Codi |
|
A2 |
Història i pensament de la disciplina geogràfica |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A6 |
Mètodes d’informació geogràfica. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A10 |
Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal |
A11 |
Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública. |
A12 |
Explicar els processos de l’actualitat mediàtica. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A18 |
Combinar un enfocament generalista amb un anàlisis especialitzat. |
A19 |
Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials |
A20 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A26 |
Entendre els problemes de forma multidimensional. |
A27 |
Gestionar la complexitat. |
A28 |
Oferir explicacions senzilles a problemes complexos. |
A29 |
Generar acords en equips interdisciplinaris. |
A31 |
Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B6 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l’entorn laboral com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B12 |
Presa de decisions. |
B13 |
Treball en equip. |
B14 |
Treball en un equip de caràcter interdisciplinari. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B20 |
Aprenentatge autònom. |
B22 |
Creativitat. |
B25 |
Iniciativa i esperit emprenedor. |
B26 |
Motivació per la qualitat. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
B29 |
Habilitats d’investigació. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B31 |
Disseny i gestió de projectes. |
B32 |
Responsabilitat. |
B33 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball |
B34 |
Capacitat d’adaptació als imprevistos. |
B35 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Definir els fonaments teòrics i pràctics per elaborar cartografia temàtica: temari, treballs de camp, avaluació,... |
|
B1 B8 B11 B20 B26 B32 B33
|
|
Adquirir tècniques de CAD |
A6 A24 A31
|
B1 B3 B9 B10 B20 B26 B33
|
C2
|
Saber interpretar les fotografies aèries i els ortofotomapes com a eines cartogràfiques |
A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A17
|
B1 B2 B3 B8 B9 B11 B13 B18 B19 B20 B26 B28 B29 B30 B31 B32 B33
|
|
Organitzar i aplicar els mapes imatges |
A8 A13 A14 A24 A31
|
B2 B3 B8 B9 B11 B12 B13 B18 B19 B20 B26 B28 B29 B30 B31 B32 B33
|
|
Processar les dades geogràfiques |
A8 A13 A14 A15 A16 A24
|
B1 B2 B3 B8 B11 B12 B18 B19 B20 B26 B28 B29 B30 B31 B32 B33
|
|
Dissenyar mapes temàtics: punts, línies, polígons... |
A8 A9 A10 A13 A14 A16 A19
|
B1 B3 B8 B9 B11 B12 B18 B19 B20 B22 B25 B26 B28 B29 B30 B31 B32 B33 B34
|
|
Comunicar gràficament la informació qualitativa i quantitativa |
A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A13 A14 A16 A17 A18 A19 A20 A21 A24 A26 A27 A28 A29 A31
|
B2 B3 B5 B6 B8 B10 B11 B12 B14 B18 B19 B20 B22 B25 B26 B28 B29 B30 B31 B32 B33 B34 B35
|
C2 C5
|
Produir diferents tipus de gràfics a partir de les estadístiques proporcionades |
A2 A3 A4 A5 A6 A7 A9 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A21 A24 A27 A31
|
B2 B3 B5 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B18 B19 B20 B22 B26 B28 B29 B30 B31 B32 B33 B34 B35
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
I: GRÀFICS.
1.- La representació amb gràfics: definició
2.- Components d'una gràfica. Principals tipus de gràfiques
|
|
II: CARTOGRAFIA TEMÀTICA. TÈCNIQUES CARTOGRÀFIQUES.
1. Els procés d’elaboració del mapa temàtic.
2. Tractament automàtic de les dades geogràfiques. Organització de les imatges.
3. Les dades geogràfiques.
4. Entrada de la informació: digitalització.
5. Els elements d’interpretació del mapes temàtics.
6. Elements puntuals, lineals i volumètrics.
7. Els mapes de línies, de fluxos, de polígons, de punts i de símbols proporcionals.
8. Revisió del procés i correcció d'errors. Reproducció: analògica i digital. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
1.- GRÀFICS.
Objectiu: elaboració de diferents tipus de gràfics a partir de dades treballades a l'assignatura de Geografia Humana I. Població i taules disponibles a l'espai Moodle.
|
|
2.- ESBORRANY D’UN MAPA TEMÀTIC.
Objectiu: Aprendre la tècnica de seleccionar la informació, fer croquis, distribuir els components gràfics, triar els rangs...
|
|
3.- PRIMER CONTACTE AMB EL CAD.
Objectiu: Familiaritzar-se amb els programes que utilitzaran per fer la cartografia automàtica (finestres, opcions...)
|
|
4.- CAPES, CONCEPTE DE LÍMITS.
Objectiu: creació i denominació de capes, canvis d’objectes, canvis de color, tipus de línia, modificació dels tipus de línia..., delimitar l’àrea de treball.
|
|
5- LES TÈCNIQUES DE DIGITALITZACIÓ.
Objectiu: Conèixer les diferents formes d’entrada de la informació.
|
|
6.- ELABORACIÓ D’UN MAPA DE LÍNIES.
Objectiu: proporcionar els elements necessaris per elaborar mapes de línies i realitzar-lo a partir de la informació buscada.
|
|
7.- ELABORACIÓ D’UN MAPA DE FLUXOS.
Objectiu: Utilitzar les dades proporcionades per fer un mapa de fluxos.
|
|
8.- ELABORACIÓ DE MAPES D’ISOLÍNIES, COROPLETES I CARTOGRAMES. Objectiu: Dissenyar i elaborar mapes superficials amb trames, colors sòlids... |
|
9.- ELABORACIÓ DE MAPES DE PUNTS.
Objectiu: Dissenyar i elaborar mapes de punts i símbols.
|
|
10.- GRÀFICS.
Objectiu: elaboració de diferents tipus de gràfics a partir de les taules dels annexos escollint el més adequat per a les dades.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
20 |
31 |
51 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
14 |
14 |
28 |
Pràctiques a laboratoris |
|
14 |
14 |
28 |
Seminaris |
|
6 |
12 |
18 |
Estudis previs |
|
0 |
10 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves pràctiques |
|
4 |
0 |
4 |
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Classes magistrals per a l'exposició de conceptes nous i aspectes teòrics; això recolzat per presentacions que podran trobar en l'espai de treball EDUSTANCE. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Aprendre a seleccionar la informació temàtica, elaborar croquis, distribuir els components gràfics... |
Pràctiques a laboratoris |
Exercicis pràctics per familiaritzar-se amb els programes que permeten elaborar cartografia temàtica i creació de gràfics. |
Seminaris |
Presentació de diferents temes relacionades amb la cartografia temàtica |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne. |
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a laboratoris |
Seminaris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Seguiment de la resolució dels exercicis pràctics i plantejament dels possibles dubtes. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lliurar el dossier de pràctiques de l'assignatura |
30% |
Seminaris |
Lliurar ressenyes de les lectures |
10% |
Proves pràctiques |
2 proves pràctiques: Elaboració d'un mapa temàtic i resolució de diferents errors existents en mapes temàtics. Elaboració de diferents gràfics. Per a realitzar aquestes proves, els estudiants poden portar el material i apunts de classe. |
25% |
Proves de Desenvolupament |
2 proves que cosistira e la resolució en preguntes obertes sobre els temes teòrics que coincidiran amb el dia de la prova pràctica |
25% |
Altres |
Observació: Avaluació de l'assistència, actitud, col•laboració, implicació i posició en totes les activitats realitzades a l'aula i fora de l'aula. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Mena, Berrios, Cartografia digital, De.Ra-ma, Madrid,
Borden.D,D(1993), Cartography. thematic Map Design,, DE Wm. C. Brown-Publishers, Dubuque (USA),
Bernabe, Iturri, Elementos del diseño cartografico, ,
Sulucum, Terry A.,, Thematic cartography and visualisation, Prentice Hall,
|
|
Complementària |
Monmonier,M.S(1982), Computer-assisted cartography: Principles and prospects, Englewood cliffs, Prentice-Hall,
Avery,T.E, Interpretation of aeriel photographs, Minneapolis: Burgess, 2nd Edition,
Carre, J (1974), Lectura de las fotografias aerias, Parainfo,
|
|
|