DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GEOGRAFIA D`EUROPA II: PAÏSOS MEDITERRANIS Codi 12091010
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
ALOGUIN PALLACH, MAGÍN NICOLAS
Adreça electrònica magi.aloguin@urv.cat
Professors/es
ALOGUIN PALLACH, MAGÍN NICOLAS
Web http://www.sre.urv/web/geografia
Descripció general i informació rellevant La Mediterrània és un dels nostres àmbits bàsics de relacions personals, socials i econòmiques. No obstant això, ens manca una visió analítica de conjunt que ens permeti comprendre millor els diferents territoris que conformen l’àmbit. L’objectiu primordial d’aquesta assignatura és conèixer, a partir de l'anàlisi geogràfic regional i, els trets bàsics dels territoris i les societats que envolten l’anomenat mare nostrum.

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A2 Història i pensament de la disciplina geogràfica
A3 Geografia humana, econòmica i social.
A4 Geografia física i medi ambient.
A5 Ordenació del territori.
A6 Mètodes d’informació geogràfica.
A7 Metodologia i treball de camp.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A9 Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials.
A10 Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal
A11 Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública.
A12 Explicar els processos de l’actualitat mediàtica.
A13 Expressar informació cartogràficament.
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A18 Combinar un enfocament generalista amb un anàlisis especialitzat.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A20 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions.
A21 Comprendre les relacions espacials.
A22 Analitzar i interpretar els paisatges.
A23 Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A25 Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
A31 Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B12 Presa de decisions.
B13 Treball en equip.
B14 Treball en un equip de caràcter interdisciplinari.
B15 Treball en un context internacional.
B16 Habilitats en les relacions interpersonals.
B17 Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B20 Aprenentatge autònom.
B24 Coneixement d’altres cultures i costums.
B25 Iniciativa i esperit emprenedor.
B26 Motivació per la qualitat.
B27 Sensibilitat vers el medi ambient.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B29 Habilitats d’investigació.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B32 Responsabilitat.
B33 Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball
B35 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer els principals trets físics de l'àmbit mediterrani: clima, relleu, paisatge,... A1
A4
A5
A6
A8
A13
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A26
B1
B3
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B17
B18
B20
B25
B26
B27
B28
B30
B32
B33
C2
C3
C5
Conèixer les principals característiques socioeconòmiques de l'àmbit mediterrani: població, economia, cultura i turisme. A1
A2
A3
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A19
A20
A21
A22
A23
A24
B1
B3
B8
B10
B11
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
B24
B27
B28
B30
B32
B35
C2
C3
C5
Conèixer els principals conflictes territorials en l'àmbit mediterrani. A1
A2
A3
A5
A8
A9
A10
A12
A16
A19
A20
A21
A26
B11
B13
B17
B18
B19
B24
B30
B35
C3
C5
Compendre l'evolució i les caracetrístiques de la població dels països mediterranis. A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A10
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A24
A25
B8
B11
B13
B14
B17
B18
B19
B20
B24
B30
C2
C3
C5
Entendre les característiques del clima mediterrani i la seva implicació en els riscos naturals. A4
A5
A6
A8
A9
A11
A13
A15
A16
A17
A19
A22
A23
A25
A26
A31
B1
B2
B3
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B18
B20
B27
B28
B29
B35
C2
C3
C5
Respectar les diferents cultures que conviuen a l'àmbit mediterrani i per extensió al món en general A16
A17
A20
A21
A26
B5
B16
B17
B18
B19
B24
B32
C3
C4
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
Introducció: Característiques geogràfiques generals de l'àmbit mediterrani.
1.- La Mediterrània: el mar i el territori que comprèn.
2.- La conca mediterrània: El clima. Els subtipus climàtics. Els riscos naturals.
3.- L’estructura del paisatge mediterrani: Característiques bàsiques. Tipologia de paisatges.
4.- La població i el poblament. Desigualtats entre ribes. Les migracions sud-nord.
5.- Recursos energètics: el gas natural i el petroli.
6.- Les estructures econòmiques dels països mediterranis. Desigualtats internes i externes.
7.- Els conflictes mediterranis: els Balcans, Palestina, Xipre, Algèria.
8.- La cooperació regional mediterrània: La Mediterrània, frontera o llaç d’unió?
9.- Turisme
10.-Les relacions entre cultura i territori. Tres religions distintes en un sol Déu vertader.
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
Realització de debats sobre temes d'actualitat relacionats amb els continguts teòrics exposats a classe
Presentació a classe de resultats d'una pràctica.
Exercicis pràctics a l'aula d'informàtica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
6 0 6
Pràctiques de camp/sortides
8 0 8
Treballs
14 18 32
Estudis previs
0 15 15
Sessió Magistral
35 0 35
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
2 0 2
Presentacions / exposicions
7 2 9
 
Atenció personalitzada
8 0 8
 
Proves de desenvolupament
4 30 34
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització de debats sobre temes d'actualitat relacionats amb els continguts teòrics exposats a classe
Pràctiques de camp/sortides Visita a alguna institució o esdeveniment relacionat amb el món mediterrani.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Sessió Magistral Exposició dels continguts teòrics.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'una pràctica amb suport informàtic.
Presentacions / exposicions Breu exposició d'alguna pràctica realitzada.

Atenció personalitzada
 
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Atenció als alumnes i resolució de possibles dubtes sobre la matèria de l'assignatura i treballs a realitzar

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides Ressenya sobre la visita realitzada 10%
Treballs Elaboració de dos informes de pràctiques sobre diferents aspectes relacionats amb l'assignatura. 10%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Realització d'un informe sobre la pràctica amb suport informàtic 5%
Presentacions / exposicions Presentació d'una de les pràctiques elaborades (més l'informe) 5%
Proves de desenvolupament 2 proves parcials sobre continguts teòrics 60%
Altres

Assistència a classe i participació en els debats d'actualitat

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A la data d'entrega s'haurà d'entregar un dossier que contingui els diferents informes de pràctiques.


Fonts d'informació

Bàsica DD.AA., Anuario del Mediterráneo, IEMed, 2005
ACHCAR, Gilbert i altres, Atlas de le monde diplomatique, Valencia, Cybermonde,S.L, 2003
BETHEMONT,J., Geographie de la mediterrannee, Paris, Armand, Collin, 2000
DD. AA, Geopolitica del caos, Le monde diplomatique, 1999
GRASA, R,. ULIED, A, Medio Ambiente I gobernailidad Diagnostico y sostenibilidad en el mediterraneo, Icaria , Barcelona, 2000
DD.AA, Mediterrania Territori i Paisatge . Atlas ambiental de la mediterrania, Fundació territori i paisatge, 1999

Durant el curs es facilitaran diverses planes web on es pot trobar informació sobre l'àmbit mediterrani.

Complementària SANGUIN, André Louis, Mare nostrum: Dynamiques et mutations geopolitiques de la Méditerrannée, l'Harmattan Paris, 2000
DD.AA, El paisatge ambiental mediterrani. L'estructura ecopaisatgística de la mediterrània occidental, Institut Cartogràfic de Catalunya, 1997
REIFERS, J.L., La méditerranée aux porte de l'an 2000, París Economica, 1997
TROIN, J.F, Las metropolis del Mediterráneo, Icaria., 2003
MARQUINA, A., The Mediterranean space and its borders. Geography, politics, economics and environment., Afes- Press, Mosbach, 2001

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent