DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GEOGRAFIA D'ESPANYA II Codi 12091008
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
FRANCES TUDEL, JUAN CARLOS
Adreça electrònica joancarles.frances@urv.cat
Professors/es
FRANCES TUDEL, JUAN CARLOS
Web http://www.sre.urv/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Estudi general dels principals processos i tendències demogràfiques, socioeconòmiques i regionals que es donen a l'actualitat a l'Estat espanyol, aprofundint en el coneixement de les diferències existents entre regions.

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A2 Història i pensament de la disciplina geogràfica
A3 Geografia humana, econòmica i social.
A4 Geografia física i medi ambient.
A5 Ordenació del territori.
A6 Mètodes d’informació geogràfica.
A7 Metodologia i treball de camp.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A9 Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials.
A10 Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal
A13 Expressar informació cartogràficament.
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A20 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions.
A21 Comprendre les relacions espacials.
A22 Analitzar i interpretar els paisatges.
A23 Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
A31 Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”.
B1 Aprendre a aprendre.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B4 Treballar de forma col•laborativa.
B5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B13 Treball en equip.
B17 Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B20 Aprenentatge autònom.
B24 Coneixement d’altres cultures i costums.
B26 Motivació per la qualitat.
B27 Sensibilitat vers el medi ambient.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B32 Responsabilitat.
B33 Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball
B35 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Compendre l'0rganització Territorial d'Espanya A1
A2
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A19
A20
A21
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B30
B35
C2
Definir el Marc Europeu i Espanya A1
A2
A3
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Comprendre l'evolució i les característiques de la població espanyola A1
A2
A3
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B30
B35
C2
Diferenciar i compendre els sector productius i de serveis d'Espanya A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Diferenciar i comparar els sistemes urbans i rurals d'Espanya A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A31
B3
B4
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Avaluar el grau de desequilibri territorial d'Espanya A1
A3
A4
A5
A6
A8
A9
A10
A13
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A23
A26
A31
B3
B4
B8
B11
B13
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B30
B35
C2
Conèixer l'assignatura A15
A24
B1
B3
B4
B5
B9
B11
B13
B17
B20
B26
B30
B32
B33
B35
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1. INTRODUCCIÓ: Context geopolític; Organització política i administrativa de l'Estat espanyol.
BLOC I: POBLACIÓ I ASENTAMENTS HUMANS
2. La població espanyola. Els efectius de la població. La transició demogràfica. Migracions exteriors i interiors. Canvis estructurals a la població expanyola.
3. El sistema urbà espanyol: procés d'urbanització, les ciutats i les àrees metropolitanes.
BLOC II: LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES
4. Activitat primària: paisatges agraris i l'hàbitat rural; la pesca.
5. Activitat industrial: indústria; mineria; fonts d'energia.
6. Activitat terciària: Activitats comercials i de serveis; espais i destinacions turístiques.
7. Infraestructures i mitjans de transport.
BLOC III. ELS PAISATGES I EL MEDI AMBIENT
8. El paisatges
9. El medi ambient
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
PRÀCTICA 1: Organització política i administrativa de l’Estat: (Anàlisi d'algun tema d'actualitat política) (articles a comentar)
PRÀCTICA 2: Població (Anàlisi territorial de immigració) (articles a comentar)
PRÀCTICA 3: El sistema urbà (Anàlisi de la insostenibilitat dels sistemes urbans / Habitatge a Catalunya) (articles a comentar)
PRÀCTICA 4: Paisatges agraris (Anàlisi diversitat paisatges agraris o anàlisi d'algun tema d'actualitat en referència als paisatges agraris) (articles a comentar)
PRÀCTICA 5: Destinacions turístiques (Transformacions territorials induïdes per l'activitat turística) (articles a comentar)
PRÀCTICA 6: Impactes humans sobre el territori (Anàlisi de les consequències de l'acció humana sobre el medi) (Articles a comentar)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
38 57 95
Seminaris
12 24 36
Treballs
0 12 12
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició oral, amb suport visual (transparències i/o powerpoint) de conceptes teòrics, dividits en 6 apartats.
Seminaris 6 sessions on els alumnes i el professor comenten els aspectes teòrics i els dossiers d'articles, desprès del lliurament i avaluació de cadascun dels apartats.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Descripció
1 sessió de tutoria per fer el seguiment (feed-back) de la primera avaluació parcial.

Avaluació
  Descripció Pes
Seminaris S'avaluarà la participació dels/les alumnes en els seminaris, així com en el desenvolupament de les sessions teòriques. 10%
Treballs Presentació de ressenyes del dossier d'articles. es valoraran els coneixements adquirits per l'alumne així com les reflexions i crítiques personals que hi facin. 20%
Proves mixtes Hi haurà dues proves teòriques tipus test i preguntes a desenvolupar 70%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Observacions generals:

-Els parcials eliminen matèria. A la 1ª i 2ª convocatòria, l'alumne s'haurà de presentar només d'aquelles parts que no hagi superat.

- La mitja proves teòriques amb els treballs i seminaris es farà sempre que s'hagin superat les proves teòriques


Fonts d'informació

Bàsica Franco Aliaga, T (2004), Geografia Humana y Económica, Proyectos Córydon,
Gil,A & Gomez,J. Coord)(2001), Geografia de España, Barcelona,Ariel,
Franco Aliaga,T (1997), Geografia Fisica de España, Col Geografia i historia, UNED Madrid,
Teran, M et al (1996), Geografia General de España, Ariel,2ed,
Bielza de ory,V (coord)(1989), Territorio y Sociedad en EspañaI. G.fisica, Taurus Madrid,

Complementària Albentosa Sanchez,L.M.(1989), El Clima y las Aguas,col G.España, Sintesis,
Carreras,C.& Garcia,A (1994), Geografia d'España, Barcelona,Ocean-Gallach,
Dirección General de Medio Ambiente.1984-1987, Medio Ambiente en España, MOPU,

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GEOGRAFIA D'ESPANYA I/12091007
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent