DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA II Codi 12083217
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ARNABAT MATA, RAMON
Adreça electrònica ramon.arnabat@urv.cat
Professors/es
ARNABAT MATA, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B10 Independència de judici
B12 Reconeixement de la diversitat i multiculturalitat
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Assolir el millor coneixement i comprensió de l'evolució històrica de l'Espanya del segle XX A1
A5
A9
B6
B10
B14
C3
Comprendre els esdeveniments que condicionen l'Espanya actual i en són el fonament. A4
B3
B12
Elaborar un breu treball de recerca, que acosti els alumnes al coneixement personal de les fonts historiogràfiques i a la metodologia de la seva anàlisi. A6
B2
B3
B5
B13
C3
C5
Aoroximació bàsica als trets determinants compartits pels territoris hispànics com dels que expliquen les diferències socials i territorials. A5
B3
B6
B13
C4

Continguts
Tema Subtema
1. Espanya a l’entrada del segle XX: la ressaca de la fi de l’imperi.
2. Classes populars i moviments socials el primer terç del segle XIX.
3. Les noves corrents ideològiques i “la crisi del règim”: republicanisme, nacionalisme, socialisme, anarquisme, feminisme,
4. La Segona República: el Bienni Reformador.
5. La rectificació conservadora: el Bienni Negre.
6. La guerra civil i la revolució
7. Sota la dictadura.
8. L’evolució del franquisme.
9. L’oposició al règim franquista.
10. La Transició política, social, econòmica i cultural.
11. La consolidació de la democràcia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 50 90
Treballs
4 28 32
Resolució de problemes, exercicis
6 12 18
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves de desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i dels temes que la configuren i explicació dels mètodes d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició amb voluntat didàctica i analítica del procés històric a l'Espanya del segle XX, amb incitació al debat.
Treballs Realització d’una ressenya crítica d’un dels llibres de la bibliografia específica que passarà el professor.

Realització d’un treball de recerca d'història local de l'època contemporània, a partir de la consulta de fonts primàries.
Resolució de problemes, exercicis Exercicis escrits sobre les activitats realitzades a les classes pràctiques: comentari de documents, documentals, pel·lícules i debats.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Proves de desenvolupament
Descripció
El professor atendrà individualment o en petits grups als alumnes en l’horari establert d’atenció als alumnes, ja sigui a iniciativa del professor o dels alumnes. Com a mínim es planteja una atenció personalitzada pel que fa al seguiment de l’assignatura i a l’orientació del treball de recerca.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Assistència a classe i participació activa i raonada. 10%
Treballs - Petit treball de recerca arxivística o hemerogràfica de caràcter local, seguint les pautes del professor. Es valorarà la inserció del fet local en el marc general, l'abast de la recerca documental, la capacitat d'extreure i raonar les conclusions, i l'ordre i la cleretat expositiva:30%

- Ressenya crítica d'un llibre de la bibliografia passada pel professor seguint les pautes marcades: 10%
40%
Resolució de problemes, exercicis Realització de comentaris crítics, analítics o debats sobre els textos, documentals, pel·lícules fets a les classes pràctiques. 10%
Proves de desenvolupament Dues proves escrites sobre els continguts de l'assignatura explicats a classe.
Cada una de les proves abastarà la meitat del total de continguts de l'assignatura.
Es valorarà la comprensió global dels temes, la utilització d'un vocabulari addient, i la capacitat argumentativa. Així com la correcció lingüística.
40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'Avaluació Continuada comporta el seguiment i la valoració global de l'alumne, per tant la qualificació final dels alumnes serà el resultat de l'aplicació automàtica dels percentatges per cada un dels ítems d'avaluació. Si el resultat final és igual o superior a 5 l'alumne estarà aprovat.

Si l'alumne obté una qualificació inferior a 5, pot realitzar l'examen final de primera convocatòria, examinant-se dels continguts de l'assignatura.

L'examen final de segona convocatòria és una prova de l'assignatura, i està dirigida als estudiants que no han superat o no han realitzat l'avaluació contínua.


Fonts d'informació

Bàsica

ARTOLA, Miguel (dir), Historia de España, vol.7 i 8 , Madrid: 1990, Alianza editorial
BAHAMONDE, Ángel (Coord.) , Historia de España Siglo XX (1875-1939) , Madrid: 2000, Cátedra
BORDERÍAS, Cristina i RENOM, Mercè (eds.), Dones en moviment(s). Segles XVIII-XXI, Barcelona: 2008., Icària
CARNERO; Teresa (ed.), Modernización, desarrollo político y cambio social, Madrid: 1992, Alianza editorial
CARR, Raymon, España: de la Restauración a la democracia, 1875-1980, Barcelona: 1999, Ariel
CARRERAS, Albert i TAFUNELL, Xavier, , Historia económica de la España, 1789-2009 contemporánea, Barcelona: 2010, Crítica
CRUZ, Rafael i PÉREZ LEDESMA, Manuel, Cultura y movilización en la España contemporánea , Madrid: 1997, Alianza editorial
DUCH, Montserrat, Dones públiques: política i gènere a l'Espanya del segle XX , Tarragona: 2006., Arola
FONTANA, Josep i VILLARES, Ramón (dir.), Historia de España. Volums 8, 9 i 10, Barcelona: 2007-2010, Crítica – Marcial Pons
FUSI, Juan P. i PALAFOX, Jordi, España: 1808-1996. El desafío de la Modernidad , Madrid: 1997, Espasa-Calpe
GARCÍA DELGADO, José, L., FUSI, Juan P., SÁNCHEZ RON, José M., Historia de España. Volumen 11. España y Europa, Barcelona: 2010, Crítica – Marcial Pons
GRANJA, José L., BERAMENDI, Justo i ANGUERA, Pere, La España de los nacionalismos y las autonomías, Madrid: 2001, Síntesis
  NASH, Mary, Mujer, familia y trabajo en España , Barcelona: 1983, Anthropos
NÚÑEZ SEIXAS, Xosé M., Los nacionalismos en la España contemporánea, siglos XIX i XX, Barcelona: 1999, Hipótesi
ROMEO, M. Cruz i SANZ, Ismael (ed.), El siglo XX. Historiografia e història, València: 2002, PUV
TORTELLA, Gabriel, El desarrollo de la España contemporánea: historia económica de los siglos XIX y XX, Madrid: 1994, Alianza editorial

Atlas

LÓPEZ-DAVALILLO, Julio, Atlas de historia contemporánea de España y Portugal, Madrid: 2002, Síntesis
NADAL, Jordi (dir.), Atlas de la industrialización de España, 1750-2000 , Barcelona: 2003, Crítica

Diccionaris

FERNÁNDEZ SEBASTIÁN, Javier i FUENTES, Juan F. (dir), Diccionario político y social del siglo XX español, Madrid: 2008, Alianza editorial

Revistes

Afers. Fulls de recerca i pensament, Catarroja: 1985,
Ayer, Madrid: 1991, Marcial Pons
Historia Contemporánea, Bilbao: 1998, UPV-EHU
Historia Social, València: 1988, UNED
Recerques. Història, economia, cultura, Barcelona: 1970 ,
Segle XX. revista catalana d'història, Barcelona: 2008, Fundació Cipriano garcía - Arxiu Històric de la CONC
L’Avenç. Revista d’història i cultura, Barcelona: 1976

 

 

 

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
EL MÓN ACTUAL II/12082016

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent