DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura COMPLEMENTS DE FORMACIÓ II: EN HISTÒRIA ANTIGUA I MEDIEVAL Codi 12083203
Ensenyament
Història (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Castellà
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
DILOLI FONS, JORDI
Adreça electrònica franciscojavier.faci@urv.cat
jordi.diloli@urv.cat
Professors/es
FACI LACASTA, FRANCISCO JAVIER
DILOLI FONS, JORDI
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant L ’assignatura complements de formació introduirà a l’alumne en l’estudi històric de l’Antiguitat i de l’Edat mitjana a partir de l’anàlisi de les fonts i materials fonamentals pel coneixement de la disciplina històrica. L’alumne assolirà els mètodes de treball de cara a desxifrar les claus i els conceptes històrics aprehensibles en llibres, textos, documentals i fonts històriques a partir d’un treball tutoritzat i dirigit pel professor.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B4 Capacitat de llegir, analitzar i interpretar el registre arqueològic
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B9 Relativisme constructiu
B10 Independència de judici
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
B15 Aprenentatge autònom
B24 Resol problemes de forma efectiva
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B28 Està compromès amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Introducció a les fonts històriques, especialment a les fonts escrites A6
B2
B3
B5
2. Anàlisi i crítica de textos de síntesi històrica  anàlisi del context referencial històric i historiogràfic A5
A6
B2
B3
B6
3. Conèixer, analitzar i sintetitzar les monografies històriques: anàlisi del context referencial històric. Valoració de la contribució de l’obra en el context historiogràfic. Anàlisi dels processos històrics A4
A5
B2
B3
B5
B6
C3
4. Aprendre a analitzar un document històric a partir del comentari de text: context històric, autoria, transcendència i interpretació historiogràfica A4
A6
B3
B6
C5
5. Aprendre a fer un balanç crític d’un llibre: aprendre a fer ressenyes o a presentar el balanç oralment B1
B2
B6
B7
B10
B13
B15
C5
6. Aprendre a interpretar i a confeccionar un mapa històric B6
B7
B15
7. Comprendre, aprofundir i elaborar síntesis diverses de grans temes del debat historiogràfic A4
A5
A6
B10
B13
8. Conèixer altres fonts històriques no intencionals A6
B2
B4
B6
9. Conèixer o analitzar els objectius i les formes de divulgació del passat –museus, exposicions, entre d’altres- A6
B2
B5
B6
10. Reconèixer la història-justificació en el cinema històric i en altres formats. A4
A5
B2
B3
B5
B6
B13
B14
11. Conèixer els continguts dels temes estudiats en la bibliografia i el sentit de les diverses les interpretacions A1
A9
B6
B9
B13
B14
B24
B25
B28

Continguts
Tema Subtema
1. Les transformacions socials a la Mediterrània durant l’antiguitat. Conèixer els processos de transformació de les societats mediterrànies des de la Protohistòria fins el desenvolupament de l’Imperi romà, analitzant els canvis socials, econòmics i polítics de les mateixes.
2. Les transicions de l’esclavisme al feudalisme Conèixer la crisi de l’imperi romà a través del debat historiogràfic entorn a les causes i característiques de la crisi
3. La creuada i el seu desenvolupament Comprendre la importància de les ideologies religioses en les societats medievals i aprofundir tant en la idea de creuada com en els seus màxims exponents ideològics de la societat a la Plena Edat Mitjana.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
43 0 43
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 10 24
Resolució de problemes, exercicis
0 54 54
Debats
2 20 22
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral 1) Exposició del professor de les característiques generals del tema i de la tradició historiogràfica envers aquest
2) Explicació de les característiques generals de les lectures i programació dels comentaris de les lectures a la classe
3) Explicació de fonts no bibliogràfiques, tan de difusió com documentals o fins i tot abordar el tractament d’altres lectures no acadèmiques de la història
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentari i discussió a l'aula dels textos, lectures obligatòries etc. que s'han realitzat, prèviament, com a treball individual de l'alumne
Resolució de problemes, exercicis Activitat 1, Bloc I: lectura obligatòria i ressenya.
Activitat 2, Bloc I: comentari de text a partir de lectures de manuals i monografies.
Activitat 1, Bloc II: lectura obligatòria i ressenya.
Activitat 1 i 2, Bloc III: Lectures obligatòries.
Activitat 3, Bloc III: preparació del debat de l'article d'Acién.
Debats Debat sobre l'article d'Acién

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
• Ajudar a l’alumne a comprendre totalment el contingut de les lectures efectuades • Comprovar la comprensió i anàlisi dels dossiers bibliogràfics de cada tema: preguntes sobre les lectures, explicar els aspectes complicats, demanar un balanç oral de les lectures • Dirigir l’elaboració de les distintes activitats proposades a fi i a efecte d’assolir els objectius abans descrits • Corregir en veu alta amb l’alumne cadascuna de les activitats • Comprovar els coneixements i sobretot la comprensió dels diversos enfocaments bibliogràfics

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis 1. Les transformacions socials a la Mediterrània durant l’antiguitat.
• Lectura obligatòria i ressenya de la mateixa
• Comentari de Text a partir d’una sèrie de lectures de manuals, monografies i altres materials bibliogràfics, que també es comentaran

Tema 2: Les transicions de l’esclavisme al feudalisme
Lectura obligatòria i ressenya de la mateixa
-
Debats Debat a l'aula sobre l'article d'Acién
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència i el seguiment actiu són essencials per a l'avaluació possitiva de l'assignatura. A més a més, els alumnes hauran de presentar un o dos treballs obligatoris per cada un dels temes, realitzar les tutories per fer el seguiment de les lectures i una prova sobre els conceptes tractats en l'assignatura. Aquestes quatre formes d'avaluació tindran un equivalent per a l'avaluació final. Els alumnes que no presentin a termini les tasques plantejades per a l'avaluació continua, o no assisteixin a classe hauran de fer una prova escrita al final del quadrimestre. Caldrà demostrar que es capaç de fer una explicació oral, una ressenya, un comentari de text, un comentari de mapa i un assaig per a assolir l'avaluació positiva. Caldrà demostrar el seguiment dels temes abordats i de les lectures sobre aquests a les classes, en les tutories i finalment en una prova dels conceptes tractats. Es valorarà positivament la capacitat de síntesi, i sobretot les iniciatives on hi hagi comparacions, reflexions, hipòtesi.


Fonts d'informació

Bàsica

Tema 1.- Les transformacions socials a la Mediterrània durant l’antiguitat.

.

AUSTIN, M.- VIDAL-NAQUET,P.- Economía y sociedad en la Antigua Grecia, Barcelona, 1986.

CHILDE, G.V.-  Los orígenes de la civilización, México, 1965 (Tercera edición).

CHILDE, G.V.- What happened in history, Londres, 1965.

DE SAINTE CROIX, G.E.M.-  La lucha de clases en el mundo griego antiguo, Barcelona, 1988.

ENGELS, F.- El origen de la familia, de la propiedad privada y del estado, Madrid, 1987.

MORGAN, L.- La sociedad primitiva, Madrid, 1970.

THOMSON, G.- Studies in Ancient Greek Society

- The Prehistoric Aegean, Londres, 1955

                        II.- The First Philosophers, Londres, 1960

THOMSON, G.- Aeschylus and

Athens

, Londres, 1966( 1ª Ed. 1941).

 

Tema 2.-          EL FINAL DE L’ANTIGUITAT

 

ESTEPA-PLACIDO-TRÍAS (Dir.).- Transiciones en la Antigüedad y feudalismo, Madrid, 1988.

JONES, A.H.M.-  The Decline of the Ancient World, Londres, 1988.

LOT, F.- El fin  del mundo antiguo y el comienzo de la Edad Media, México, 1956 (La Evolución de la Humanidad).

MAZZARINO, S.- L´Impero romano, Bari, 1973, 3 vols.

MAZZARINO, S.- La fine del mondo antico. Le cause de  la cadutta dell´Impero Romano, Milano, 1999. (Hay una ed. En castellano en México, 1961).

 

Tema 3.-   LES CREUADES

 

GARCÍA GUIJARRO, L.- Papado, cruzadas y Ordenes militares, ss. XI-XIII, Madrid, 1995.

GARCÍA GUIJARRO, L.- (coord..).- La Primera Cruzada novecientos años después. El Concilio de Clermont y los orígenes del movimiento cruzado, Castellón, 1997.

RILEY-SMITH, J.-  The first Crusade and the Idea of crusading, Londres, 1986.

RILEY-SMITH, J.- What were the Crusades?, Londres, 2002.

RUNCIMAN, S.- Historia de las Cruzadas, Madrid, 1985-687, 3 vols.

Complementària

Recomanacions