DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI Codi 12083218
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ROIG ROSICH, JOSEP MARIA
Adreça electrònica josepmaria.roig@urv.cat
Professors/es
ROIG ROSICH, JOSEP MARIA
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Recorregut per la teoria i praxis política des de Grècia fins a l'actualitat, situant les idees i fets dins d'un context històric. Els continguts referents a Grècia i Roma es consideraran com una introducció al món modern i contemporani.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A2 Coneixement de l’estructura diacrònica de la història
A5 Consciència dels temes i problemàtiques objecte de debat historiogràfic: el que ens preocupa des de la contemporaneïtat o ha interessat en altres èpoques
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A8 Coneixement de la història de la integració europea
A9 Coneixement detallat d’un o més períodes específics del passat de la humanitat
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar i conèixer les obres principals i la part fonamental de la teoria dels grans pensadors polítics. A1
A2
A9
B1
B2
B3
B13
B14
B25
C5
Analitzar les aportacions de cada autor respecte a les estructures polítiques coetànies. A5
A6
A8
A9
B1
B2
B3
C5

Continguts
Tema Subtema
1.- La ciutat-estat grega
2.- Roma: Monarquia, República, Imperi
3.- L'Església i les monarquies feudals
4.- Maquiavel
5.- Tomàs Moro. Hobbes. El Leviatan
6.- La revolució francesa
7.- Liberalisme. Idealisme. Progrés
8.- Règim parlamentari. Els partits polítics
9.- L'anarquisme
10.- El socialisme. El Marxisme
11.- Nazi-feixisme
12.- La democràcia. La fi de les estructures polítiques
13.- Els poders ocults: lobbys econòmics, Premsa, Exèrcit, Religions...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
 
Sessió Magistral
42 66 108
Debats
4 0 4
Presentacions / exposicions
10 0 10
Treballs
0 15 15
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Plantejament del curs, de l'avaluació i de la participació de l'alumne a la classe
Sessió Magistral Explicació dels trets generals i específics del contingut de l'assignatura, ressolució de dubtes i plantejament de preguntes o interrogants que poden ser fruit de debat o de reflexió
Debats Activitat on es poden defensar criteris diferents entorn d'aspectes historiogràfics lligats a la màteria
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball (prèvia presentació escrita)
Treballs Treballs que realitza l'alumne

Atenció personalitzada
 
Treballs
Sessió Magistral
Presentacions / exposicions
Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de problemes, ampliació de la temàtica donada a classe, ajut en la confecció dels treballs,...

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Preparació d'un tema, prèviament acordat amb el professor, per part de l'alumne i la seva exposició oral a classe 15%
Treballs - Treball de recerca.
- Es proposaran al llarg del curs un seguit de petits treballs relacionats amb la temàtica desenvolupada.
35%
Proves de desenvolupament Dos exàmens: un a meitat de curs que elimina matèria (25%) i l'altre a final de curs que seria global pels que hagin suspès o no s'hagin presentat al primer parcial (50%). En el cas que s'hagi aprovat el primer parcial, el segon examen tindria un pes del 25%.

50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els estudiants que no segueixin l'avaluació continuada i que únicament facin els dos exàmens això els hi donarà l'opció d'un màxim de 8 a la nota.

La segona convocatòria és una prova total de l'assignatura amb valor del 100%. Està dirigida als estudiants que no han superat la primera convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia general: 

- Abendroth, W.; Lenk, K.: Introducción a la ciencia política, Anagrama, Barcelona 1971.

- Berstein, S.: Los regímenes políticos del siglo XX, Ariel, Barcelona 1996.

- Caminal, M. (ed.): Manual de ciencia política, Tecnos, Madrid 1998. 

- Chatelet, F. (dir.): Historia del pensamiento político, Tecnos, Madrid 1987.

- Chatelet, F.; Pisier-Konchner, É.: Las concepciones políticas del siglo XX, Espasa-Calpe, Madrid 1986.

- Crossman, R. S.: Biografía del estado moderno, F. C. E., México 1992.

- Eccleshall, R. i altres: Ideologías políticas, Tecnos, Madrid 1993.

- García-Pelayo, M.: Las transformaciones del Estado contemporáneo, Alianza, Madrid 1996.

- Held, D.: Modelos de democracia, Alianza, Madrid 1991.

- Lefranc, G.: Historias de las doctrinas sociales en la Europa contemporánea, Ariel, Barcelona 1964.

- Lijphart, A.: Las democracias contemporáneas, Ariel, Barcelona 1991.

- Macridis, R. C.; Hulliung, M. L.: Las ideologías políticas contemporáneas, Alianza, Madrid 1998.

- Mellon, J. A. (ed.): Ideologías y movimientos políticos contemporáneos, Tecnos, Madrid 1998.

- Montenegro, W.: Introducción a las doctrinas político-económicas, F.C.E., México 1972.

- Ory, P. (dir.): Nueva historia de las ideas políticas, Mondadori, Madrid 1992.

- Rodríguez Adrados, F.: Nueva historia de la democracia. De Solón a nuestros días, Ariel, Barcelona 2011.

- Sabine, G.H.: Historia de la teoría política, F.C.E., México 1996.

- Schulze, H.: Estado y nación en Europa, Crítica, Barcelona 1997.

- Touchard, J.: Historia de las ideas políticas, Tecnos, Madrid 1983.

Complementària

Obres que poden ser d'utilitat pel que fa a selecció de textos o altres aportacions:

- Aguilar, R. : La democracia en sus textos, Alianza Editorial, Madrid 1998.

- Botella, J. i altres: El pensamiento político en sus textos. De Platón a Marx, Editorial Tecnos, Madrid 1994.

- Chevalier, J.J.: Los grandes textos políticos. Desde Maquiavelo a nuestros días, Aguilar, Madrid 1972.

- Hernández Sandoica, E.: Los fascismos europeos (Textos), Istmo, 1992.

- Miller, David (dir): Enciclopedia de las instituciones políticas, Alianza Editorial, Madrid 1991.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL I/12081003
HISTÒRIA ANTIGA UNIVERSAL II/12081004
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL I/12081005
HISTÒRIA MEDIEVAL UNIVERSAL II/12081006
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL II/12081009
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL I/12081011
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012
 
Altres comentaris
Indicar aquestes assignatures només vol dir que es considera necessari, gairebé imprescindible, un coneixement bastant precís de la història europea des de l'antiguitat fins avui per tal de poder contextualitzar l'anàlisi de les estructures polítiques en el seu moment
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent