DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura INTRODUCCIÓ A LES NOVES TECNOLOGIES PER A CIÈNCIES HUMANES Codi 12083225
Ensenyament
Història (2001)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 1.5 4.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
CASANOVAS CODINA, JOAN
Adreça electrònica joan.casanovas@urv.cat
Professors/es
CASANOVAS CODINA, JOAN
Web
Descripció general i informació rellevant El coneixement de les bases metodològiques es consideren bàsiques per a la bona realització d’un treball d’investigació històrica. Els objectius d’aquesta assignatura situada al curs primer de la carrera és preparar i donar a l’alumne aquelles aptituds necessàries per escriure treballs historiogràfics, utilitzar biblioteques, hemeroteques i Internet.

Competències
Codi  
A3 Coneixement de la didàctica de la història
A4 Coneixement de la història com a disciplina en construcció: s’ha de repensar
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
A8 Coneixement de la història de la integració europea
B1 Habilitat d’exposar de forma narrativa i oral –capacitat de comunicar-se oralment i utilitzar la terminologia o tècniques acceptades a la professió-
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B3 Capacitat de llegir textos historiogràfics o documents originals en la pròpia llengua
B5 Coneixement de i habilitat per a usar mètodes i tècniques d’altres ciències humanes
B6 Capacitat analítica i crítica
B7 Capacitat d’organització i planificació
B8 Treball en equip
B10 Independència de judici
B13 Raonament crític
B14 Compromís ètic
B16 Adaptació a les noves situacions
B18 Motivació pel rigor
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Coneixement dels elements tècnics i pràctics bàsics de la recerca històrica. B1
B2
B3
B5
C5
Coneixement de la presentació i redacció en textos de diferent format. B1
B2
C5
Coneixement pràctic en l'ús de les diferents fonts d’informació, incloent les informàtiques, sense deixar de banda centres de localització clàssics com ara arxius, biblioteques, hemeroteques i centres de documentació. B1
B2
B5
B18
C5
Assolir una comprensió sufucient, fins i tot a nivel teòric, de l'impacte que estan tenint les Noves Tecnologies en l'àmbit de les ciències humanes. A3
A4
A6
A8
B2
B3
B5
B6
B7
B10
B13
B14
B16
B18
C2
C3
Proporcionar coneixements pràctics suficients en l'ús de la imatge digital: fotografia, escàner, gravació de so i video. B2
B6
B7
B8
C2
Entendre a fons què és Internet i com extreure'n materials útilis i fiables per a la investigació en humanitats. A3
A4
A6
B2
B3
B5
B6
C2
C4

Continguts
Tema Subtema
a) Esquema de treball: 1 Introducció al treball històric: esquemes de treball,
Fitxes bibliogràfiques i temàtiques
Tipus de treballs
b) Esquema de treball: 2 La recollida d’informació
Les fonts històriques
Utilització de dades
c) L'era digital L’era de la investigació digital
Internet
La imatge digital (escàner, fotografia video, etc.)
So digital
d) El debat entre els investigadors sobre l'impacte de les Noves Tecnologies en investigació històrica. Explicació dels plantejaments de Manuel Castells i altres especialistes en noves tecnologies (en especial Internet).
e) Transmetre paper El procés d’investigació: Com transmetre les idees sobre el paper

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
16 0 16
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
32 0 32
Debats
0 12 12
Resolució de problemes, exercicis
0 19 19
Treballs
2 56 58
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de Desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Breu explicació dels continguts teòrics de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària - Lectura i comentari a classe de textos assignats.
- Utilització dels ordinadors per aprendre l'ús de programes (OCR, tractament d'imatge, programes de docència, gestors de correu electrònic, ...).
- Utilització d'ordinadors per aprendre a extreure dades per Internet (portals, bases de dades, llibres-tesis-articles-periòdics en línia, ràdio i televisió.
- Ús pràctic de sistemes d'emmagatzematge.
Debats Sessions de discussió en grup sobre la utilització d'aquestes tècnologies i recursos
Resolució de problemes, exercicis Fer una entrevista i transcriure-la per aprendre història oral.
Treballs Realització de petits treballs de comprensió i ús pràctic d’allò estudiat.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
1. Guiar l’alumne en l'ús de centres d'informació històrica tant físics (hemeroteques i/o biblioteques) com digitals. 2. Aclarir conceptes i supervisar els temes escollits pels treballs de curs. 3. Resoldre els problemes pràctics propis de l'iniciació a la investigació històrica. 4. Avaluació de l'estat dels coneixements l'alumne en relació al curs. 5. Fomentar la capacitat analítica i crítica de l'alumne en tots els temes que tracta l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Assistència i participació:
- participació en debats a classe,
- comentari de textos, materials audiovisuals i dades extretes per internet.
- assistència a les classes teòriques i a les pràctiques.
25%
Treballs Treballs i exposició dels mateixos 25%
Proves de Desenvolupament Dos exàmens al llarg del curs: seràn dos examens escrits. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació d'aquesta assignatura va encaminada a comprovar que l'alumne ha assistit amb profit a les classes tant pràctiques com teòriques. S'utilitzarà el mètode d'avaluació contínua, conjuntament amb dos examens, la presentació de dos treballs, i assistència i participació a les classes teòriques i pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica

Ortiz Wadgymar, A.-Introduccion a la investigación socioeconómica. Mèxic, 1974

Mestres, Josep Mª et alii.- Manual d'estil. Barcelona, 1995.

Castells, Manuel.- L'era de la Informació. (Barcelona, 2003). 3 vols.

Moradiellos, Enrique.- El oficio de historiador (Madrid, 1994)

Complementària

Recomanacions