DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA, CENTRAL I ORIENTAL Codi 12091009
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
ALOGUIN PALLACH, MAGÍN NICOLAS
Adreça electrònica magi.aloguin@urv.cat
Professors/es
ALOGUIN PALLACH, MAGÍN NICOLAS
Web http://www.sre.urv/web/geografia
Descripció general i informació rellevant La matèria intenta explicar i fer comprendre la realitat geogràfica europea i ajudar a entendre les interaccions entre el medi natural i els grups socials que l'habiten i l'utilitzen com a recurs. Es posa de relleu el perquè de la població, la urbanització, les activitats i les comunicacions es localitzen en unes àrees seguint uns determinats principis i com s'originen desigualtats territorials i socials. E stracta d'aconseguir coneixements bàsics i fonts documentals sobre Europa.

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A3 Geografia humana, econòmica i social.
A4 Geografia física i medi ambient.
A5 Ordenació del territori.
A7 Metodologia i treball de camp.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A9 Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials.
A10 Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal
A13 Expressar informació cartogràficament.
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A20 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions.
A21 Comprendre les relacions espacials.
A22 Analitzar i interpretar els paisatges.
A23 Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B4 Treballar de forma col•laborativa.
B5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B10 Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B13 Treball en equip.
B17 Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat.
B18 Raonament crític.
B20 Aprenentatge autònom.
B22 Creativitat.
B24 Coneixement d’altres cultures i costums.
B25 Iniciativa i esperit emprenedor.
B26 Motivació per la qualitat.
B27 Sensibilitat vers el medi ambient.
B29 Habilitats d’investigació.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B31 Disseny i gestió de projectes.
B32 Responsabilitat.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Saber cercar el material bàsic per a l'assignatura A1
A3
A4
A5
A7
A8
A9
B1
B3
B24
C1
C2
C4
Definir Europa com un conjunt de societats assentades en un territori que forma una gran plataforma d'interconnexions físiques, econòmiques i socials. A1
A8
A9
A10
A15
A17
A19
A20
A21
A23
B5
B8
B17
B18
B27
C1
C3
C4
C5
Reconèixer els trets bàsics europeus A1
A3
A4
A5
A16
A17
A19
A21
A22
A23
A26
B1
B5
B7
B10
B20
B26
B31
C1
C2
C4
C5
Adquirir coneixements sobre el medi natural i social A1
A3
A4
A5
A8
A10
A15
A16
A17
B1
B3
B4
B7
B8
B11
B13
B24
B30
B31
B32
C2
C4
Interrelacionar dades de la geografia física i de la humana A1
A3
A4
A5
A9
A10
A14
A15
A16
B8
B10
B11
B13
B18
B24
B25
B26
C2
C5
Identificar els assentaments de la població A1
A3
A4
A5
A8
A9
A13
B1
B2
B11
B22
B29
B32
C1
C2
C4

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1.- L'abast d'Europa. Què és Europa i què és ser europeu?
2.- La realitat geogràfica. Muntanyes que separen, port i rius que uneixen
3.- Els paisatges europeus
4.- L'Europa dels pobles i cultures
5.- L'organització política d'Europa i les organitzacions pluriestatals
6.- La dinàmica de la poblaicó europea. Evolució de la població i els corrents migratoris
7.- La transformació dels espais rurals europeus
8.- El sistema de ciutats. Aglomeracions i metropolis
9.- La localització de les activitats econòmiques i els canvis recents
10.- El sistema de comunicacions i transports
11.- La problemàtica mediambiental
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels contingtus pràctics
1.- Mapa mental dels països europeus
2.- Exercici: Mapa coneixença Europa
3.- Barcelona ciutat europea
4.- Geopolítica europea
5.- Demografia europea
6.- Geografia de les comunicaicons

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Pràctiques de camp/sortides
8 2 10
Sessió Magistral
24 48 72
Treballs
2 20 22
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
8 24 32
 
Atenció personalitzada
9 0 9
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
Proves objectives de preguntes curtes
2 0 2
Proves orals
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Sortida d'un dia a Barcelona per tractar el tema: Barcelona ciutat europea. Assitència obligatòria, excepte casos especials. Contactar amb el professor.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Treballs Anàlisi d'una problemàtica territorial europea actual.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat dels exercicis de pràctiques.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Pràctiques de camp/sortides
Atenció personalitzada
Descripció
A realitzar individualment per a comentar aspectes concrets sobre treballs de l'alumne, exàmens...

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides Lliurament ressenya de la sortida 05%
Treballs Anàlisi d'una problemàtica territorial europea actual 20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Lliurament dels exercicis pràctics 15%
Proves de desenvolupament 2 proves objectives de preguntes concretes, més un mapa de coneixement d'Europa 40%
Proves objectives de preguntes curtes Prova basada en preguntes curtes de dues lectures 10%
Proves orals Exposició oral dels treballs de pràctiques 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Berensten,W.H. (coord) (2000), Europa contemporania, Omega,
Levy,J .(2002), Europe une geographie, Paris Hachette,
Barrot,J . i altres (1997), Europe/ Europes. espace en recomposition, Paris, Vuibert,
Foucher,M (1993), Fragments d'Europe, Paris Fayard,
Lopez Palomeque,F (coord) (2000), geografia de Europa, Barcelona Ariel,
Desert,B (1998), L'Europe geografie historique, sociopolitique et economique, Paris, Nathan,
Jordan, T,G (1996), The Eoropean culture Area: a systematic geography, NY, Harper Collins,
Mc Donald,J.R. (1997), The European scene. A geografic perspective, London, Prentice Hall,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent