DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) HISTÒRIA SOCIAL CONTEMPORÀNIA Codi 12083222
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Adreça electrònica montserrat.duch@urv.cat
Professors/es
DUCH PLANA, MONTSERRAT
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Contribuir a practicar alló que Pierre Vilar anomena "pensar històricament" amb el coneixement de la història social i els estudis subalterns dels segles XIX i XX en l'èspai europeu.

Competències
Codi  
A1 Coneixement de la història general (universal) i del territori (coneixement de la història nacional pròpia –segons Aneca-)
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B6 Capacitat analítica i crítica
B10 Independència de judici
B13 Raonament crític
B25 Aplica pensament, crític, lògic i creatiu
B28 Està compromès amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
L'assignatura té dos objectius bàsics: fomentar el coneixement crític i establir una perspectiva comparada de la història dita "dels altres" amb els esdeveniments històrics coetanis àmpliament estudiats per la història tradicional. A1
A4
B2
B6
B10
B13
B25
B28

Continguts
Tema Subtema
De la protesta social al moviment obrer. Els moviments contrarevolucionaris
Els moviments democràtics: consum i quintes
Les primeres organitzacions obreres
El sindicalisme
Les relacions socials, polítiques i laborals en el capitalisme. El liberalisme econòmic
L'autoregulació social
La negociació col·lectiva
Associacionisme i sociabilitat popular. Les societats de socors mutus
Les societats culturals i recreatives
Els espais de sociabilitat (ateneus, cafes, ...)
Els Sindicats i les Cooperatives
De la legislació protectora a l'Estat del benestar. La llei del mercat
L'autoprotecció obrera
El primer intervencionisme estatal
La socialdemocràcia
L'Estat del Benestar
Família i marginació social. El paper de la família a l'inici de la industrialització
Els marginats i abandonats
Les famílies pageses
Les noves famílies
Història Ambiental

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 14 44
Treballs
1 49 50
Presentacions / exposicions
1 30 31
 
Atenció personalitzada
7 14 21
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació assignatura
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut global de l'assignatura
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a traves de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o història oral.
Presentacions / exposicions Presentació dels resultat i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Presentació del treball i seguiment per part del professor

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Exposició i debat a classe sobre el contingut global de l'assignatura 10%
Treballs Aplicació pràctica dels continguts i les metodologies a través de la elaboració d'un treball de recerca d'arxiu o d'història oral 30%
Presentacions / exposicions Presentació dels resultat i les principals conclusions obtinguts de la investigació realitzada. 20%
Proves de desenvolupament Examen del contingut global de l'assignatura 30%
Altres

Valoracions genèriques sobre les intervencions de l'alumne a classe

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Metodologia activa a partir dels problemes de la societat catalana actual tot pensant històricament els fenòmens amb perspectiva d'història social.

Presentació de temàtiques en grup a classes pràctiques

Treball d'investigació amb fonts documentals arxivístiques i hemerogràfiques

Examen del contingut global de l'assignatura.

La segona convocatòria consistirà en una prova escrita que avaluarà tot el contingut de l'assignatura i que equivaldrà al 100% de la nota.


Fonts d'informació

Bàsica

AMBROSIUS & HUBBARD. "Historia social y económica de Europa en el S. XX".

G. ELEY. "Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa 1850-2000".

J. FONTANA. "Història dels homes".

E. HOBSBAWM. "Revolucionarios".

M. NASH & S. TAVERA. "Experiencias desiguales: conflictos sociales y respuestas colectivas. Siglo XIX.

E. P. THOMPSON. "Costumbres en común".

S. CASTILLO. "La historia social en España. Actualidad y perspectivas"

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL I/12081011
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013
NACIÓ I NACIONS EN L`ESPANYA CONTEMPORÀNIA/12083219
HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent