DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LES NOVES TECNOLOGIES PER A CIÈNCIES HUMANES Codi 12083225
Ensenyament
Història (2001)
Cicle 3r
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 1.5 4.5 Optativa Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i Història de l'Art
Coordinador/a
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Adreça electrònica ethelann.allue@urv.cat
Professors/es
ALLUE MARTI, ETHEL ANN
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu d’aquesta assignatura és adquirir els coneixements metodològics de les noves tecnologies per la realització de treballs de recerca en el camp de les Ciències humanes. En aquesta assignatura es prepararà a l’alumne per que pugui aplicar les noves tecnologies per a la preparació i presentació de treballs. Els objectius d’aquesta assignatura és preparar i donar a l’alumne aquelles aptituds necessàries per escriure i presentar treballs recerca, utilitzar les eines de cerca, organitzar dades i bases de dades (bibliogràfiques i de continguts) utilitzant les noves tecnologies a l’abast. El treball del curs està dirigit majoritàriament a una aplicació pràctica dels diferents temes tractats.

Competències
Codi  
A6 Us, ordenació e interpretació de les fonts històriques
B2 Coneixement de i habilitat per a usar els instruments de recopilació d’informació, tals com catàlegs bibliogràfics, inventaris d’arxius, i referències electròniques
B6 Capacitat analítica i crítica
B8 Treball en equip
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i utilitzar correctament tot tipus de fonts històriques o informacions bibliogràfiques electròniques A6
B2
C2
Realitzar treballs de recerca històrica sobre qüestions senzilles utilitzant noves tecnologies B6
B8
C2
Presentacions orals d'estudis o treballs de forma individual o col•lectiva utilitzant noves tecnologies B8
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
1.Introducció a les Noves tecnologies aplicades a les ciències humanes: del cinzell al processador de textos
2. La (re)cerca 2.1. Biblioteques i catàlegs virtuals

2.2. Arxius i hemeroteques: documents-e, llibres-e, revistes-e i arxius-e

2.3. Les bases de dades

2.4. Diccionaris i enciclopèdies: termcat, viquipèdia i altres

2.5. Llocs i localitzacions a través de la xarxa: google earth i altres fonts

2.6. La memòria externa
3.L’organització de les dades i la informació 3.1. Organització de les bases de dades bibliogràfiques: refworks, endnote i altres

3.2. Organització de dades científiques
4.La presentació de les dades 4.1. els processadors de textos

4.2. els processadors d’imatges

4.3. els correctors de textos, diccionaris i altres eines

4.4. les presentacions orals amb suports tecnològics
5. Normes del treball científic 5.1. normes de publicació i normes de presentació de treballs
5.2. protecció de dades, registre d’imatges i altres lleis
5.3. Els perills del copiar/enganxar: plagis i altres paranys tecnològics
6.El treball científic 6.1. Discussions científiques en línia: skype i fòrums.

6.2. Conferències virtuals i treball en equip a través de la xarxa

6.3. Les correccions i revisions dels treballs

6.4. Compartir el coneixement científic: revistes, llibres, presentacions i blogs
7.Noves tecnologies aplicades a l’historia de l’art, l'arqueologia i la historiografía 7.1. Tècniques per l’estudi de l’historia de l’art

7.2. Tècniques de recuperació i estudi de restes arqueològiques

7.3. Tècniques per l'estudi de documents històrics

8. La Socialització del coneixement científic i la didàctica de les ciencies socials a traves de noves tecnologies

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 0 15
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
45 27 72
Presentacions / exposicions
3 30 33
Treballs
6 20 26
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts del curs, la planificació i avaluació incidint en la forma de treballar
Sessió Magistral Introducció teòrica als diferents continguts tractats en l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització dels treballs pràctics. Primer es farà una breu presentació de la pràctica i després de manera individual o en grup es realitzarà la pràctica.
Presentacions / exposicions Presentació a l'aula dels treballs pràctics realitzats i del treball de curs
Treballs Realització d'un dossier de pràctiques i un treball de curs

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada es durà a terme durant sessions individuals o en grups per tal de discutir els objectius dels treballs

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització i lliurament d'un dossier de pràctiques 35
Presentacions / exposicions Presentació oral del treball 10
Treballs Lliurament del treball 30
Altres

Prova practica

25
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , http://www.cervantesvirtual.com/, ,
, https://www.refworks.com, ,
, www.urv.cat, ,
, http://www.wdl.org/es/, ,

A més a més d'aquests recursos electrònics cada apartat del temari constarà amb diverses fonts d'informació

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent