DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura HISTÒRIA MODERNA D`ESPANYA II Codi 12083213
Ensenyament
Història (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Adreça electrònica jose.fabregas@urv.cat
Professors/es
FABREGAS ROIG, JOSÉ
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aprofundir en el coneixement d'aquesta època de la Història d'Espanya i, a la vegada, establir les possibles vinculacions amb el món actual. L'arc cronològic correspon des de la guerra de successió fins a la revolució francesa, amb Carles VI de rei a Espanya.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A7 Coneixement de la història local
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B6 Capacitat analítica i crítica
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
B15 Aprenentatge autònom
B16 Adaptació a les noves situacions
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B26 Treballa de forma autònoma
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conéixer el període de la història moderna en la Península ibèrica A1
A7
A9
C3
Elaborar un treball elemental d'investigació d'arxiu A6
B2
B3
B15
B16
B25
B26
C5
Tenir capacitat crítica, analítica i de rigor per comprendre l'evolució de la història moderna B6
B13
B14
C5
Compendre els diferents punts de vista sobre la història moderna i l'efecte que ha tingut la història de la península ibèrica respecte la dels estats pròpers A4
A5
B12
C3

Continguts
Tema Subtema
1.- El reformisme borbònic i la Il·lustració -
2.- Felip V: i la influència francesa -
3.- Ferran VI: de la neutralitat als pactes de família -
4.- Carles III: apogeu del reformisme il·lustrat -
5.- Carles VI: i l'impacte de la Revolució Francesa -
6.- Aspectes demogràfics, socials, econòmics i culturals de l'Espanya borbònica -

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
49 17 66
Pràctiques externes (de camp/sortides)
8 0 8
Treballs
0 50 50
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de Desenvolupament
2 17 19
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció a l'assignatura
Sessió Magistral Explicació del contingut de l'assignatura
Pràctiques externes (de camp/sortides) Visita a un arxiu
Treballs Elaboració d'un treball elemental d'investigació d'un arxiu

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Pràctiques externes (de camp/sortides)
Treballs
Atenció personalitzada
Proves de Desenvolupament
Descripció
Atenció i aclariment dels dubtes corresponents

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Un treball elemental de recerca d'arxiu 50%
Proves de Desenvolupament Un examen final, amb tres preguntes àmplies de les quals se n'ha d'escollir una. Més la valoració de la participació de l'alumne en les classes lectives 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

- ANES, G.: Economia e ilustración en la España del siglo XVIII. Ariel, 1969

- Diversos Autors: La España moderna. Madrid, 1992.

- GUIMERÀ, A. (ed.): El reformismo borbónico. Alianza Universidad, 1996.

- HERR, R.: España y la revolución del siglo XVIII. Aguilar, 1971.

- LYNCH, J.: Bourbon Spain (1700-1808). London, 1989.

- TOMÀS Y VALIENTE, F.: Gobierno e instituciones en la España del Antiguo Régimen. Alianza Universidad, 1982.

- VICENS VIVES, J.: Historia social y económica de España y América. Barcelona, 1957.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D`ESPANYA I/12083216


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL II/12081009
HISTÒRIA MODERNA DE LA CORONA D`ARAGÓ/12081010