DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LES DONES EN L'EDAT CONTEMPORÀNIA Codi 12082267
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en la història social contemporània en la perspectiva de gènere fent l'eforç metodològic de visibilització de les dones en l'experiència històrica.

Competències
Codi  
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
B10 Independència de judici
B13 Raonament crític
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B28 Està compromès amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'assignatura té dos objectius bàsics: fomentar el coneixement crític i establir una perspectiva comparada de la història del moviment feminista amb els esdeveniments històrics coetanis. A2
A4
B10
B13
B25
B28

Continguts
Tema Subtema
1. La construcció de la societat liberal
2. Feminisme i obrerisme
3. El discurs de la domesticitat
4. De l'estat liberal a les polítiques del benestar.
5. Feminisme i nous moviments socials.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 14 44
Treballs
1 49 50
Presentacions / exposicions
1 30 31
 
Atenció personalitzada
5 2 7
 
Proves de desenvolupament
2 15 17
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Informar a l'alumne sobre els continguts de l'assignatura, la metodologia que s'emprarà, les fonts bibliogràfiques i l'avaluació.
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o d'història oral.
Presentacions / exposicions Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes, assessorament per al treball i revisió de la prova escrita.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut del programa 10%
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o d'història oral. 30%
Presentacions / exposicions Presentació dels resultats i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada. 20%
Proves de desenvolupament Examen del contingut global de l'assignatura. 30%
Altres

Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social.

Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques

Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques

Examen del contingut global de l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

G. ELEY. "Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa". Barcelona: Crítica, 2003.

G. BOCK. La mujer en la historia de Europa. Barcelona: Crítica, 2001.

R. J. EVANS. "Los movimientos de emancipación de la mujer en Europa, América y

Australasia. Madrid: Siglo XXI, 1980.

S. de BEAUVOIR. "El segundo sexo". Madrid: Cátedra, 2002.

B. FRIEDAN. "La mística de la feminitat". Barcelona: Edicions 62, 1975.

M. NASH. "Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos". Madrid: Alianza,

2004.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent