DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GEOGRAFIA FÍSICA. BIOGEOGRAFIA Codi 12091106
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
AGUILAR ANFRONS, ENRIQUE MODESTO
Adreça electrònica oda.cadiach@urv.cat
Professors/es
CADIACH RICOMÀ, ODA
Web http://www.sre.urv/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Estudis relacionats amb la biocenosi, la distribució espacial dels éssers viusi la classificació fisionòmica dels vegetals. També s'estudia la fitosociologia, i els sòls i els seus horitzons. Són d'importància les classificacions edàfiques, l'anàlisi i la interpretació de sòls, i les relacions i interdependència entre el sòl i la vegetació. Finalment adquireix rellevància l'anàlisis geogràfic dels elements i els factors que incideixen en la degradació mediambiental i de les seves possibles solucions.

Competències
Codi  
A2 Història i pensament de la disciplina geogràfica
A4 Geografia física i medi ambient.
A7 Metodologia i treball de camp.
A9 Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials.
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A22 Analitzar i interpretar els paisatges.
A23 Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A25 Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
A27 Gestionar la complexitat.
A28 Oferir explicacions senzilles a problemes complexos.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B12 Presa de decisions.
B13 Treball en equip.
B18 Raonament crític.
B20 Aprenentatge autònom.
B26 Motivació per la qualitat.
B27 Sensibilitat vers el medi ambient.
B29 Habilitats d’investigació.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B32 Responsabilitat.
B33 Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball
B35 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar la Biogeografia dins la Geografia Física A2
A4
Entendre la Terra de manera sistèmica A2
A4
A23
A26
A28
B18
B27
B35
Diferenciar els diversos components del subsistema biòtic A2
A4
A23
A26
A28
B18
B27
B35
Determinar les raons de la distribució dels ésssers vius A4
A9
A23
A26
A28
B18
B27
B35
Distingir el paper del sòl A4
A23
A26
A28
B18
B27
B35
Explicar les propietats físiques i químiques del sòl A4
A23
A26
A28
B18
B27
B35
Utilitzar bibliografia científica adequada B1
B8
B11
B18
B20
B26
B27
B29
B30
B32
B33
C1
Explicar els processos edafogènics A4
A23
A26
A28
B18
B27
B35
Explicar la taxonomia global dels sòls A4
A9
A23
A26
A28
B18
B27
Demostrar el coneixement dels sòls de l'entorn inmediat A4
A7
A14
A22
A23
A24
A25
A27
B2
B8
B9
B11
B12
B13
B18
B20
B27
B29
B30
B32
B33
Explicar els diferents nivells d'anàlisi de la flora i la vegetació A2
A4
A26
A28
B18
B27
Explicar els grans biomes del planeta i relacionar-los amb els factors de forçament que els determinen A4
A9
A23
A26
A28
B18
B27
Demostrar el coneixement de la vegetació de l'entorn immediat A4
A7
A14
A22
A23
A24
A25
A27
B1
B2
B8
B9
B11
B12
B13
B18
B20
B27
B29
B30
B32
B33
Ordenar els coneixements obtinguts i expresar-los públicament A4
A7
A14
A22
A23
A24
A25
A27
B1
B2
B8
B9
B11
B12
B18
B20
B26
B27
B29
B30
B32
B33
Determinar les relacions entre els éssers vius i les lleis que les regeixen A4
A9
A23
A26
A28
B18
B27
B35

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1.- La Biogeografia com a Ciència
2.- Corologia
3.- Biocenologia
4.- Causes de la distribució atual dels éssers vius
5.- Edafologia
6.- Els grans biomes: vegetació i sòls
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
Dues sortides de camp:
1) Explicació de tècniques de inventariat de la vegetació i determinació de associacions vegetals. (Mig dia)
2) Itinerari per diverese parcel.les de vegetació on els alumnes apliquen els coneixements adquirits a la primera sortida. (Dia sencer)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
24 36 60
Pràctiques de camp/sortides
15 15 30
Seminaris
9 9 18
Presentacions / exposicions
6 12 18
Pràctiques a laboratoris
3 4.5 7.5
 
Atenció personalitzada
6 3.57 9.57
 
Proves objectives de tipus test
4 0 4
Proves pràctiques
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Pràctiques de camp/sortides Realització de visites o estades de formació en empreses, institucions,...del sector.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional.
Presentacions / exposicions
Pràctiques a laboratoris

Atenció personalitzada
 
Pràctiques de camp/sortides
Atenció personalitzada
Descripció
Sessions amb el professor per al seguiment de treball i resolució de dubtes.

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test Proves tipus test desenvolupades durant el quadrimestre 75%
Proves pràctiques Prova relacionada amb la matèria. Lliurament de la pràctica 25%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per superar l'assignatura tant en avaluació continuada com en la resta de convocatòries, cal realitzar els treballs pràctics i teòrics i APROVAR ambdues parts.


Fonts d'informació

Bàsica Lacoste,A., Salanon,R.(1978), Biogeografia, Oiko-Tau,Barcelona,
Cobertera,E. (1993), Edafologia Aplicada, Catedra, Madrid,
Bielza,V. (1993), Geografia General, Taurus,
Strahler,A., Physical Geography, John Willey & sons,NY,

Complementària , es faclitara durant el curs, ,

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent