DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II Codi 12091112
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Tercer Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Història i història d'art
Coordinador/a
MORENO JULIÀ, XAVIER
Adreça electrònica xavier.moreno@urv.cat
Professors/es
MORENO JULIÀ, XAVIER
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Estudi del procés de transformació econòmic, social i polític que determina la transició de l'Antic Règim a la contemporàneitat i les resistències al canvi

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A3 Geografia humana, econòmica i social.
A4 Geografia física i medi ambient.
A5 Ordenació del territori.
A7 Metodologia i treball de camp.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A9 Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials.
A11 Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública.
A12 Explicar els processos de l’actualitat mediàtica.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A20 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions.
A21 Comprendre les relacions espacials.
A22 Analitzar i interpretar els paisatges.
A23 Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
A27 Gestionar la complexitat.
A28 Oferir explicacions senzilles a problemes complexos.
A29 Generar acords en equips interdisciplinaris.
A30 Oferir nous usos a sabers tradicionals.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B4 Treballar de forma col•laborativa.
B5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B6 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l’entorn laboral com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B14 Treball en un equip de caràcter interdisciplinari.
B17 Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B20 Aprenentatge autònom.
B21 Adaptació a noves situacions.
B22 Creativitat.
B24 Coneixement d’altres cultures i costums.
B25 Iniciativa i esperit emprenedor.
B26 Motivació per la qualitat.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B29 Habilitats d’investigació.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B32 Responsabilitat.
B33 Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball
B35 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Analitzar amb esperit crític la realitat històrica del segle XX. A1
A3
A5
A7
A8
A9
A11
A12
A16
A19
A21
A23
A24
A26
A27
A28
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B9
B10
B11
B14
B18
B19
B20
B21
B22
B24
B25
B26
B29
B30
B32
B33
B35
C2
C3
C5
Conèixer i compendre la realitat geopolítica del segle XX. A1
A3
A4
A5
A8
A9
A24
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B9
B18
B19
B20
B22
B24
B33
B35
C2
C3
C5
Conèixer i comprendre els moviments socials del segle XX. A3
A17
A20
A23
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B11
B17
B18
B19
B20
B22
B24
B33
B35
C2
C3
C5
Conèixer i comprendre la realitat econòmica del segle XX. A1
A3
A5
A12
A15
A22
A26
A29
B1
B2
B3
B5
B8
B9
B10
B11
B18
B19
B22
B28
B35
C2
C5
Conèixer i comprendre els moviments polítics del segle XX. A1
A3
A5
A11
A12
A15
A16
A19
A20
A24
A27
A28
A29
B1
B4
B5
B8
B9
B11
B18
B19
B24
B29
B32
B35
C2
C4
C5
Conèixer i comprendre els moviments culturals del segle XX. A3
A7
A11
A12
A24
A27
A30
B1
B18
B19
B22
B35
C2
C3
C4

Continguts
Tema Subtema
1. La Primera Guerra Mundial. 1.1. Antecedents polítics.
1.2. Causes de la Guerra.
1.3. La Guerra.
1.4. Consequències de la Guerra.
1.5. Estructuració de la pau.
2. Rússia, entre el tzarisme i l'estalinisme. 2.1. Introducció.
2.2. Rússia abans de la Revolució.
2.3. Els fets de 1905 i les seves conseqüències.
2.4. De Febrer a Octubre de 1917.
2.5. Rússia després de la Revolució (de 1917 a 1921).
2.6. La NEP (de 1921 a 1927).
2.7. L'estalinisme fins a 1939.
3. L'Època d'Entreguerres (I): feixisme i nacionalsocialisme. 3.1. La crisis del parlamentarisme.
3.2. Itàlia:
- Itàlia a la fi de la Primera Guerra Mundial.
- L'aparició del feixisme.
- La presa del poder.
- La Itàlia feixista.
3.3. Alemanya:
- La República de Weimar (1919-1933).
- L'Alemanya nazi (1933-1939).
4. L'Època d'Entreguerres (II): Els Estats Units d'Amèrica, de la prosperitat a a la Gran Depressió. 4.1. Introducció.
4.2. La fi de "l'Era Wilsoniana".
4.3. L'Amèrica satisfeta dels anys 20.
4.4. La crisis de 1929 i la Gran Depressió.
4.5. "L'Era Roosevelt" fins a l'entrada dels Estats Units a la Guerra (1933-1941).
4.6. Conclusions.
5. La Segona Guerra Mundial. 5.1. Causes.
5.2. La fase de domini de l'Eix (1939-1941).
5.3. El gir de la Guerra (1942).
5.4. La fase de domini aliat (1943-1945).
5.5. Conseqüències.
6. El Món després de la Segona Guerra Mundial. 6.1. L'inici i consolidació de la Guerra Freda:
- Concepte i antecedents.
- Inici (1947-1949).
- El període 1950-1962
6.2. La distenció relativa i la fi dels Blocs (1963-1991).
6.3. La descolonització d'Àsia i Àfrica.
6.4. El Món Pobre.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
5 0 5
 
Sessió Magistral
45 30 75
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 15 30
Debats
8 0 8
 
Atenció personalitzada
30 0 30
 
Proves de desenvolupament
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, de les activitats i del sistema d'avaluació
Sessió Magistral Explicació dels continguts.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Comentaris de texts realitzats en horari de pràctiques.
Debats Reflexió col·lectiva sobre els temes donats a classe.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Proves de desenvolupament
Descripció
Hores de despatx destinades pel professor a atendre els dubtes dels alumnes.

Avaluació
  Descripció Pes
Sessió Magistral Exposició del temari i assistència a classe. 5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Pràctiques assignades. 20
Proves de desenvolupament Avaluació dels continguts de l'assignatura. 75
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

 •PERONNET, M., De les Llums a la Santa Aliança, 1740-1820, Madrid, Akal

•HEFER, J., SERMANN, W., De les revolucions als Imperialismes, 1815-1914, Madrid, Akal

•BRUNET, J.-P, LAUNAY, M., D'una guerra a l'altra, 1914-1945, Madrid, Akal.

•LEON,. Història social del món, ZYX

•CAMBRIDGE, Historia del mundo moderno, Barcelona, Sopena

•RENOUVIN, Historia de las Relaciones Internacionales, Madrid, Aguilar

•TOUCHARD, Historia de las ideas políticas, Madrid, Tecnos

•NIVEAU, Historia de los hechos econòmicos contemporàneos, Barcelona, Ariel

•LIVI-BACCI, Historia de la población mundial, Barcelona, Ariel

•PALMER - COLTON, Historia contemporànea, Madrid, Akal

•KINDER, Atlas histórico

Complementària

Es facilitarà a mesura que es vagi desenvolupant el temari

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA UNIVERSAL II/12081012

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA DE CATALUNYA/12081013
GEOGRAFIA D'EUROPA I: EUROPA NÒRDICA, CENTRAL I ORIENTAL/12081110
HISTÒRIA CONTEMPORÀNIA D'ESPANYA I/12083216
ART DEL SEGLE XIX/12083279
HISTÒRIA DEL PENSAMENT POLÍTIC I SOCIAL MODERN I CONTEMPORANI/12083218

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
HISTÒRIA MODERNA UNIVERSAL I/12081008
HISTÒRIA MODERNA D'ESPANYA II/12083213
 
Altres comentaris
Les assignatures recomanades es refereixen als alumnes de l'ensenyament d'Història. Els alumnes d'Història de l'Art han de seguir les indicacions del responsable de l'ensenyament
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent