Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A2 |
Història i pensament de la disciplina geogràfica |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A6 |
Mètodes d’informació geogràfica. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A10 |
Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A19 |
Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials |
A20 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A22 |
Analitzar i interpretar els paisatges. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A26 |
Entendre els problemes de forma multidimensional. |
A31 |
Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B4 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B13 |
Treball en equip. |
B17 |
Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B20 |
Aprenentatge autònom. |
B24 |
Coneixement d’altres cultures i costums. |
B26 |
Motivació per la qualitat. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B32 |
Responsabilitat. |
B33 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball |
B35 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Compendre l'0rganització Territorial d'Espanya |
A1 A2 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A13 A14 A15 A16 A19 A20 A21 A23 A26 A31
|
B3 B4 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B30 B35
|
C2
|
Definir el Marc Europeu i Espanya |
A1 A2 A3 A6 A7 A8 A9 A10 A13 A14 A15 A16 A17 A19 A20 A21 A23 A26 A31
|
B3 B4 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B27 B30 B35
|
C2
|
Comprendre l'evolució i les característiques de la població espanyola |
A1 A2 A3 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A13 A14 A15 A16 A17 A19 A20 A21 A22 A23 A26 A31
|
B3 B4 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B30 B35
|
C2
|
Diferenciar i compendre els sector productius i de serveis d'Espanya |
A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A13 A14 A15 A16 A17 A19 A20 A21 A22 A23 A26 A31
|
B3 B4 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B27 B30 B35
|
C2
|
Diferenciar i comparar els sistemes urbans i rurals d'Espanya |
A1 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A13 A14 A15 A16 A17 A19 A20 A21 A22 A23 A26 A31
|
B3 B4 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B27 B30 B35
|
C2
|
Avaluar el grau de desequilibri territorial d'Espanya |
A1 A3 A4 A5 A6 A8 A9 A10 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A21 A22 A23 A26 A31
|
B3 B4 B8 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B27 B30 B35
|
C2
|
Conèixer l'assignatura |
A15 A24
|
B1 B3 B4 B5 B9 B11 B13 B17 B20 B26 B30 B32 B33 B35
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1. INTRODUCCIÓ: Context geopolític; Organització política i administrativa de l'Estat espanyol. |
|
BLOC I: POBLACIÓ I ASENTAMENTS HUMANS
2. La població espanyola. Els efectius de la població. La transició demogràfica. Migracions exteriors i interiors. Canvis estructurals a la població expanyola.
3. El sistema urbà espanyol: procés d'urbanització, les ciutats i les àrees metropolitanes.
|
|
BLOC II: LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES
4. Activitat primària: paisatges agraris i l'hàbitat rural; la pesca.
5. Activitat industrial: indústria; mineria; fonts d'energia.
6. Activitat terciària: Activitats comercials i de serveis; espais i destinacions turístiques.
7. Infraestructures i mitjans de transport.
|
|
BLOC III. ELS PAISATGES I EL MEDI AMBIENT
8. El paisatges
9. El medi ambient |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
PRÀCTICA 1: Organització política i administrativa de l’Estat: (Anàlisi d'algun tema d'actualitat política) (articles a comentar) |
|
PRÀCTICA 2: Població (Anàlisi territorial de immigració) (articles a comentar) |
|
PRÀCTICA 3: El sistema urbà (Anàlisi de la insostenibilitat dels sistemes urbans / Habitatge a Catalunya) (articles a comentar) |
|
PRÀCTICA 4: Paisatges agraris (Anàlisi diversitat paisatges agraris o anàlisi d'algun tema d'actualitat en referència als paisatges agraris) (articles a comentar) |
|
PRÀCTICA 5: Destinacions turístiques (Transformacions territorials induïdes per l'activitat turística) (articles a comentar) |
|
PRÀCTICA 6: Impactes humans sobre el territori (Anàlisi de les consequències de l'acció humana sobre el medi) (Articles a comentar) |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
38 |
57 |
95 |
Seminaris |
|
12 |
24 |
36 |
Treballs |
|
0 |
12 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició oral, amb suport visual (transparències i/o powerpoint) de conceptes teòrics, dividits en 6 apartats. |
Seminaris |
6 sessions on els alumnes i el professor comenten els aspectes teòrics i els dossiers d'articles, desprès del lliurament i avaluació de cadascun dels apartats. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
1 sessió de tutoria per fer el seguiment (feed-back) de la primera avaluació parcial. |
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
S'avaluarà la participació dels/les alumnes en els seminaris, així com en el desenvolupament de les sessions teòriques. |
10% |
Treballs |
Presentació de ressenyes del dossier d'articles. es valoraran els coneixements adquirits per l'alumne així com les reflexions i crítiques personals que hi facin. |
20% |
Proves mixtes |
Hi haurà dues proves teòriques tipus test i preguntes a desenvolupar |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Observacions generals: -Els parcials eliminen matèria. A la 1ª i 2ª convocatòria, l'alumne s'haurà de presentar només d'aquelles parts que no hagi superat. - La mitja proves teòriques amb els treballs i seminaris es farà sempre que s'hagin superat les proves teòriques |
Bàsica |
Franco Aliaga, T (2004), Geografia Humana y Económica, Proyectos Córydon,
Gil,A & Gomez,J. Coord)(2001), Geografia de España, Barcelona,Ariel,
Franco Aliaga,T (1997), Geografia Fisica de España, Col Geografia i historia, UNED Madrid,
Teran, M et al (1996), Geografia General de España, Ariel,2ed,
Bielza de ory,V (coord)(1989), Territorio y Sociedad en EspañaI. G.fisica, Taurus Madrid,
|
|
Complementària |
Albentosa Sanchez,L.M.(1989), El Clima y las Aguas,col G.España, Sintesis,
Carreras,C.& Garcia,A (1994), Geografia d'España, Barcelona,Ocean-Gallach,
Dirección General de Medio Ambiente.1984-1987, Medio Ambiente en España, MOPU,
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GEOGRAFIA D'ESPANYA I/12091007 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|