DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D`ESPANYA II Codi 12083217
Ensenyament
Història (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
ANGUERA NOLLA, PERE
Adreça electrònica pere.anguera@urv.cat
Professors/es
ANGUERA NOLLA, PERE
Web
Descripció general i informació rellevant Estudi de l'evolució històrica espanyola al llarg del segle XX, per tal de compendre d'on sorgeix l'Espanya de les autonomies.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Assolir el millor coneixement i comprensió de l'evolució històrica de l'Espanya del segle XX A1
A5
A9
B6
B10
B14
C3
Comprendre els esdeveniments que condicionen l'Espanya actual i en són el fonament. A4
B3
B12
Elaborar un breu treball de recerca, que acosti els alumnes al coneixement personal de les fonts historiogràfiques i a la metodologia de la seva anàlisi. A6
B2
B3
B5
B13
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
1. Espanya a l’entrada del segle XX: la ressaca de la fi de l’imperi. -
2. Classes populars i moviments socials. -
3. L’edat de plata de les cultures espanyoles. -
4. Les noves corrents ideològiques i “la crisi del règim”. -
5. La dictadura de Primo de Rivera. -
6. La Segona República: el Bienni Reformador. -
7. La rectificació conservadora: el Bienni Negre. -
8. La guerra civil. -
9. Sota la dictadura. -
10. L’oposició al règim franquista. -
11. L’evolució del franquisme. -
12. De la dictadura a la democràcia. -
13. La consolidació de la democràcia -

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
45 45 90
Debats
5 0 5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
12 0 12
Treballs
0 38 38
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de Desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicar mètodes d'avaluació i donar indicacions sobre els repertoris bibliogràfics.
Sessió Magistral Exposició amb voluntat didàctica i analítica del procés històric a l'Espanya del segle XX, amb incitació al debat.
Debats Promoure debats amb els alumnes sobre els diferents temes exposats a classe i les seves interpretacions historiogràfiques.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Promoure debats amb els alumnes sobre els diferents temes exposats a classe i les seves interpretacions historiogràfiques.
Treballs L'alumne haurà de realitzar un treball de recerda per tal d'acostar-se als instruments historiogràfics i la seva interpretació. Aquest treball serà dirigit i orientat pel professor.

Atenció personalitzada
 
Sessió Magistral
Debats
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves de Desenvolupament
Descripció
En l'horari de despatx i en condicions excepcionals tot aquell que es pacti amb els alumnes, tant per a resoldre dubtes com per a la tutorització del treball de recerca.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència a classe 10%
Debats Intervenció oral en les classes magistrals i pràctiques.També comptarà l'activitat que l'alumne dugui a terme en les classes pràctiques. 10%
Treballs - Petit treball de recerca arxivística o hemerogràfica.
- Ressenya d'un llibre indicat
- 40%
- 10%
Proves de Desenvolupament Exàmen: desenvolupament de dos temes genèrics a escollir entre tres. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

JACKSON, G., Entre la reforma y la revolución. 1931-1939, Crítica, Barcelona 1980.

MARTINEZ CUADRADO, M., La burguesía conservadora (1874-1931), Alianza, Madrid 1973.

COLOMER, J. M., La transición a la democracia: el modelo español, Anagrama, Barcelona 1998.

GRANJA, J. L. de la, J. BERAMENDI, P. ANGUERA, La España de los nacionalismos y las autonomías, Síntesis, Madrid 2001.

MOLINERO, C., P. YSÀS, El règim franquista. Feixism, modernització i consens, Eumo, Vic 1992.

PAYNE, S. G., La revolución española, Ariel, Barcelona 1972.

TAMAMES, R., La República. La era de Franco (1931-1970), Alianza, Madrid 1973.

TISELL, J., Manual de historia de España. Siglo XX, Historia 16, Madrid 1990.

VILAR, P. Histoire de l’Espagne, PUF, París 1973 (edicions catalana i espanyola de Crítica)

VILAR, P. La guerra civil espanyola, Crítica, Barcelona, 1986

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D`ESPANYA I/12083216