DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) GEOGRAFIA D'EUROPA III. LA UNIÓ EUROPEA Codi 12091203
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Optativa Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
AMOROS ROS, JORDI
Adreça electrònica jordi.padrell@urv.cat
Professors/es
PADRELL BENET, JORDI
Web http://www.sre.urv/web/geografia
Descripció general i informació rellevant Conèixer el que és i el que desitja ser la Unió Europea. La seva organització i el seu funcionament.

Competències
Codi  
A11 Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A21 Comprendre les relacions espacials.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A31 Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B4 Treballar de forma col•laborativa.
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B13 Treball en equip.
B15 Treball en un context internacional.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B20 Aprenentatge autònom.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B31 Disseny i gestió de projectes.
B35 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Definir el què és la unió Europea B20
Recordar els components territorials i econòmics bàsics A24
B8
B30
Adquirir coneixements sobre la història de la Unió Europea A24
B20
B30
Identificar els objectius generals i les estratègies B20
Identificar les institucions i organismes bàsics B8
B11
B30
Utilizar i distingir els diferents tipus de normes i reglaments A24
A31
B8
B11
B30
Entendre el funcionament intern de la U.E. B8
B30
Entendre el Mercat Únic Europeu B8
B30
Entedre la Unió econòmica i monetària B8
B30
Reconèixer les diferents polítiques, programes i ajuts A24
B8
B11
Realitzar un projecte de demanda d'ajuts A11
B1
B2
B4
B9
B13
B15
B28
B31
C5
Cercar informació sobre un problema sectorial i territorial A31
B9
B13
B15
B28
C1
C5
Valorar el significat de formar part de la Unió Europea. A16
A21
B8
B18
B19
B35
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1. El territori de la Unió Europea: Components bàsics de tipus físic, humà, històric, cultural i polític.
2. Breu història de la U. E.: El Benelux i la CECA. Tractats de Roma, Maastrich, Niça, etc.
3. Objectius generals i estratègics de la U. E.
4. Institucions bàsiques: Parlament, Consell, Comissió, Tribunal de Justícia i Comptes.
5. Organismes consultius, assessors i mediadors.
6. El dret europeu: Tractats, reglaments, directives, decisions, recomanacions, dictàmens...
7. El funcionament intern: Comissió i comissaris. Direccions generals. Relacions externes i serveis interns.
8. El mercat únic europeu: Lliure circulació de mercaderies, treballadors i capitals. L’espai universitari europeu.
9. La Unió Econòmica i monetària.
10. Polítiques, programes i ajuts: Política agrària i pesquera. Política regional. Mediambiental. Política econòmica-financera i fiscal. Educació i cultura. Ocupació i assumptes socials. Energia i Transports. Altres.
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
Comentaris i debats en relació a normatives, programes i actualitat de la Unió Europea.
Recerca d'informació per internet per a realitzar informes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 0 20
Presentacions / exposicions
4 8 12
Estudis previs
0 25 25
Pràctiques a través de TIC
0 12 12
Treballs
10 11 21
Debats
5 0 5
Pràctiques de camp/sortides
15 0 15
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves de desenvolupament
4 30 34
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball.
Estudis previs Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne.
Pràctiques a través de TIC Realització de pràctiques de recerca per internet.
Treballs Treballs que realitza l'alumne.
Debats Activitat on dos o més grups defensen unes postures contràries sobre un tema determinat.
Pràctiques de camp/sortides Realització de dos sortides de tot el dia.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Descripció
Atenció als alumnes i resolució de possibles dubtes sobre la matèria de l'assignatura i treballs a realitzar.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició d'algún tema treballat per l'alumne (més l'informe corresponent) 5%
Treballs Dossier dels informes de les pràctiques. 20%
Pràctiques de camp/sortides Realització d'un treball sobre les sortides. 10%
Proves de desenvolupament Dues proves parcials dels diferents continguts de l'assignatura 55%
Altres

Participació de l'alumnat en les diferents sessions.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica FONTAINE, p., 10 lecciones sobre Europa, Doc. Europea, 1998
COLE, J.; COLE, F., A Geography of the European Union, Routledge,
BRUNET, F., Curso de integración europea, Alianza Editorial, 1999
, http://eiop.or.at/erpa/local.html (European Research Papers), ,
, http://european-convention.eu.int (Convenció Europea), ,
, http://ue.eu.int (Consell de la Unió Europea), ,
GAUTHIER, A.; DOREL, G., La CEE de Roma à Maastrich, Bréal, 1993
WESSELS, W; DIEDRICHS, U., Qué quiere ser Europa, LV,, 2003
FITOUSSI, J.P.; LE CACHEUX, J., Rapport sur l'état de l'U.E., Fayard, 2002
, www.cde.ua.es/doce.htm (Diari Oficial de la Unió Europea), ,
, www.ces.eu.int (Comité Econòmic i Social), ,
, www.cor.eu.int (Comité de les Regions de la UE), ,
, www.eurogersinfo.com (Actualitat de la UE), ,
, www.europa.eu.int (Unió Europea), ,
, www.europa.eu.int/abc/maps/regions (Cartografia), ,
, www.europa.eu.int/comm/ (Comissió Europea), ,
, www.europa.eu.int/comm/eurostat/ (Estadístiques), ,
, www.europa.eu.int/prelex/ (Legislació), ,
, www.europarl.es (Parlament Europeu), ,
, www.infoeuropa.org (Patronat Català Pro Europa), ,
, www.uv.es/cde (Centre de documentació), ,

Complementària CHECCHINI, P., Europa 1992: Una apuesta al futuro, Alianza Editorial, 1988
GAUTHIER, A.; DOREL, G., La CEE de Roma à Maastrich, Bréal, 1993

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent