DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA DE LES FORMACIONS SOCIALS II: DEL MERCANTILISME A LA GLOBALITZACIÓ Codi 12091103
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Primer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
BONET DONATO, MARIA
Adreça electrònica maria.bonet@urv.cat
joanmaria.thomas@urv.cat
Professors/es
BONET DONATO, MARIA
THOMAS ANDREU, JOAN MARIA FRANCESC
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant El curs es divideix en dues grans seccions de tipus introductori: una per l'edat moderna i l'altra per la contemporània. Més que insistir en el coneixement de les necessàries dades puntuals, un curs d'aquesta amplitud ha d'insistir en els grans factors que afecten l'evolució històrica d'aquest ampli període. Dins de la primera secció, es tractaran dos grans blocs temàtics: per un costat els segles XVI i XVII, i per l'altre, el segle XVIII. En conjunt és una secció en la que es tractarà l'expansió comercial i colonial del món europeu, la formació dels estats moderns, economia i societat en aquest període, la transformació del medi ambient, les guerres religioses, el món de la ciència i la cultura, l'era de les revolucions atlàntiques de des de mitjan segle XVIII i començaments del XIX. La segona secció, oferirà una introducció als principals conceptes històrics generats durant l’Edat Contemporània, tant des d’un vessant diacrònic -al llarg de la mateixa Edat Contemporània- com en termes comparatius -quan aquesta operació és analíticament factible amb les Edats històriques antecedents. El fil conductor serà un recorregut a través de l’Edat Contemporània, sotsdividida en sis períodes, per a cada un dels quals s’analitzaran els conceptes en l’ordre diacrònic en què anaren apareixent. Més que insistir en fets històrics concrets, el curs farà un recorregut de l'Edat contemporània centrant-se en els conceptes, la seva explicació, anàlisi, comparació i evolució.
Com a conseqüència de l'extinció del pla d'estudis que estàs cursant, en aquesta assignatura es realitza a través de tutoria (excepte en els estudis de l'ETSE). Per a més informació cal consultar l'horari d'atenció personalitzada del professor.

Continguts
Tema Subtema
1.1: Segle 16 L'expansió comercial i colonial del món europeu
1.2: Segle 16 Cap a la formació dels estats nacionals
1.3: Segle 16 Les transformacions del mediambient i conflictes religiosos
2.1: Segle 17 Economia i societat als segles XVI i XVII
2.2: Segle 17 Els estats europeus i les relacions geopolítiques.
3.1: Segle 18 El segle XVIII (la il•lustració, la revolució científica...)
3.2: Segle 18 El segle XVIII (el reordenament del colonialisme...)
4.1: Segle 19 Les revolucions burgeses 1776-1848
4.2: Segle 19 La consolidació del liberalisme a Occident 1848-1873
4.3: Segle 19 Segona Revolució Industrial, Nacionalismes i Imperialisme 1873-1914
5.1: Segle 20 Democràcia i crisi de la democràcia 1914-1945
5.2: Segle 20 El món bipolar 1945-1989
6.1: El present. Del postcomunisme a l’hegemonia dels EEUU 1989-2004
6.2: El present La Globalització: capitalisme, narcotràfic, terrorisme...
6.3: El present Els principals conflictes de després de la Guerra Freda.

Atenció personalitzada
Descripció
1. Capacitar als alumnes a exposar de forma rigorosa i acadèmica el coneixement històric. 2. Comprensió crítica i analítica dels conceptes bàsics per entendre la història de l'era Moderna i contemporània. 3. Resoldre problemes pràctics propis de l'elaboració dels treballs de curs. 4. Avaluació dels coneixements de l'alumne en relació al curs.

Avaluació
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'opta per l'avaluació continuada de la comprensió crítica i analítica dels continguts del curs. Es faran proves quinzenals on els alumnes que les superin eliminaran matèria. Els elements per a l'avaluació seran: assistència i participació a les classes pràctiques i teòriques; els treballs de curs; i els exàmens. Serà prioritari avaluar si l'alumne mostri que ha entès de forma crítica i analítica els continguts explicats a classe o adquirits en les classes pràctiques.


Fonts d'informació
Bàsica

-Pagines web especialment interessants per a la Història Contemporània V. Avalon Project of Yale University.

-Bases de dades útils pels temes del curs.

-Documentals i material audiovisual útil per la reflexió històrica.

-Documentació original o fotocopiada de l’Edat Moderna i Contemporània.

-Fonts Orals enregistrades d’Història del Segle XX.

-Noveles històriques.

-Exposicions fetes a classe per persones que han estat protagonistes de la Història Contemporània, p. Ex. Exdeportats de Mauthaussen.

 

BIBLIOGRAFIA.

- El  present és només un petit extracte d’aquella que es donarà a conèixer a cada sessió i referida a cada període i/o concepte (s) i que s’utilitzarà i es comentarà al llarg de les classes:

1. Alberto Tenenti, La Edad moderna, siglos XVI-XVIII / Alberto Tenenti ; [traducción castellana de Ignasi Riera] (2a. ed. Barcelona : Crítica, cop. 2003. 498 p.)

2. M. Salvadori, Breve historia del siglo XX, Madrid, Alianza, 2005.

3. P. Villani, La Edad Contemporánea, Barcelona, Ariel, 1998, 3 vols.

4. J. Heffer; W. Serman, De las revoluciones a los imperialismos, Madrid, Akal, 1989.

Complementària

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent