Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A19 |
Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials |
A20 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A22 |
Analitzar i interpretar els paisatges. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A26 |
Entendre els problemes de forma multidimensional. |
A28 |
Oferir explicacions senzilles a problemes complexos. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
Objectius |
Competències |
Conèixer els components geofísics del territori espanyol i el seu ús |
A1 A4 A5 A16 A20 A23
|
|
|
Reforçar la capacitat tècnica i conceptual de realitzar síntesis territorials |
A5 A8 A13 A26
|
B8 B11 B28
|
|
Desenvolupar el sentit crític, de recerca i d'anàlisi davant els fets conflictius relacionats amb el medi natural |
A8 A16 A17 A19 A21 A23 A26 A28
|
B8 B18 B19 B27 B28
|
|
Conèixer la realitat geogràfica natural del territori espanyol |
A1 A4 A5 A16 A17 A20 A22
|
|
|
Conèixer llocs i fenòmens per desenvolupar un aprenentatge d'associació |
A1 A16 A20
|
|
|
Associar imatges visuals a llocs |
A1 A16 A20 A22
|
B8
|
|
Formar un mapa mental personal dels principals aspectes físics del territori espanyol |
A1 A16 A20
|
|
|
Conèixer els principals paràmetres d'ordenació i planificació física del territori espanyol |
A5 A8 A13 A15 A17 A19 A21 A26
|
B8 B9 B11 B27
|
|
Treballar la complexitat dels fenòmens físics i la seva relació amb les societats humanes a diferents escales d'anàlisi |
A4 A16 A17 A19 A21 A26 A28
|
|
|
Obtenir i tractar informació per avaluar episodis de risc natural a les regions espanyoles |
A5 A13 A15 A17 A19 A21 A26
|
B11 B28
|
|
Tema |
Subtema |
1. Introducció |
1.1. La geografia i l'estudi regional
1.2. El coneixement geogràfic d'Espanya
1.3. El marc geogràfic d'Espanya |
2. El medi físic d'Espanya |
2.1. Geologia i unitats de relleu
2.2. Clima i tipus de temps
2.3. Les aigües superficials
2.4. Els biomes
|
3. Riscos naturals més freqüents a Espanya |
3.1. Riscos naturals d'origen endogen
3.2. Riscos naturals d'origen exogen |
4. Principals problemes ambientals a Espanya |
4.1. Contaminació atmosfèrica i de les aigües
4.2. Desforestació i erosió del sòl
4.3. Alteració de la zona litoral
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
28 |
56 |
84 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
5 |
10 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
12 |
18 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
2 |
4 |
6 |
Treballs |
|
4 |
20 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: continguts, bibliografia bàsica, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics. |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
3 sessions pràctiques obligatòries sobre aspectes relacionats amb els Temes 2 i 3, utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 2 setmanes després de la data de la sessió pràctica. Cada pràctica de manera individual ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctica obligatòria sobre algun aspecte relacionat amb el Tema. El resultat de la pràctica s'ha d'entregar com a molt tard 2 setmanes després de la data de la sessió pràctica. La pràctica ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
Treballs |
Elaboració d'un treball de curs obligatori sobre alguna qüestió ambiental (Tema 4). S'ha de presentar durant la darrera setmana lectiva del 1r. quadrimestre. El treball ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctiques de camp/sortides |
Atenció personalitzada |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Treballs |
|
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d’activitat on es requereix atenció personalitzada i que s’indica en el quadre de la planificació. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de treball de camp obligatòria per analitzar sobre el terreny alguns aspectes estudiats durant les sessions magistrals i realització d'una ressenya sobre els aspectes tractats. S'ha d'entregar com a molt tard 1 setmana després d'haver-se realitzat la sortida. |
5% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
3 sessions pràctiques obligatòries sobre aspectes relacionats amb els Temes 2 i 3, utilitzant TIC. Els resultats de les pràctiques s'han d'entregar com a molt tard 2 setmanes després de la data de la sessió pràctica. Cada pràctica de manera individual ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
15% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctica obligatòria sobre algun aspecte relacionat amb el Tema. El resultat de la pràctica s'ha d'entregar com a molt tard 2 setmanes després de la data de la sessió pràctica. La pràctica ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
5% |
Treballs |
Elaboració d'un treball de curs obligatori sobre alguna qüestió ambiental (Tema 4). S'ha de presentar durant la darrera setmana lectiva del 1r. quadrimestre. El treball ha d'obtenir com a mínim la qualificació de 5 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
15% |
Proves de desenvolupament |
Prova de desenvolupament (Temes 1 i 2) que es realitzarà a meitat del mes de novembre. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
40% |
Proves objectives de tipus test |
Prova que inclou preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta i l’alumne ha d’escollir-ne una (Temes 3 i 4). La prova es realitzarà durant la darrera setmana lectiva del 1r quadrimestre. Aquesta prova s'ha de superar com a mínim amb una qualificació de 4 sobre 10 per fer mitjana amb la resta d'activitats avaluables. |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les pràctiques (aula aordinària i TIC) no presentades durant la data fixada per la seva entrega es podran presentar en la data designada com a 2a convocatòria. També es podran entregar en la data designada com a 2a convocatòria aquelles pràctiques TIC que no van assolir la nota mínima de 5 sobre 10, les quals han d'haver estat millorades. Les mateixes condicions queden establertes pel treball. La qualificació de l'assignatura en la 2a convocatòria es farà a partir d'una prova de desenvolupament (data designada com 2a convoctòria) de tots els continguts de l'assignatura. Aquesta prova tindrà assignat un valor del 65% de la qualificació final. El restant 35% correspondrà al valor obtingut a les pràctiques (20%) i al treball (15%). La qualificació mínima de la prova de desenvolupament de la 2a convocatòria per tal de fer mitjana amb les pràctiques i el treball és de 4 sobre 10. |
Bàsica |
Gil Olcina, A. i Gómez Mendoza, J (coords.), Geografía de España, , Ariel
Franco, T., Geografía física de España, , UNED
Vilà Valentí, J., El conocimiento geográfico de España, , Síntesis
Albentosa, L.M., El clima y las aguas, , Síntesis
Capel, J.J., El clima de la Península Ibérica, , Ariel
|
Durant el curs s'indicarà la bibliografia més específica per cada tema. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GEOGRAFIA D'ESPANYA II/12091008 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|