DADES IDENTIFICATIVES 2008_09
Assignatura GEOGRAFIA HUMANA I. POBLACIÓ Codi 12091003
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
ROQUER SOLER, SANTIAGO
Adreça electrònica santiago.roquer@urv.cat
Professors/es
ROQUER SOLER, SANTIAGO
Web http://www.sre.urv.es/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Estudi general i global dels principals elements de la geografia de la població (dinàmica natural i migratòria,estructura), de les fonts i tècniques bàsiques per a la seva anàlisi, de les seves relacions internes i de les seves diferències a nivell mundial.

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A2 Història i pensament de la disciplina geogràfica
A3 Geografia humana, econòmica i social.
A4 Geografia física i medi ambient.
A6 Mètodes d’informació geogràfica.
A7 Metodologia i treball de camp.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A9 Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials.
A12 Explicar els processos de l’actualitat mediàtica.
A13 Expressar informació cartogràficament.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A21 Comprendre les relacions espacials.
A23 Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A25 Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B10 Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B12 Presa de decisions.
B17 Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B20 Aprenentatge autònom.
B24 Coneixement d’altres cultures i costums.
B27 Sensibilitat vers el medi ambient.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B32 Responsabilitat.
B35 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Aproximar-se a les diverses concepcions de la Geografia humana A2
A3
A16
A17
A19
A23
B1
B3
B5
B17
B18
B20
B27
B32
B35
C5
Conèixer els conceptes fonamentals de la Geografia de la població A2
A3
A16
A23
A24
B1
B8
B17
B18
B20
B32
B35
C5
Dominar les tècniques bàsiques de la Geografia de la població A3
A6
A7
A13
A15
A19
A24
B1
B2
B8
B10
B11
B12
B20
B28
B30
B32
C2
C5
Conèixer les fonts principals per a l'estudi de la població A3
A6
A7
A15
A16
A23
A25
B1
B10
B11
B20
B28
B30
C2
Conèixer els grans contrastos demogràfics de la societat humana actual A1
A3
A8
A12
A13
A16
A19
A23
A25
B5
B8
B17
B18
B19
B20
B24
B32
B35
C3
C5
Identificar els factors responsables dels contrastos demogràfics de la societat actual A3
A8
A9
A12
A13
A16
A19
A21
A23
A25
B5
B8
B12
B17
B18
B19
B20
B24
B32
B35
C3
C5
Determinar les interrelacions entre els factors demogràfics A3
A8
A9
A12
A13
A16
A19
A21
A23
A25
B5
B8
B17
B18
B19
B20
B24
B32
B35
C3
C5
Relacionar els fenòmens demogràfics amb les variables socioeconòmiques A3
A8
A9
A12
A19
A21
A23
A25
B5
B8
B12
B17
B18
B19
B20
B24
B32
B35
C3
C5
Avaluar les doctrines i polítiques demogràfiques A3
A4
A8
A9
A12
A17
A23
A25
B5
B8
B18
B19
B20
B24
B27
B32
B35
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1.- LA GEOGRAFIA HUMANA.
Concepte i mètode: La diversitat de concepcions de la G.Humana; les tradicions geogràfiques. Mètodes i tècniques en Geografia humana.
2.- L'ESTUDI DE LA POBLACIÓ, LES SEVES PARTS.
Les fonts demogràfiques: de moviment natural; estructurals, etc. Publicacions i altres recursos per a l'estudi de la població.
3.- ELS MOVIMENTS NATURALS DE LA POBLACIÓ.
Natalitat i fecunditat; mortalitat i esperança de vida; el creixement natural: el model de la transició demogràfica.
4.- L'ESTRUCTURA BIOLÒGICA DE LA POBLACIÓ.
L'estructura de la població; la composició per sexe; la composició per edat: l’índex d'envelliment i la taxa de dependència; les piràmides de població: tipologia i anàlisi.
5.- POBLACIÓ I ACTIVITATS ECONÒMIQUES.
Activitat, ocupació i atur; la població ocupada: sectors i branques d'activitat; la classificació professional.
6.- ELS MOVIMENTS MIGRATORIS Concepte i tipus de migracions; les migracions internacionals; les migracions interiors: l'èxode rural; Teories sobre les migracions.
7.- EL CREIXEMENT DE LA POBLACIÓ I L'EQUILIBRI DE LA POBLACIÓ I RECURSOS. Doctrines i polítiques demogràfiques.
8.- LA DISTRIBUCIÓ ESPACIAL DE LA POBLACIÓ.
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
1.- Càlculs demogràfics elementals: moviment natural i migratori, creixement real.
2.- Fecunditat per edats i nombre de fills per dona (ISF i TBR).
3.- Mortalitat per edats i càlcul de l'esperança de vida.
4.- Elaboració i comentari de diverses piràmides de població ( 2 sessions).
5.- Elaboració i comentari del diagrama triangular.
6.- Comentari de textos sobre doctrines demogràfiques.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
42 58 100
Resolució de problemes, exercicis
14 20 34
Estudis previs
0 6 6
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de Desenvolupament
1 0 1
Proves objectives de tipus test
1 0 1
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics.
Resolució de problemes, exercicis Realització d'exercicis geodemogràfics, elaboració i comentari de diagrames geodemogràfics; comentaris de text, etc.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar a l'aula per part de l'alumne.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis
Atenció personalitzada
Descripció
Atenció específica als alumnes; seguiment del dossier de pràctiques; orientacions sobre les proves d'avaluació.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Presentació de cada exercici pràctic a la següent sessió de pràctiques 10%
Proves de Desenvolupament Desenvolupament d'un tema 40%
Proves objectives de tipus test Formulacions geodemogràfiques 20%
Proves pràctiques Comentari d'un mapa o gràfic de tipus demogràfic 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Smith,D.M., diccinario geografia humana, Alianza,
Bielza de ORY,V, Geografia general, Taurus, 2d edicio,
PUYOL,R.,ESTEBANEZ,J.,MENDEZ,R, GEOGRAFIA HUMANA, Catedra,
Abellan,Ay otros, la poblacion del mundo, Sintesis,
PUYOL,R., VINUESA,J.,ABELLAN,A, los grandes problemas actuales de la poblacion, Sintesis,
Canto,C del Carrera,C., Gutierrez,J., Mendez,Ry Perez,M.C, trabajos practicos de geografia humana, Sintesis,
COWARD,D.,EASTWOOD,D.,EDWARDS,CH.,POLLARD,J.,POOLE,M., trabajos practicos de geografia humana, Akal,

Complementària Malthus,R, Assaig sobre el principi de poblacio, Akal,
VANDELLOS,J.A, Catalunya poble decadent, Eds 62, Barcelona,
SMIH,D,M, DICCIONARIO DE GEOGRAFIA HUMANA, Alianza,
TAMAMES,R, Ecologia y Desarrollo, la polimica sobre los limites al crecimiento, Alianza,
CLARK,C, l aumento de la poblacion, mAGISTERIO ESPAÑOL,
FERRER,M, la explosion demografica, Salvat,
EHLIRCH,P.,EHLIRCH,A, La explosion demografica el principal problema ecologico, Salvat,
BOSERUP,E, las condiciones del desarrollo en la agricultura, Tecnos,
FERRER,M., NAVARRO,A,Mª, ENTREMONT,A, Las politicas demograficas, Universidad de Navarra,
MEADOWS,D,H, los limites del crecimiento,, FCE Mexico,
MEADOWS,D,H Y ALTRES, mas alla de los limites del crecimiento, El pais-Aguilar,
PUYOL,R, Poblacio y recursos, El incierto futuro, Piramide,
BOSERUP, poblacion y cambios tecnologicos estudio de las tendencias alargo plazo, Critica,
FERRE REGALES,M.Y PELAEZ LOPEZ,A, poblacion, Ecologia, y Medio ambiente, Univ de Navarra,
DUMONT,R, Utopia o muerte, Monte avilas,

Recomanacions