Codi |
|
A2 |
Història i pensament de la disciplina geogràfica |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A6 |
Mètodes d’informació geogràfica. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A22 |
Analitzar i interpretar els paisatges. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A26 |
Entendre els problemes de forma multidimensional. |
A29 |
Generar acords en equips interdisciplinaris. |
B5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B17 |
Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
B32 |
Responsabilitat. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
Objectius |
Competències |
Conèixer informació bàsica sogre l'assignatura: estructura, continguts, avaluació i bibliogrfia |
A4
|
B9 B11 B32
|
|
Definir conceptes bàsics de caire ambiental |
A4 A17 A23
|
B7 B27
|
|
Etiquetar les diferents etapes en la relació home-medi ambient al llarg de la història |
A3 A4 A9 A17 A23
|
B7 B17 B27
|
C3
|
Recordar les aportacions de la geografia al camp mediambiental |
A2 A4
|
|
|
Identificar els diferents componenets del medi ambient |
A4 A17 A22 A23
|
B7 B27
|
|
Entendre el medi ambient com un tot dinàmic: interrelació entre els diferents components |
A3 A4 A17 A23
|
B7 B8 B27
|
|
Distingir entre l'alteració del medi ambient per causes naturals i causes antròpiques |
A3 A4 A8 A17 A23
|
B7 B8 B27
|
|
Determinar quins elements del medi es veuen afectats per les diferents activitats humanes |
A3 A4 A17 A21 A23 A26
|
B5 B7 B8 B18 B27
|
|
Explicar com els diferents elements del medi responen als desequilibris generats |
A4 A17 A22 A26
|
B7 B27
|
|
Reflexionar sobre com l'home pot reduir o eliminar l'impacte de les seves activitats sobre el medi |
A4 A5 A17 A23 A24
|
B5 B7 B8 B27 B32
|
|
Afrontar la problemàtica ambiental des d'un punt de vista multidisciplinar i interdisciplinar |
A4 A17 A23 A29
|
B7 B27
|
|
Conèixer les eines per la gestió i conservació del medi ambient |
A4 A6 A17 A23
|
B7 B27
|
|
Adquirir una consciència ambiental |
A3 A4 A17
|
B7 B18 B19 B27
|
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1. INTRODUCCIÓ
1.1. Aspecte conceptuals i metodològics
1.2. Desenvolupament humà i canvi ambiental
1.3. El medi ambient en el pensament geogràfic |
|
2. COMPONENTS DEL MEDI
2.1. El medi natural
2.2. Els espais antropitzats
2.3. Els paisatges |
|
3. CAUSES DE LA DEGRADACIÓ AMBIENTAL
3.1. Els riscos naturals
3.2. Els impactes ambientals de les activitats huamanes |
|
4. GESTIÓ I CONSERVACIÓ DEL MEDI
4.1. La gestió del medi ambient
4.2. Medi ambient i desenvolupament sostenible |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
1. Problemes i exercicis a l'aula ordinària
- exercicis on s'interrelacionen els diferents elements del medi ambient i les activitats humanes |
|
2. Pràctiques en aula informàtica
- exercicis sobre els diferents elements del medi ambient a partir de la utilització i anàlisi de bases de dades ambientals |
|
3. Pràctiques externes
- dues sortides de camp (mig dia) on es visitaran instal·lacions on es duguin a terme activitats relacionades amb el medi ambient, riscos naturals i impactes ambientals de les activitats humanes |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
26 |
52 |
78 |
Debats |
|
2 |
6 |
8 |
Presentacions / exposicions |
|
0.5 |
2 |
2.5 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
6 |
12 |
18 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
4 |
4 |
8 |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
|
10 |
2.5 |
12.5 |
Treballs |
|
3 |
9 |
12 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura: continguts, bibliografia bàsica, sortides de camp, treballs i pràctiques a realitzar i sistema d'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics amb participació dels alumnes |
Debats |
Debats en grups sobre un tema de caràcter ambiental |
Presentacions / exposicions |
exposició a classe de manera individual d'un exerceci on s'hagi treballat amb bases de dades ambientals |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Sessions pràctiques amb exercicis sobre els diferents elements del medi ambient |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessions pràctiques amb exercicis sobre els diferents elements del medi ambient a partir de la utilització i anàlisi de bases de dades ambientals |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Sortides de camps on es visitaran instal·lacions on es duguin a terme activitats relacionades amb el medi ambient |
Treballs |
Lectura, anàlisi i ressenya d'articles relacionats amb la temàtica ambiental |
|
Debats |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Descripció |
Atenció específica, ja sigui individualment o per grups, tenint en compte el tipus d'activitat on es requereix atenció personalitzada i que s'indica en el quadre de la planificació |
|
|
Descripció |
Pes |
Debats |
Participació en el debat i argumentació i defensa dels interessos del grup que li hagi tocat |
5% |
Presentacions / exposicions |
Exposició individual a classe i presentació per escrit de la presentació realitzada |
10% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Dossier de les pràctiques explicades i iniciades per l'alumne de manera individual a l'aula ordinària |
10% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Dossier de les pràctiques explicades i iniciades per l'alumne de manera individual a l'aula d'informàtica |
5% |
Pràctiques externes (de camp/sortides) |
Participació a les pràctiques externes i treball sobre les sortides realitzades |
10% |
Treballs |
Presentació individual per escrit de les ressenyes dels articles facilitats pel professor |
5% |
Proves de Desenvolupament |
Prova de desenvolupament sobre l'assignatura: explicat a classe, bibliografia, pràctiques, treballs i sortides |
40% |
Proves objectives de tipus test |
Prova que inclou preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta i l'alumne ha d'escollir-ne una |
15% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La prova de desenvolupament i la de tipus test s'han de superar com a mínim amb un 5 sobre 10 |
Bàsica |
Nieto-Galan, A. (2004), Cultura industrial. Historia y medio ambiente, Rubes, Barcelona
Terrades, J. (2001), Ecologia urbana, Rubes, Barcelona
Nebel, B. i Wright, R. (1999), Ecología y desarrollo sostenible, Pearson, México
Boada, M. i Saurí, D. (2002), El canvi global, Rubes, Barcelona
Lopez Bonillo,D (1997), El medio ambiente, Catedra, Madrid
López Bermúdez, F. et al. (1992), Geografía Física, Cátedra, Madrid
Vegara, J.M. et al. (2004), Introducción al medio ambiente y a la sostenibilidad, Vicens Vives, Barcelona
Cancer, L.A. (1989), La degradación y protección del paisaje, Cátedra, Madrid
|
|
Complementària |
|
La bibliografia complementaria i específica per cada tema es facilitarà a l'alumne durant el curs |
|