DADES IDENTIFICATIVES 2006_07
Assignatura GEOGRAFIA D`ESPANYA II Codi 12091008
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
AMOROS ROS, JORDI
Adreça electrònica jordi.amoros@urv.cat
Professors/es
AMOROS ROS, JORDI
Web http://www.sre.urv/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Estudi general dels principals processos i tendències demogràfiques, socioeconòmiques i regionals que es donen a l'actualitat a l'Estat espanyol, aprofundint en el coneixement de les diferències existents entre regions.

Competències
Codi  
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
A
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
B
C
C
C

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Compendre l'0rganització Territorial d'Espanya A1
A2
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A19
A20
A21
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B30
B35
C2
Definir el Marc Europeu i Espanya A1
A2
A3
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Comprendre l'evolució i les característiques de la població espanyola A1
A2
A3
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B30
B35
C2
Diferenciar i compendre els sector productius i de serveis d'Espanya A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Diferenciar i comparar els sistemes urbans i rurals d'Espanya A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Avaluar el grau de desequilibri territorial d'Espanya A1
A3
A4
A5
A6
A8
A9
A10
A13
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A31
B3
B4
B8
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Conèixer l'assignatura A15
A24
B1
B3
B4
B5
B9
B11
B13
B17
B20
B26
B30
B32
B33
B35
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1. INTRODUCCIÓ: Context geopolític; Organització política i administrativa de l'Estat espanyol.
BLOC I: POBLACIÓ I ASENTAMENTS HUMANS
2. La població espanyola. Els efectius de la població. La transició demogràfica. Migracions exteriors i interiors. Canvis estructurals a la població expanyola.
3. El sistema urbà espanyol: procés d'urbanització, les ciutats i les àrees metropolitanes.
BLOC II: LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES
4. Activitat primària: paisatges agraris i l'hàbitat rural; la pesca.
5. Activitat industrial: indústria; mineria; fonts d'energia.
6. Activitat terciària: Activitats comercials i de serveis; espais i destinacions turístiques.
7. Infraestructures i mitjans de transport.
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
PRÀCTICA 1: Organització política i administrativa de l’Estat: (Anàlisi d'algun tema d'actualitat política) (articles a comentar)
PRÀCTICA 2: Població (Anàlisi territorial de immigració) (articles a comentar)
PRÀCTICA 3: El sistema urbà (Anàlisi de la insostenibilitat dels sistemes urbans / Habitatge a Catalunya) (articles a comentar)
PRÀCTICA 4: Paisatges agraris (Anàlisi diversitat paisatges agraris o anàlisi d'algun tema d'actualitat en referència als paisatges agraris) (articles a comentar)
PRÂCTICA 5: Energia elècrica (desequilibri territorial entre producció i consum d'energia elèctrica) (comentari a partir de sortida pel territori i dossier)
PRÀCTICA 6: Destinacions turístiques (Transformacions territorials induïdes per l'activitat turística) (articles a comentar)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
33 46 79
Seminaris
10 20 30
Estudis previs
0 16 16
Pràctiques externes (de camp/sortides)
6 0 6
Treballs
0 12 12
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició oral, amb suport visual (transparències i/o powerpoint) de conceptes teòrics, dividits en 6 apartats.
Seminaris 6 sessions on els alumnes i el professor comenten els aspectes teòrics i els dossiers d'articles, desprès del lliurament i avaluació de cadascun dels apartats.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques externes (de camp/sortides) Sortida de mig dia per visitar sobre el terreny algunes de les questions tractades en els apartats teòrics i pràctics.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
1 sessió de tutoria per fer el seguiment (feed-back) de la primera avaluació parcial.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris S'avaluarà la participació dels/les alumnes en els seminaris, així com en el desenvolupament de les sessions teòriques. 15%
Treballs Presentació de ressenyes del dossier d'articles. es valoraran els coneixements adquirits per l'alumne així com les reflexions i crítiques personals que hi facin. 25%
Proves objectives de tipus test Es realitzaran dos parcials que serviran per avaluar els coneixements adquirits pels alumnes sobre els aspectes teòrics tractats en les sessions presencials. Cada parcial tindrà un valor del 30%. 60%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Observacions generals: Els parcials eliminen matèria. A la 1ª i 2ª convocatoria, l'alumne s'haurà de presentar només d'aquelles parts que no hagi superat.


Fonts d'informació

Bàsica Gil,A & Gomez,J. Coord)(2001), Geografia de España, Barcelona,Ariel,
Franco Aliaga,T (1997), geografia fisica de España, Col Geografia i historia, UNED Madrid,
Teran, M et al (1996), Geografia general de España, Ariel,2ed,
Bielza de ory,V (coord)(1989), Territory i sociedad en EspañaI. G.fisica, Taurus Madrid,

Complementària Albentosa Sanchez,L.M.(1989), El Cilma y las Aguas,col G.España, Sintesis,
Carreras,C.& Garcia,A (1994), Geografia d'España, Barcelona,Ocean-Gallach,

Recomanacions