945

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
35 60 95
Seminaris
15 45 60
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries introducció a l'assignatura
Sessió Magistral exposició del temari
Seminaris comentari de text,
estudi d'aspectes concrets

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
entrevista seguiment de l'alumne

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral 2 proves de desenvolupament
1 prova de preguntes curtes
60%
20 %
Seminaris 2 proves de desenvolupament
1 prova de preguntes curtes a la primera part del curs
1 treball a la segona part del curs
60 %
20 %

20 %
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Una prova de desenvolupament (temari) per cada part de l'assignatura 30 % + 30 %
Un prova amb material de la primera part 20 %
Un treball de la segona part 20 %


Fonts d'informació

Bàsica JACKSON, Julian, Europa, 1900-1945, Crítica, Barcelona, 2003
FULBROOK, Mary, Europa desde 1945, Crítica, Barcelona, 2002
BLANNING, Timothy , El siglo XIX. Europa, 1789-1914, Crítica, Barcelona, 2002
TENENTI, Alberto, La edad moderna: siglos XVI-XVIII, Crítica, Barcelona, 2000
MONEREO PÉREZ, José Luis; NAEF, Werner, La idea del estado en la Edad Moderna, Crítica, Barcelona, 2005
KAMEN, Henry, Del Imperio a la decadencia. Los mitos que forjaron la España moderna, Temas de Hoy; Barcelona, 2006
Le Goff, J., ¿Nació Europa en la Edad Media?, Crítica, Barcelona, 2003
Geary, P., The Myth of Nations. The Medieval Origins of Europe, University Press, Princeton, 2002
Southern, R.W., Scholastic humanism and the unification of Europe, Blackwell, Oxford, 1997
Runciman, S., Historia de las Cruzadas. 3 vols., Alianza, Madrid, 1985

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
SOCIETAT I CULTURA A L'ANTIGUITAT/12204004
SOCIETAT I CULTURA A L'EDAT MITJANA/12204005
SOCIETAT I CULTURA A L'ÈPOCA MODERNA/12204006
SOCIETAT I CULTURA EN LA CONTEMPORANEITAT/12204103
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent