Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A12 |
Explicar els processos de l’actualitat mediàtica. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A19 |
Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials |
A20 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A22 |
Analitzar i interpretar els paisatges. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A26 |
Entendre els problemes de forma multidimensional. |
A28 |
Oferir explicacions senzilles a problemes complexos. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B13 |
Treball en equip. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B22 |
Creativitat. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B32 |
Responsabilitat. |
B33 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball |
Objectius |
Competències |
Conèixer els components geofísics del territori espanyol i el seu ús |
A1 A4 A5 A16 A20 A23
|
|
|
Reforçar la capacitat tècnica i conceptual de realitzar síntesis territorials |
A5 A8 A13 A26
|
B8 B11 B28
|
|
Desenvolupar el sentit crític, de recerca i d'anàlisi davant els fets conflictius relacionats amb el medi natural |
A8 A16 A17 A19 A21 A23 A26 A28
|
B8 B18 B19 B27 B28
|
|
Generar habilitats en la realització de presentacions públiques i de treball en equip |
A12 A13 A15
|
B8 B9 B11 B13 B22 B30 B32 B33
|
|
Conèixer la realitat geogràfica natural del territori espanyol |
A1 A4 A5 A16 A17 A20 A22
|
|
|
Conèixer llocs i fenòmens per desenvolupar un aprenentatge d'associació |
A1 A16 A20
|
|
|
Associar imatges visuals a llocs |
A1 A16 A20 A22
|
B8
|
|
Formar un mapa mental personal dels principals aspectes físics del territori espanyol |
A1 A16 A20
|
|
|
Sensibilitzar davant la varietat i formes del territori més enllà de la resposta emocional estètica |
A1 A17 A19 A20 A21 A22 A23 A26 A28
|
B19 B27
|
|
Conèixer els principals paràmetres d'ordenació i planificació física del territori espanyol |
A5 A8 A13 A15 A17 A19 A21 A26
|
B8 B9 B11 B27
|
|
Treballar la complexitat dels fenòmens físics i la seva relació amb les societats humanes a diferents escales d'anàlisi |
A4 A16 A17 A19 A21 A26 A28
|
|
|
Obtenir i tractar informació per avaluar episodis de risc natural a les regions espanyoles |
A5 A13 A15 A17 A19 A21 A26
|
B11 B28
|
|
Tema |
Subtema |
1 |
La geografia i l'estudi regional d'Espanya |
2 |
El medi físic i l'estratègia territorial. Monogràfic: La xarxa viària espanyola |
3 |
Geologia i recursos. Monogràfic: La dependència energètica espanyola |
4 |
Les grans unitats morfològiques. Monogràfic: geografia econòmica de la neu |
5 |
Clima i tipus de temps. Monogràfic: Riscos climàtics a la façana mediterrània |
6 |
Recursos hídrics. Monogràfic: La nova cultura de l'aigua i la sostenibilitat |
7 |
El bioma ibèric: Monogràfic: La caça i l'explotació forestal |
8 |
El litoral i els territoris insulars. Monogràfic: Els impactes antròpics sobre el litoral |
9 |
Temes ambientals contemporanis. Monogràfic: Els inendis forestals, prevenció i ecologia |
10 |
La planificació dels espais naturals. Monogràfic: Ús públic i gestió dels parcs naturals espanyols |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
26 |
32 |
58 |
Seminaris |
|
8 |
8 |
16 |
Estudis previs |
|
0 |
4 |
4 |
Treballs |
|
12 |
30 |
42 |
Debats |
|
4 |
8 |
12 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
8 |
2 |
10 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició oral, amb suport visual (transparències i/o powerpoint) de conceptes teòrics.
Les classes magistrals s'imparteixen en el següent horari:
Dijous 17-18 h.
Divendres 16-17 h.
Dijous de 16-17 h. els estudiants tindran dedicació al projecte de curs seguint escrupolosament el cronograma que els serà lliurant. |
Seminaris |
Debat sobre temes treballats a l'aula |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació a realitzar per part de l'alumne. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
Debats |
Sessions de video-debat on s'aprofundeixen aspectes teòrics mitjançant el plantejament de casos reals. |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Sortida de treball per analitzar sobre el terreny alguns aspectes de la problemàtica turística. |
|
Sessió Magistral |
Seminaris |
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Els estudiants disposen d'unes sessions en horari de despatx per plantejar problemes i rebre suggeriments professionals, valorar l'assistència a seminaris i jornades de geografia, etc. |
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Es prepara un informe executiu de 10 pàgines sobre un problema territorial regional que afecti el medi físic i que tingui repercussió sobre la societat què hi viu. Es demana una cerca d'informació, una proposta d'índex on s'identifiqui els temes bàsics, una proposta d'interlocutors per obtenir informació contrastada, i un document de síntesi amb les principals implicacions de la problemàtica territorial, la gestió que se li ha donat i una valoració personal de la mateixa. |
25% |
Atenció personalitzada |
Per preparar l'informe de pràctiques caldrà realitzar tres tutories amb el professor. Una primera per exposar i justificar el tema escollit. Una segona per valorar les fonts d'informació emprades i l'avenç del treball, una tercera per exposar l'índex final del treball. L'assistència a les tutories té caràcter obligatori i sense elles no es podrà presentar l'informe. |
5% |
Proves de Desenvolupament |
Prova de continguts teòrics, i de geografia descriptiva (mapa mut) sobre els principals accidents físics del territori espanyol. Combinació d'una prova d'assaig o desenvolupament de temes i una de tipus test. |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Gil Olcina, A. & Gómez Mendoza, J (coords.), Geografía de España, , Ariel
Carreras et al., Geografía de España,, , Océano-Gallach.
Franco, T., Geografía física de España, , UNED
Terán, M.; Solé, Ll. & Vilà, J., Geografía general de España, 2ª, Ariel
farinós, J, Geografia regional d’Espanya, , Universitat de València
|
|
Complementària |
|
|
|