Codi |
|
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A10 |
Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal |
A11 |
Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública. |
A12 |
Explicar els processos de l’actualitat mediàtica. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A18 |
Combinar un enfocament generalista amb un anàlisis especialitzat. |
A20 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A22 |
Analitzar i interpretar els paisatges. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A31 |
Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B12 |
Presa de decisions. |
B13 |
Treball en equip. |
B18 |
Raonament crític. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B32 |
Responsabilitat. |
B33 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball |
B35 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
coneixer els conceptes i problemes de la geografia urbana |
A3 A31
|
B8 B18 B32
|
C5
|
Adquirir la diversitat de plantejament de l'estudi de la ciutat. |
A3 A9 A31
|
B8 B18 B30
|
C5
|
Distingir els processos i agents territorials de la realitat urbana |
A3 A9 A21 A22 A23
|
B8
|
C2
|
Utilitzar tècniques i mètodes per caracteritzar l'espai urbà |
A3 A8 A13 A14 A15 A22
|
B8 B9
|
C2 C5
|
Aplicar instruments metodològics per analitzar les ciutats |
A3 A13 A15 A20 A21 A31
|
B28 B30 B33 B35
|
C2
|
Adquirir coneixement directe i pròxim deks paisatges urbans.
|
A3 A7 A8 A9 A10 A11 A12 A21 A22
|
B28 B30 B33
|
C2 C5
|
Produir a partir de dades urbanes prametres comparatius.
|
A3 A7 A8 A9 A13 A14 A16 A24
|
B28 B30 B33
|
C3 C5
|
Adquirir competència formal en les tasques plantejades |
A15 A24
|
B12 B33
|
C5
|
Proposar discussions i treballs en grup. |
A3 A8 A15 A24
|
B2 B13 B18 B33
|
C2 C5
|
Utilitzar documentació gràfica i cartogràfica. |
A3 A8 A15 A16 A18 A20 A21
|
|
C2 C5
|
Defensar criteris propis a partir d'una actitud activa |
A7
|
B3 B18 B32
|
C2 C5
|
Establir criteris comparatius i de valoració sobre les característiques funcionals formals de les ciutats. |
A3 A8 A9 A13 A14 A16 A20 A21 A22 A23 A31
|
B8 B27
|
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics:
|
I. ELS CONCEPTES I L'ABAST DE LA GEOGRAFIA URBANA |
I.1.Les diferents perspectives de l'estudi de la geografia urbana
I.2. Ciutat i àrees urbanes |
II. PROCESSOS D'URBANITZACIÓ I ASSENTAMENTS URBANS CONTEMPORANIS |
II.1. Urbanització i desurbanització
II.2. Els assentaments urbans contemporanis |
III. ELS SISTEMES URBANS: FUNCIONS I XARXES URBANES |
III.1. Les funcions urbanes i la classificació funcional de les ciutats
III.2. La base econòmica urbana
III.3. Les ciutats com llocs centrals
III.4. Els sistemes urbans i les seves dimensions
III.5. Aglomeracions, metròpolis i les seves delimitacions
III.6. El paisatge urbà: de la ciutat compacta a la difusió urbana
|
IV. LES FORMES URBANES I ELS USOS DEL SÒL |
IV.1. El plànol de la ciutat i el creixement de la forma urbana
IV.2. L'estructura urbana i els usos del sòl
IV.3. La diferenciació funcional i els preus del sòl
IV.4. la producció de l'espai urbà: processos i conflictes
IV.5. Ordenació i renovació de les ciutats |
CONTINGUTS PRÀCTICS. |
Descripció dels continguts pràctics. |
Població urbana i producte nacional per càpita |
Desenvolupament urbà i econòmic. Anàlisi de la dispersió entre dos variables |
Desequilibris dels sistema urbà: comparació temporal |
Mesura de les tendències sobre la primacia urbana |
Sistema i jerarquia urbana |
Rank-size i anàlisi de regressió |
Representació cartogràfica de la desigualtat a la ciutat (1) |
Cartografia coroplètica, representació d'intervals per seccions estadístiques d'una ciutat. Base de dades espacial i temàtica |
Representació cartogràfica de la desigualtat a la ciutat (2) |
Cartografia coroplètica, representació d'intervals per seccions estadístiques d'una ciutat. Base de dades espacial i temàtica |
Representació cartogràfica de la desigualtat a la ciutat (3) |
Cartografia coroplètica, representació d'intervals per seccions estadístiques d'una ciutat. Base de dades espacial i temàtica |
Anàlisi de plànols urbans |
Consulta, selecció i definició de tipologies planimètriques |
Treball de camp sobre paisatge urbà: els teixits històrics de les ciutats i els processos de renovació urbana |
Informació, anàlisi, i sintesi sobre un espai urbà |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
35 |
43 |
78 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
3 |
15 |
18 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
6 |
18 |
24 |
Pràctiques a laboratoris |
|
3 |
15 |
18 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del programa, pràctiques, sortides de camp, bibliografia i criteris d'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
3 sessions de resolució dels problemes plantejats als continguts pràctics. Assistència obligatòria. |
Pràctiques de camp/sortides |
1 sortida de treball de camp. Assistència obligatòria. |
Pràctiques a laboratoris |
3 sesssions a l'aula d'informàtica docent amb el software mapmaker. Lliurament del dossier. |
|
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Pràctiques de camp/sortides |
Pràctiques a laboratoris |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Resolució de dubtes, ampliació de continguts, seguiment de les tasques dels estudiants i comentari dels resultats acadèmics |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Relació estadística entre sèries de variables, mesura de tendències, ordenació d'un sistema urbà, anàlisi planimètric |
15 |
Pràctiques de camp/sortides |
Treball sobre el paisatge urbà: processos de renovació urbana |
15 |
Pràctiques a laboratoris |
Cerca de dades, construcció d'una base espacial i temàtica i elaboració de tres mapes temàtics |
20 |
Proves de desenvolupament |
Dos proves de desenvolupament eliminatóries. La primera relativa als 3 primers blocs de la matèria i la segona correspon a l'últim bloc |
50 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Zoido,F. i altres, Diccionario de geografia urbana, urbanismo, y ordenacion del territorio, Barcelona, Ariel, 2000,
Carter, H., El estudio de la geografia urbana, Madrid, IEAL, 1981.,
Nel·lo, O. i Muñoz, F., El proceso de urbanización, Barcelona, Ariel, 2004, pagines 256-331.,
Mendez, R. i altres, Geografia humana, Madrid, Taurus, 1993,
Torres, M., Geografie della cità. Teorie e metodologie degli studi urbani dal 1820 a oggi, Venecia, Cafoscarine, 1996,
Capel, H., La morfologia de les ciudades, Barcelona, Ediciones del Serbal, 2002 i 2005,
Pacione, M., Urban geography. A global perspective, Londres, Routledge, 2001,
|
|
Complementària |
, , ,
Guàrdia, M.; Montclús, F.J. i Oyón, J.L., Atlas histórico de las ciudades europeas (La Península Ibérica y Francia), Barceloa, Salvat, CCCB, 1994.,
Hall, P., Capitales nacionales, ciudades internacionales y la nueva división del trabajo, Estudios Territoriales, 19, 1985, 21-30.
Capel, H., Capitalismo y morfología urbana en España, Barcelona, Círculo de Lectores, 1990,
Demographia, Demographia. World Urban Areas (World Agglomerations), www.demographia.com,
Pumain, D. i altres, Donnees urbaines, París, Anthropos, 199-2003,
Zarate, A., El espacio interior de la ciudad, Madris, Síntesis, 1992,
Montclús, F.J. (Ed.), La ciudad dispersa. Suburbanización y nuevas periferias, Barcelona, CCCB, 1998,
Vries, J. de, La urbanización en Europa 1500-1800, Barcelona, Crítica, 1987,
Cheshire, P. i Hay, D., Problemas de declive y crecimiento en las ciudades de Europa, Estudios Territoriales, 19, 1985, 31-56
Carrera, C. i altres, Trabajos prácticos de Geografía humana, Madrid, síntesis, 1988,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|