DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura COMPLEMENTS DE FORMACIÓ I: EN PREHISTÒRIA I ARQUEOLOGIA Codi 12083202
Ensenyament
Història (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
SALA RAMOS, ROBERT
Adreça electrònica robert.sala@urv.cat
Professors/es
SALA RAMOS, ROBERT
Web
Descripció general i informació rellevant Els Complements de Formació han de ser una eina que serveixi per a l’aprenentatge de la prehistòria i l’arqueologia en la revisió dels principals jaciments i de les anàlisis que se n’ha fet. Veurem, amb esperit crític, els resultats que s’han extret dels jaciments i, sobretot, com s’ha construït el coneixement sobre el passat més remot. Ha de ser una matèria que permeti de promoure competències de procediment i crítiques.

Competències
Codi  
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B4 Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B9 Relativisme constructiu
B13 Raonament crític
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Comprendre la recerca en prehistòria i arqueologia B1
B4
B5
B6
2. Comprendre les metodologies de treball en prehistòria i arqueologia B1
B3
B4
B5
B6
3. Aplicació d’una metodologia crítica B1
B3
B4
B6
B13
C5
Anàlisi de la forma de les dades en les publicacions B2
B3
Avaluació del procés de construcció del coneixement B4
B6
B13
Comprensió del paper i importància de la hipòtesi B2
B6
Anàlisi i avaluació d'una publicació B2
B3
B6
Anàlisi de dades pràctiques d'un jaciment B4
Construcció d'una hipòtesi sobre les dades prèvies B6
B7
B9
B13
Demostració de la hipòtesi B6
Anàlisi de les estratègies de socialització B6
Anàlisi d'un documental B6

Continguts
Tema Subtema
1 Introducció a un estudi pràctic
2 Mètode científic en arqueologia i prehistòria
3 Forma i tipus de les dades en arqueologia i prehistòria
4 Construcció del coneixement en arqueologia i prehistòria
5 Dissecció de publicacions monogràfiques i memòries.
6 Construcció de monografia d’un jaciment pràctic
7 Coneixement científic i socialització: els documentals d’arqueologia i prehistòria
8 Dissecció de documentals i relació amb el coneixement positiu
9 Interpretació del patrimoni i socialització: estratègies de musealització i pedagogia.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
10 0 10
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
36 20 56
Estudis previs
0 7 7
Resolució de problemes, exercicis
0 14 14
Treballs
0 26 26
 
Atenció personalitzada
36 0 36
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Presentació del tema i proposta de recerca d’informació
Discussió de la informació
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discussió de la informació en seminari
Anàlisi exhaustiva, tutoritzada dels treballs de recerca
Exposició dels resultats d'anàlisi
Exposició pública i multimèdia dels treballs
Estudis previs Recerca d’informació segons protocol assenyalat
Resolució de problemes, exercicis Anàlisi d’un documental
Exposició resultats
Treballs Anàlisi en grup i fora de l’aula de treballs de recerca
Exposició dels resultats de l’anàlisi

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Avaluació de l’estat de coneixement per part de l’alumne Avaluació de la comprensió dels textos científics Avaluació de l’aplicació metodològica en el treball de recerca Anàlisi exhaustiva, tutoritzada, de treballs de recerca

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària S'avaluarà la capacitat d'anàlisi verbal a classe i d'exposició de les idees, tant com la capacitat d'ordenació de les idees i disseny de treballs de recerca. L'apartat d'expressió serà basada en l'activitat de l'alumne, sense la prova escrita tradicional.
Treballs Disseny i presentació d'un treball de recerca
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Carbonell, E.;A. Cebrià;A. Esteban;J.F. García;L. García;J.M. Lucas;E. Maestro;J. Miralles;J. Miret;J. Miró;R. Mora;I. Parra;X. Puig;R. Sala &E. Verdaguer (1985). Sota Palou, Campdevànol. Un centre d'intervenció prehistòrica postglaciar a l'aire lliure.  Estudis Arqueològics, 5. Girona: Diputació de Girona.

Carbonell, E., A. Cebrià, A. Esteban, J.F. García, L. García, J.M. Lucas, E. Maestro, J. Miralles, J. Miret, et al. (1985). Sota Palou, Campdevànol. Un centre d'intervenció prehistòrica postglaciar a l'aire lliure.  5. Girona: Diputació de Girona.

Carbonell, E., A. Rosas &J.C. Díez, (Eds.) (1999). Atapuerca: Ocupaciones humanas y paleoecología del yacimiento de Galería. Arqueología en Castilla y León.7 Valladolid: Junta de Castilla y León.

Isaac, G.L., (Ed.) (1997). Plio-Pleistocene Archaeology. Koobi Fora Research Project.Vol. 5

Oxford

: Clarendon Press.Kretzoi, M. &V.T. Dobosi, (Eds.) (1990). Vértesszóllós. Man, site and culture.

Budapest

: Adakémiai Kiadó.

Leakey, M. &D.A. Roe (1994). Excavations in Bed III, IV and the Masek Beds, 1968-1971  Olduvai Gorge Vol. 5. Cambridge: Cambridge University Press.

Maya, J.L., F. Cuesta &J. López Cachero, (Eds.) (1998). Genó: Un poblado del Bronce Final en el Bajo Segre (Lleida). Barcelona: Publicacions Universitat de Barcelona.

Michel, D. (1989). La Roche Gélétan. Gisement structuré du paléolithique inférieur (Saint-Germain-des-Vaux (Manche). Évreux: Fondation Singer-Pollignac.

Moncel, M.-H. (1999). Les assamblages lithiques du site Pleistocène Moyen d'Orgnac 3 (Ardèche, Moyenne Vallée du Rhone, France)  Études et Recherches Archéologiques de l'Université de Liège 89. Liège: Université de Liège.

Piperno, M., (Ed.) (1999). Notarchirico. Un sito del Pleistocene medio iniziale nel bacino di Venosa. (2 volums). Venosa: Museo Nazionale Preistorico Etnografico «Luigi Pigorini».Edizioni Osanna.

Roberts, M.B. &

S.A.

Parfitt, (Eds.) (1999). Boxgrove. A Middle Pleistocene hominid site at Eartham Quarry, Boxgrove,

West Sussex

. Archaeological Report 17

London

: English Heritage.Straus, L.G. &G.A. Clark, (Eds.) (1986). La

Riera

Cave

. Stone Age Hunter-Gatherer adaptations in

Northern Spain

. Anthropological Research Papers.36

Tempe

:

Arizona

State

University

.Svoboda, J., (Ed.) (1994).

Pavlov

I.

Excavations 1952-1953. The Dolní Vestonice Studies, vol. 2. Études et Recherches Archéologiques de l'Université de Liège.66 Liège: Université de Liège.Walker, A. &R. Leakey, (Eds.) (1993). The Nariokotome Homo erectus skeleton.

Cambridge

(MA):

Harvard

University

Press.

 

Documentals

The Great Rift, 1988, BBC (3 capítols de 60’)

Etnoarqueología, 1993, Folio (40’)

Los misterios de la naturaleza humana, 1982, National Geographic (60’)

Montepoggiolo, i primi abitanti della valle padana, 1989, Tecniche Blu (23’)

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
COMPLEMENTS DE FORMACIÓ II: EN HISTÒRIA ANTIGUA I MEDIEVAL/12083203

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PREHISTÒRIA UNIVERSAL I/12081001