DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA I Codi 12083212
Ensenyament
Història (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en el coneixement d'aquesta època de la història d'Espanya i, a la vegada, establir les possibles vinculacions amb el món actual. El període cronològic que abarca és des dels inicis de l'Edat Moderna fins a la Guerra de Successió.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B6 Capacitat analítica i crítica
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
B15 Aprenentatge autònom
B16 Adaptació a les noves situacions
B18 Motivació pel rigor
B26 Treballa de forma autònoma
B27 Treballa de forma col·laborativa
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conéixer el procés de formació de la monarquia a l'Estat Modern A1
A2
A9
C3
C5
Conèixer les institucions que van permetre el funcionament de la monarquia autoritària i de la societat del seu temps A2
A4
C3
Conèixer les institucions econòmiques vigents a l'Espanya Moderna. A2
C2
C5
Relacionar la situació econòmica i social amb el context polític. A1
A4
B1
B3
B6
B13
C2
C5
Conèixer els diferents punts de vista sobre la història moderna de la Península i el seu paper respecte la situació a Europa A4
A5
A8
B12
C1
C3
Analitzar i valorar textos historiogràfics. A1
A6
B1
B3
B6
B18
C5
Comentar gràfics, quadres i mapes històrics. A6
B2
B6
C2
C5
Tenir capacitat crítica, analítica i de rigor, a més de tenir una visió plural de la realitat B6
B12
B13
B14
B16
B18
C4
C5
Elaborar un elemental treball d'investigació d'arxiu A6
B2
B3
B15
B26
B27
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- Introducció: Espanya cap a l'Edat Moderna - Els regnes de la Península Ibèrica a finals de l’Edat Mitjana.
- Context econòmic i social
2.- La Monarquia dels Reis Catòlics (I). - La unió de les Corones de Castella i Aragó.
- Reestructuració de l’estat: El paper de la noblesa i de l’oligarquia urbana.
- Organització político-administrativa.
Regències.
3.- La Monarquia dels Reis Catòlics (II). - La recerca de la uniformitat religiosa.
- La Guerra de Granada.
- El descobriment d’Amèrica i conseqüències.
- La política matrimonial
4.- Evolució de l’economia en el segle XVI. -Agricultura, ramaderia. La Mesta. Activitat Manufacturera. El mercantilisme.
- Explotació de les colònies americanes i repercussions a Espanya .
- Or i plata d’Amèrica. La Revolució dels preus. El sistema de flotes.
5.- La monarquia hispànica a la primera meitat del segle XVI - Carles i la pluralitat dels seus estats
- Idees bàsiques de la política de Carles I.
- Poders i jurisdiccions: Rei, municipis i senyorius.Comunitats i Germanies.
- Política exterior en el regnat de Carles I
6.- Espanya a la segona meitat del segle XVI. - La personalitat de Felip II.
- Política peninsular: Unió amb Portugal (l’Imperi d’Ultramar), la revolta morisca i els furs d’Aragó.
- Política exterior: França, Anglaterra, Imperi Turc, Països Baixos.
7.- Privats. Qüestions internes i externes dels regnats de Felip III i Felip IV. - Crisi de la monarquia en temps de Felip III.
- Pas del règim personalista al dels Privats.
- Política interior: Exp. moriscs. Política exterior
- Felip IV i el Comte-duc d’Olivares.
- Guerra dels Segadors. Sublevació a Aragó, Andalusia, Indep. Portugal. Política exterior.
8. Les bases econòmiques i la societat a l’època dels Àustries. - Els indicadors de la crisi econòmica. Inflació demografia, emigració.
- Política monetària. Hisenda i pressió fiscal.
- Estancament econòmic. Recuperació a Catalunya.
- Sistema estamental i grups socials.
- L’església: poder i influències
- Les minories: “El Santo Oficio”
9. Crisi, problemes dinàstics i Guerra de Successió. - Regència de Mariana d’Àustria.
- Política interior i exterior.
- La qüestió successora de Carles II.
- La Guerra de Successió.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
108 0 108
Pràctiques de camp/sortides
26 0 26
Treballs
0 10 10
Debats
2 0 2
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Explicació del contingut de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Visita a un arxiu
Treballs Elaboració de ressenyes i comentari de mapes. A les classes pràctiques es presentaran models de documentació, comentaran textos, gràfics i pel·lícules.
Debats Discussió a l'aula sobre fets històrics que es considerin d'interès.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques de camp/sortides
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
Consulta i aclariment de dubtes

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides OPCIONAL: Treball de recerca d'arxiu. Aquest treball tindrà finalitat investigadora i es farà en funció del nombre d'alumnes i disponibilitat horària. Cas que no sigui posssible fer-lo la puntuació d'aquest apartat s'acumularà a les proves de desenvolupament i treballs. 20%
Treballs Ressenya de llibres o articles, elaboració i comentari de textos, mapes i pel·lícules. 25%
Proves de desenvolupament Dues proves, una a meitat de quadrimetre i l'altra al final. L'alumnat desenvoluparà dues qüestions de resposta àmplia a triar d'entre tres (70%) i tres preguntes relacionades amb les ressenyes (30%). Per a superar el curs s'han d'aprovar o assolir la mitjana de les dues proves. 50%
Altres

Assistència i participació a classe

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica AA.VV, La España moderna, 1992, Madrid

ALVAR EZQUERRA, A.(dir). La economia en la España Moderna. Ed. Itsmo. Madrid, 2006. 

CHAMORRO,E. La vida y la época de Felipe IV. Barcelona, 1998.

CONTRERAS, J. Carlos II el Hechizado: Poder y melancolía en la corte del último Austria. Madrid, 2003.

DOMÍNGUEZ ORTÍZ, A. El antiguo régimen: Los Reyes Católicos y los Austrias. Alianza Edit. Madrid, 1999.

DOMÍNGUEZ ORTÍZ, A-VINCENT, B. Historia de los moriscos: vida y tragedia de una minoría. Alianza, Madrid, 2003.

ELLIOT, J.H.: Golden Age Spain. London, 1988

ELLIOT,J. La España Imperial 1469-1716. Barcelona, 1996.

ELLIOTT,J.-BROCKLISS,L. El Mundo de los validos. Ed.Taurus. Madrid, 1999.

FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, M. Carlos V. El César y el hombre. Espasa, Madrid. 2004.

FERNÁNDEZ ÁLVAREZ, M. Felipe II y su tiempo. Espasa. Madrid, 1999.

FEROS, ANTONIO. El Duque de Lerma realeza y privanza en la España de Felipe III. Marcial Pons. Madrid, 2002.

FERRO, Victor. El Dret públic Català. Les institucions a Catalunya fins el Decret de Nova Planta. Eumo Ediorial. Vic, 1993.  

GELABERT, Juan E. La bolsa del Rey. Rey, reino y fisco en Castilla (1598-1648). Crítica. Barcelona, 1997.

KAMEN, H. La España de Carlos II. Crítica. Barcelona, 1987

KAMEN, H. La Inquisición española. Ed. Crítica. Barcelona, 2005.

KOHLER, A. Carlos V. Marcial Pons. Madrid, 2000.

LOZANO NAVARRO, J. La Compañia de Jesús y el poder en la España de los Austrias. Cátedra, Madrid, 2005.

LYNCH, J. Los Austrias, 1516-1700. Crítica. Barcelona, 2000.

MOLAS RIBALTA, P. L’alta noblesa catalana a l’Edat Moderna. Eumo, Vic, 2003.

PARQUER, G (Coord). La Crisis de la monarquia de Felipe IV. Ed. Crítica, 2006.

VAL VALDIVIESO, M.Isabel. Isabel la Católica y su tiempo. Universidad de Granada, 2005.

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA DE LA CORONA D'ARAGÓ/12081010
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent