Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A2 |
Història i pensament de la disciplina geogràfica |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A6 |
Mètodes d’informació geogràfica. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A10 |
Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal |
A11 |
Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública. |
A12 |
Explicar els processos de l’actualitat mediàtica. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A18 |
Combinar un enfocament generalista amb un anàlisis especialitzat. |
A19 |
Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials |
A20 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A22 |
Analitzar i interpretar els paisatges. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A25 |
Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics. |
A26 |
Entendre els problemes de forma multidimensional. |
A27 |
Gestionar la complexitat. |
A28 |
Oferir explicacions senzilles a problemes complexos. |
A31 |
Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B4 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B6 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l’entorn laboral com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B12 |
Presa de decisions. |
B17 |
Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B20 |
Aprenentatge autònom. |
B21 |
Adaptació a noves situacions. |
B22 |
Creativitat. |
B24 |
Coneixement d’altres cultures i costums. |
B26 |
Motivació per la qualitat. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
B29 |
Habilitats d’investigació. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B31 |
Disseny i gestió de projectes. |
B32 |
Responsabilitat. |
B33 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball |
B34 |
Capacitat d’adaptació als imprevistos. |
B35 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer informació bàsica sobre l'assignatura: estructura, criteris d'avaluació, desenvolupament de les classes |
|
B1 B9 B20 B26 B32 B33
|
|
Conèixer les principals fonts de la Geoeconomia |
A3 A24
|
B10 B11 B20 B26 B28 B29 B30 B33
|
|
Adquirir els conceptes fonamentals de la Geografia Econòmica i aplicar-los amb cura |
A1 A2 A3 A5 A18 A25 A28
|
B1 B5 B17 B18 B26 B30 B35
|
C3 C5
|
Dominar i comprendre les diferents propostes de teoria econòmica |
A1 A2 A3 A5 A6 A8 A9 A10 A15 A16 A18 A23 A24 A25 A26 A27 A28 A31
|
B1 B2 B3 B5 B6 B8 B9 B11 B12 B17 B18 B19 B20 B26 B27 B28 B30 B32 B33 B34 B35
|
C3 C5
|
Distingir, localitzar i classificar les diferents activitats productives del territori |
A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 A27 A28
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11 B12 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B24 B26 B27 B28 B29 B30 B31 B32 B33 B35
|
C2 C3 C5
|
Comprendre i avaluar la integració econòmica |
A1 A2 A3 A5 A6 A8 A9 A10 A12 A13 A15 A16 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 A27 A28
|
B1 B2 B3 B5 B8 B9 B11 B12 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B24 B26 B27 B28 B29 B30 B31 B32 B33 B35
|
C3 C5
|
Tractar dades geoeconòmiques, aplicar equacions i fórmules i interpretar-les |
A3 A6 A7 A8 A10 A13 A15 A24 A25 A26 A27
|
B1 B2 B3 B6 B8 B9 B10 B11 B12 B18 B20 B22 B26 B28 B29 B30 B31 B32 B33 B35
|
C2
|
Tractar dades geoeconòmiques, representar-les i interpretar aquestes representacions |
A3 A6 A7 A8 A10 A13 A15 A24 A25 A26 A27
|
B1 B2 B3 B6 B8 B9 B10 B11 B12 B18 B20 B22 B26 B28 B29 B30 B31 B32 B33 B35
|
C2
|
Relacionar els fenòmens econòmics amb altres variables geogràfiques |
A1 A2 A3 A5 A6 A8 A9 A10 A12 A13 A15 A18 A19 A20 A21 A22 A23 A24 A25 A26 A27 A28
|
B1 B2 B3 B5 B8 B9 B10 B11 B12 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B24 B26 B27 B28 B29 B30 B32 B33 B35
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1. L'ACTIVITAT I LA CIÈNCIA ECONÒMICA.
Relació entre geografia i economia.
Els béns econòmics i els factors productius.
|
|
2. L'EVOLUCIÓ DEL PENSAMENT ECONÒMIC.
El capitalisme: evolució, tipus i característiques actuals.
|
|
3. ELS AGENTS ECONÒMICS.
Els instruments del sector públic.
Les magnituds econòmiques.
|
|
4. LA PRODUCCIÓ INDUSTRIAL.
Localització, tipus i org. empreses.
Les multinacionals.
|
|
5. LA PRODUCCIÓ AGRÀRIA.
Els règims de producció tradicionals i les noves tendències.
Els desequilibris del comerç agrari internacional.
|
|
6. EL COMERÇ.
Evolució, principis i característiques del comerç internacional.
|
|
7. L'ECONOMIA FINANCERA.
El diner, el sistema monetari i el sistema bancari.
El mercat de valors.
|
|
8. LA INTEGRACIÓ ECONÒMICA.
La globalització i la regulació del comerç internacional: del GATT a l'OMC.
|
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
1.- INTRODUCCIÓ A LA CIÈNCIA ECONÒMICA.
Resolució de problemes d’economia domèstica (increments salarials, creixement de la inflació, repercussions de l’ampliació de la UE...).
|
|
2.- EL SISTEMA CAPITALISTA.
Lectura obligatòria de L. THUROW (1996): El futuro del capitalismo, Barcelona, ed. Ariel.
|
|
3.- L’ESTRUCTURA ECONÒMICA DEL TERRITORI.
Elaboració d’índexs (coeficient de localització, índex de Nelson, índex de Rodgers...).
|
|
4.- LA BALANÇA DE PAGAMENTS.
Definició, elaboració, anàlisi i interpretació.
|
|
5.- L’ECONOMIA DEL FUTUR.
Lectura opcional d’entre les següents:
. VELTZ, J. (1998): Mundialización, ciudades y territorios. BCN, ed. Ariel
. KRUGMAN, P. (2000): El retorno de la economía de la depresión. BCN, ed. Crítica.
. DE LA DEHESA, G. (2000): Comprendre la globalización. Madrid, Alianza ed. |
|
6.- EL SISTEMA FINANCER.
Visita a la Borsa (Barcelona). |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
35 |
35 |
70 |
Seminaris |
|
10 |
12 |
22 |
Estudis previs |
|
0 |
10 |
10 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
11 |
25 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
8 |
4 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts propis de l'assignatura. |
Seminaris |
Reflexió i debat sobre un tema. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comentaris de texts, elaboració d'índex, plantejaments i resolució de problemes. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Visita a la Borsa de Barcelona |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Sessions de treball amb el professor per al seguiment de treballs i resolució de dubtes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Anàlisi i valoració d'una de les lectures obligatòries. Exposició a classe dels conceptes bàsics |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lliurament dels exercicis pràctics. |
10% |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Lliurament de la ressenya de la sortida de camp |
10% |
Proves de Desenvolupament |
Desenvolupar un tema entre dos proposats pel professor. |
50% |
Proves objectives de tipus test |
Resoldre un problema o definir uns conceptes. |
10% |
Proves pràctiques |
Anàlisi d'un quadre i/o gràfic referit a la temàtica exposada. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Hi hauran dos proves parcials eliminatòries amb preguntes de desenvolupament, tipus test i exercicis pràctics. |
Bàsica |
Fujita,M.; Krugman, P.iVenables A, Economia especial, las ciudades, las regiones y el comercio internacional, Ariel,
Thurow,L.C, El futuro del capitalismo, Ariel,
Entremont, Alban,D, geografia economica, Catedra,
Mendez,R, Geografia Economica. la logica especials del capitalismo global, Ariel,
|
|
Complementària |
http://www.ecb.int, Banc Central Europeu, ,
http://www.worldbank.org, Banc Mundial, ,
http://www.europa.eu.int/comm/eurostat, Eurostat, ,
http://www.imf.org, Fons Monetari Internacional, ,
http://www.wto.org, Organització del Comerç Mundial, ,
|
|
|