DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura CARTOGRAFIA II. CARTOGRAFIA TEMÀTICA Codi 12091006
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 3 3 Troncal Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
GIMENO SUBIRANA, MARIA CARMEN
Adreça electrònica carmen.gimeno@urv.cat
Professors/es
GIMENO SUBIRANA, MARIA CARMEN
Web http://www.sre.urv.es/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Estudi i experimentació de les bases tècniques en geografia. Conèixer els fonaments teòrics i pràctics per elaborar cartografia temàtica. Així com, adquirir les tècniques de disseny assistit per ordinador (CAD) per realitzar-la. Interpretar les fotografies aèries i els ortofotomapes com a eines cartogràfiques per a la realització de treballs sobre el medi.

Competències
Codi  
A2 Història i pensament de la disciplina geogràfica
A3 Geografia humana, econòmica i social.
A4 Geografia física i medi ambient.
A5 Ordenació del territori.
A6 Mètodes d’informació geogràfica.
A7 Metodologia i treball de camp.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A9 Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials.
A10 Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal
A11 Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública.
A12 Explicar els processos de l’actualitat mediàtica.
A13 Expressar informació cartogràficament.
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A18 Combinar un enfocament generalista amb un anàlisis especialitzat.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A20 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions.
A21 Comprendre les relacions espacials.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
A27 Gestionar la complexitat.
A28 Oferir explicacions senzilles a problemes complexos.
A29 Generar acords en equips interdisciplinaris.
A31 Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B6 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l’entorn laboral com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B12 Presa de decisions.
B13 Treball en equip.
B14 Treball en un equip de caràcter interdisciplinari.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B20 Aprenentatge autònom.
B22 Creativitat.
B25 Iniciativa i esperit emprenedor.
B26 Motivació per la qualitat.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B29 Habilitats d’investigació.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B31 Disseny i gestió de projectes.
B32 Responsabilitat.
B33 Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball
B34 Capacitat d’adaptació als imprevistos.
B35 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Definir els fonaments teòrics i pràctics per elaborar cartografia temàtica: temari, treballs de camp, avaluació,... B1
B8
B11
B20
B26
B32
B33
Adquirir tècniques de CAD A6
A24
A31
B1
B3
B9
B10
B20
B26
B33
C2
Saber interpretar les fotografies aèries i els ortofotomapes com a eines cartogràfiques A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A17
B1
B2
B3
B8
B9
B11
B13
B18
B19
B20
B26
B28
B29
B30
B31
B32
B33
Organitzar i aplicar els mapes imatges A8
A13
A14
A24
A31
B2
B3
B8
B9
B11
B12
B13
B18
B19
B20
B26
B28
B29
B30
B31
B32
B33
Processar les dades geogràfiques A8
A13
A14
A15
A16
A24
B1
B2
B3
B8
B11
B12
B18
B19
B20
B26
B28
B29
B30
B31
B32
B33
Dissenyar mapes temàtics: punts, línies, polígons... A8
A9
A10
A13
A14
A16
A19
B1
B3
B8
B9
B11
B12
B18
B19
B20
B22
B25
B26
B28
B29
B30
B31
B32
B33
B34
Comunicar gràficament la informació qualitativa i quantitativa A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A16
A17
A18
A19
A20
A21
A24
A26
A27
A28
A29
A31
B2
B3
B5
B6
B8
B10
B11
B12
B14
B18
B19
B20
B22
B25
B26
B28
B29
B30
B31
B32
B33
B34
B35
C2
C5
Produir diferents tipus de gràfics a partir de les estadístiques proporcionades A2
A3
A4
A5
A6
A7
A9
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A21
A24
A27
A31
B2
B3
B5
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B18
B19
B20
B22
B26
B28
B29
B30
B31
B32
B33
B34
B35
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
I: GRÀFICS.
1.- La representació amb gràfics: definició
2.- Components d'una gràfica. Principals tipus de gràfiques
II: CARTOGRAFIA TEMÀTICA. TÈCNIQUES CARTOGRÀFIQUES.
1. Els procés d’elaboració del mapa temàtic.
2. Tractament automàtic de les dades geogràfiques. Organització de les imatges.
3. Les dades geogràfiques.
4. Entrada de la informació: digitalització.
5. Els elements d’interpretació del mapes temàtics.
6. Elements puntuals, lineals i volumètrics.
7. Els mapes de línies, de fluxos, de polígons, de punts i de símbols proporcionals.
8. Revisió del procés i correcció d'errors. Reproducció: analògica i digital.
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
1.- GRÀFICS.
Objectiu: elaboració de diferents tipus de gràfics a partir de dades treballades a l'assignatura de Geografia Humana I. Població i taules disponibles a l'espai Moodle.
2.- ESBORRANY D’UN MAPA TEMÀTIC.
Objectiu: Aprendre la tècnica de seleccionar la informació, fer croquis, distribuir els components gràfics, triar els rangs...
3.- PRIMER CONTACTE AMB EL CAD.
Objectiu: Familiaritzar-se amb els programes que utilitzaran per fer la cartografia automàtica (finestres, opcions...)
4.- CAPES, CONCEPTE DE LÍMITS.
Objectiu: creació i denominació de capes, canvis d’objectes, canvis de color, tipus de línia, modificació dels tipus de línia..., delimitar l’àrea de treball.
5- LES TÈCNIQUES DE DIGITALITZACIÓ.
Objectiu: Conèixer les diferents formes d’entrada de la informació.
6.- ELABORACIÓ D’UN MAPA DE LÍNIES.
Objectiu: proporcionar els elements necessaris per elaborar mapes de línies i realitzar-lo a partir de la informació buscada.
7.- ELABORACIÓ D’UN MAPA DE FLUXOS.
Objectiu: Utilitzar les dades proporcionades per fer un mapa de fluxos.
8.- ELABORACIÓ DE MAPES D’ISOLÍNIES, COROPLETES I CARTOGRAMES. Objectiu: Dissenyar i elaborar mapes superficials amb trames, colors sòlids...
9.- ELABORACIÓ DE MAPES DE PUNTS.
Objectiu: Dissenyar i elaborar mapes de punts i símbols.
10.- GRÀFICS.
Objectiu: elaboració de diferents tipus de gràfics a partir de les taules dels annexos escollint el més adequat per a les dades.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 31 51
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
14 14 28
Pràctiques a laboratoris
14 14 28
Seminaris
6 12 18
Estudis previs
0 10 10
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves pràctiques
4 0 4
Proves de Desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Classes magistrals per a l'exposició de conceptes nous i aspectes teòrics; això recolzat per presentacions que podran trobar en l'espai de treball EDUSTANCE.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Aprendre a seleccionar la informació temàtica, elaborar croquis, distribuir els components gràfics...
Pràctiques a laboratoris Exercicis pràctics per familiaritzar-se amb els programes que permeten elaborar cartografia temàtica i creació de gràfics.
Seminaris Presentació de diferents temes relacionades amb la cartografia temàtica
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Seminaris
Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de la resolució dels exercicis pràctics i plantejament dels possibles dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurar el dossier de pràctiques de l'assignatura 30%
Seminaris Lliurar ressenyes de les lectures 10%
Proves pràctiques 2 proves pràctiques: Elaboració d'un mapa temàtic i resolució de diferents errors existents en mapes temàtics. Elaboració de diferents gràfics. Per a realitzar aquestes proves, els estudiants poden portar el material i apunts de classe. 25%
Proves de Desenvolupament 2 proves que cosistira e la resolució en preguntes obertes sobre els temes teòrics que coincidiran amb el dia de la prova pràctica 25%
Altres

Observació: Avaluació de l'assistència, actitud, col•laboració, implicació i posició en totes les activitats realitzades a l'aula i fora de l'aula.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Mena, Berrios, Cartografia digital, De.Ra-ma, Madrid,
Borden.D,D(1993), Cartography. thematic Map Design,, DE Wm. C. Brown-Publishers, Dubuque (USA),
Bernabe, Iturri, Elementos del diseño cartografico, ,
Sulucum, Terry A.,, Thematic cartography and visualisation, Prentice Hall,

Complementària Monmonier,M.S(1982), Computer-assisted cartography: Principles and prospects, Englewood cliffs, Prentice-Hall,
Avery,T.E, Interpretation of aeriel photographs, Minneapolis: Burgess, 2nd Edition,
Carre, J (1974), Lectura de las fotografias aerias, Parainfo,

Recomanacions