DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GEOGRAFIA D'ESPANYA I Codi 12091007
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
SALADIE BORRAZ, ÒSCAR
Adreça electrònica oscar.saladie@urv.cat
Professors/es
SALADIE BORRAZ, ÒSCAR
Web http://www.sre.urv/web/geografia
Descripció general i informació rellevant L'assignatura planteja un anàlisi dels diferents sistemes naturals d'Espanya i les seves interrelacions i sempre tenint en compte l'efecte condicionador sobre l'espècie humana i les activitats socio-econòmiques.

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A4 Geografia física i medi ambient.
A5 Ordenació del territori.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A13 Expressar informació cartogràficament.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A20 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions.
A21 Comprendre les relacions espacials.
A22 Analitzar i interpretar els paisatges.
A23 Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
A28 Oferir explicacions senzilles a problemes complexos.
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B27 Sensibilitat vers el medi ambient.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els components geofísics del territori espanyol i el seu ús A1
A4
A5
A16
A20
A23
Reforçar la capacitat tècnica i conceptual de realitzar síntesis territorials A5
A8
A13
A26
B8
B11
B28
Desenvolupar el sentit crític, de recerca i d'anàlisi davant els fets conflictius relacionats amb el medi natural A8
A16
A17
A19
A21
A23
A26
A28
B8
B18
B19
B27
B28
Conèixer la realitat geogràfica natural del territori espanyol A1
A4
A5
A16
A17
A20
A22
Conèixer llocs i fenòmens per desenvolupar un aprenentatge d'associació A1
A16
A20
Associar imatges visuals a llocs A1
A16
A20
A22
B8
Formar un mapa mental personal dels principals aspectes físics del territori espanyol A1
A16
A20
Conèixer els principals paràmetres d'ordenació i planificació física del territori espanyol A5
A8
A13
A15
A17
A19
A21
A26
B8
B9
B11
B27
Treballar la complexitat dels fenòmens físics i la seva relació amb les societats humanes a diferents escales d'anàlisi A4
A16
A17
A19
A21
A26
A28
Obtenir i tractar informació per avaluar episodis de risc natural a les regions espanyoles A5
A13
A15
A17
A19
A21
A26
B11
B28

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció 1.1. La geografia i l'estudi regional
1.2. El coneixement geogràfic d'Espanya
1.3. El marc geogràfic d'Espanya
2. El medi físic d'Espanya 2.1. Geologia i unitats de relleu
2.2. Clima i tipus de temps
2.3. Les aigües superficials
2.4. Els biomes
3. Riscos naturals més freqüents a Espanya 3.1. Riscos naturals d'origen endogen
3.2. Riscos naturals d'origen exogen
4. Principals problemes ambientals a Espanya 4.1. Contaminació atmosfèrica i de les aigües
4.2. Desforestació i erosió del sòl
4.3. Alteració de la zona litoral

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
28 56 84
Pràctiques de camp/sortides
5 5 10
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
6 12 18
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
2 4 6
Treballs
4 20 24
 
Atenció personalitzada
3 0 3
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
Proves objectives de tipus test
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics.
Pràctiques de camp/sortides Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques 3 sessions pràctiques obligatòries sobre aspectes relacionats amb els Temes 2 i 3, utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 2 setmanes després de la data de la sessió pràctica. Cada pràctica de manera individual ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica obligatòria sobre algun aspecte relacionat amb el Tema. El resultat de la pràctica s'ha d'entregar com a molt tard 2 setmanes després de la data de la sessió pràctica. La pràctica ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.
Treballs Elaboració d'un treball de curs obligatori sobre alguna qüestió ambiental (Tema 4). S'ha de presentar durant la darrera setmana lectiva del 1r. quadrimestre. El treball ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Pràctiques de camp/sortides
Atenció personalitzada
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada i que s’indica en el quadre de la planificació.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. 5%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques 3 sessions pràctiques obligatòries sobre aspectes relacionats amb els Temes 2 i 3, utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 2 setmanes després de la data de la sessió pràctica. Cada pràctica de manera individual ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 15%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctica obligatòria sobre algun aspecte relacionat amb el Tema. El resultat de la pràctica s'ha d'entregar com a molt tard 2 setmanes després de la data de la sessió pràctica. La pràctica ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 5%
Treballs Elaboració d'un treball de curs obligatori sobre alguna qüestió ambiental (Tema 4). S'ha de presentar durant la darrera setmana lectiva del 1r. quadrimestre. El treball ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 15%
Proves de desenvolupament Prova de desenvolupament (Temes 1 i 2) que es realitzarà a meitat del mes de novembre. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 40%
Proves objectives de tipus test Prova que inclou preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta i l’alumne ha d’escollir-ne una (Temes 3 i 4). La prova es realitzarà durant la darrera setmana lectiva del 1r quadrimestre. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. 20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les pràctiques (aula aordinària i TIC) no presentades durant la data fixada per la seva entrega es podran presentar en la data designada com a 2a convocatòria. També es podran entregar en la data designada com a 2a convocatòria aquelles pràctiques TIC que no van assolir la nota mínima de 5 sobre 10, les quals han d'haver estat millorades. Les mateixes condicions queden establertes pel treball.

La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova de desenvolupament (data designada com 2a convoctòria) de tots els continguts de l'assignatura. Aquesta prova tindrà assignat un valor del 65% de la qualificació final. El restant 35% correspondrà al valor obtingut a les pràctiques (20%) i al treball (15%).

La qualificació mínima de la prova de desenvolupament de la 2a convocatòria per tal de fer mitjana amb les pràctiques i el treball és de 4 sobre 10.


Fonts d'informació

Bàsica Gil Olcina, A. i Gómez Mendoza, J (coords.), Geografía de España, , Ariel
Franco, T., Geografía física de España, , UNED
Vilà Valentí, J., El conocimiento geográfico de España, , Síntesis
Albentosa, L.M., El clima y las aguas, , Síntesis
Capel, J.J., El clima de la Península Ibérica, , Ariel

Durant el curs s'indicarà la bibliografia més específica per cada tema.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GEOGRAFIA D'ESPANYA II/12091008


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent