Codi |
|
A6 |
Mètodes d’informació geogràfica. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A25 |
Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics. |
A27 |
Gestionar la complexitat. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B12 |
Presa de decisions. |
B20 |
Aprenentatge autònom. |
B22 |
Creativitat. |
B26 |
Motivació per la qualitat. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B32 |
Responsabilitat. |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
Objectius |
Competències |
conèixer informació bàsica sobre la assignatura: estructura, criteris d'avaluació, desenvolupament de les classes |
|
B32
|
|
dominar termes tècnics propis dels SIGs |
A6 A13
|
|
|
plantejar les necessitats de software, hardware, dades i personal per tal d'implementar un SIG |
A6 A13
|
B2 B9 B10 B28 B32
|
|
identificar les àrees d'aplicació dels SIGs |
A6 A13
|
|
|
relacionar cadascun dels components d'una dada geogràfica amb el seu tractament al SIG |
A6 A13 A24
|
B10 B28
|
|
determinar el model de representació adequat per una dada geogràfica determinada |
A6 A13 A24
|
B10 B28
|
|
abstraure i simplificar informació geogràfica |
A6 A13 A24
|
B10 B28
|
|
dissenyar i utilitzar una base de dades cartogràfica en format digital |
A6 A13 A24
|
B9 B10 B11 B26 B28
|
|
seleccionar el tipus de codificació adequada segons la dada geogràfica i la finalitat de la BD |
A6 A13 A24
|
B9 B10 B11 B28
|
C2
|
codificar informació geogràfica segons les diferents metodologies pròpies dels models teselars i vectorials |
A6 A13 A24
|
B10 B11 B26 B28
|
|
aproximar-se, a nivell d'usuari, a l'equipament informàtic dels SIGs |
A6 A13
|
B3 B10 B20 B28 B30 B32
|
C2
|
aplicar els processos d'anàlisi propis dels SIGs per al coneixement del territori i la resolució de problemes territorials |
A6 A8 A13 A16 A23 A24 A25 A27
|
B2 B3 B5 B8 B10 B12 B20 B22 B27 B28 B30 B32
|
C2
|
distingir, avaluar i interpretar BD cartogràfiques digitals adequades a cada cas |
A6 A8 A13 A23
|
B8 B10
|
|
desenvolupar cartografia digital explicativa i d'anàlisi espacial |
A6 A13 A16 A23 A24 A25
|
B2 B5 B8 B10 B22 B28 B30 B32
|
|
valorar les capacitats de gestió i anàlisi dels SIGs en relació a altres matèries i disciplines |
A8 A13 A16
|
|
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics: |
|
PRESENTACIÓN DE LA ASIGNATURA |
|
1.- INTRODUCCIÓN A LOS SISTEMAS DE INFORMACIÓN GEOGRÁFICA
1.1. ¿Qué es un Sistema de Información Geográfica?
1.2. La historia de los Sistemas de Información Geográfica
1.3. Los componentes físicos y lógicos de los Sistemas de Información Geográfica
1.4. Las aplicaciones de los Sistemas de Información Geográfica
|
|
2.- LA NATURALEZA Y REPRESENTACIÓN DE LOS DATOS GEOGRÁFICOS
2.1. Los datos geográficos: componentes y características
2.2 La representación digital de los datos geográficos
|
|
3.- EL MODELO DE DATOS VECTORIAL
3.1 Los sistemas vectoriales: conceptos básicos
3.2 La codificación y estructura de los sistemas vectoriales
|
|
4.- EL MODELO DE DATOS TESELAR
4.1 El modelo de datos teselar: conceptos básicos
4.2 La codificación y la estructura de los sistemas teselares
|
|
5.- LAS BASES DE DATOS GEOGRÁFICAS
5.1 Las características de una base de datos geográfica
5.2 La creación de una base de datos geográfica
|
|
6.- FUNCIONES DE LOS SISTEMAS DE INFORMACIÓN GEOGRÁFICA
6.1 El análisis de la información en los SIG vectoriales
6.2 El análisis de la información en los SIG teselares
|
|
7.- LAS SUPERFICIES Y SU ANÁLISIS
7.1 Los Modelos Digitales del Terreno: estructura y elaboración
7.2 Análisis y aplicaciones de los Modelos Digitales del Terreno
|
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
PRÁCTICAS DE GABINETE
1.- Modelo de datos vectorial. Codificación simple
2.- Modelo de datos vectorial. Codificación simple y entidad por entidad
3.- Modelo de datos vectorial. Codificaciones topológicas DIME
4.- Modelo de datos vectorial. Codificación topológica arco-nodo
5.- La asignación de atributos en el modelo de datos teselar (1)
6.- La asignación de atributos en el modelo de datos teselar (2)
7.- La codificación de la información en los modelos teselares. Codificación run-lengh
8.- La codificación de la información en los modelos teselares. Codificación jerárquica o Quad-tree
9.- Modelos Digitales de Elevaciones / Modelos Digitales del Terreno
|
|
PRÁCTICAS DE INFORMÁTICA
1.- Búsqueda de información en la WWW de temática SIG y bases de datos cartográficas
2.- Modelos de representación: Comparación entre representación vectorial y teselar. Consulta de bases de datos cartográficas en ambos formatos
3.- El modelo vectorial
4.- El modelo teselar
5.- Las B. D. Geográficas: Importación / incorporación de Información y Gestión de bases de datos
6.-Selección de información. Procedimiento de selección de la información: búsqueda espacial o por localización, búsqueda por atributos.
7.- Distancia y proximidad. Cálculo de costes y ruta de menor coste
8.- Cambio de tipo de objeto. Rasterización / vectorización
9.- Reclasificación. Construcción de categorías
10.- Álgebra de mapas y superposición espacial, Combinación de capas para determinar una localización óptima
11.- El análisis de los MDT: Cálculo de pendientes, cálculo de orientaciones, cálculo de cuencas de drenaje, cálculo de la intervisibilidad
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
22 |
44 |
66 |
Pràctiques a laboratoris |
|
20 |
30 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
4 |
14 |
18 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
5 |
0 |
5 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentación de la asignatura y valoració de la percepció dels Sistemes d'Informació Geogràfica |
Sessió Magistral |
Clases magistrales con soporte audiovisual. Las presentaciones estan disponibles en el espacio de trabajo de moodle |
Pràctiques a laboratoris |
Ejercicios prácticos de introducción al manejo de software SIG (Miramon, Idrisi) |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Comprende la realización de ejercicios de codificación en los modelos teselares y vectoriales, métodos para establecer atributos, etc. |
Pràctiques de camp/sortides |
Visita institucion para comprobar las posibles aplicaciones de un SIG. |
|
Pràctiques a laboratoris |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Seguimiento de los ejercicios prácticos y resolución de dudas |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques a laboratoris |
Asistencia obligatoria a las practicas de laboratorio. Entrega de protocolo de cada uno de las prácticas y ejercicios realizados. |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Entrega del dossier de prácticas de gabinete |
10% |
Proves objectives de tipus test |
Se realizaran dos pruebas que pueden incluir definiciones, preguntas cortas, elección de la respuesta correcta, completar la frase, etc. Estas pruebas son de carácter eliminatorio. |
30% |
Proves pràctiques |
Se desarrollaran dos pruebas prácticas durante el cuatrimestre que corresponderan a la resolución de ejercicios planteados durante las sesiones prácticas. |
30% |
Altres |
Se valorará la participación activa en las sesiones de clase, la actitud positiva frente al trabajo, la implicación en la dinámica de la asignatura, etc. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La asistencia a las prácticas de laboratorio es obligatoria. |
Bàsica |
Clark,K.C (2001), Getting Started With Geografic InformationSystem, Prentice Hall,3rd ED,
Gutierrez Puebla,J., Gould Michael (2000), SIG: Sistemas de informacion Geografica, Sintesis,
|
|
Complementària |
Comas,D., Ruiz,E. (1993), Fundamentos de los sistemas de informacion Geografica, Ariel,
Maguire,D.J., Goodchild,M.F., y Rhind,D.W.(1991), Geographical information Systems: Principlesand Applications, Longman Scientific& Tecnical,London,
Burrough,P.A (1988), principales of geographical information system for land resources assessment, Oxford Unive, press,
Bosque Sendra,J. (2000), sistemas de informacion Geografica, 3rd Ed, Rialp,Madrid,
Moldes Teo,F.J., (1995), Tecnologia de los sistemas de informacion Geografica, Ed, RA-MA.MAdrid,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|