Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A2 |
Història i pensament de la disciplina geogràfica |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A12 |
Explicar els processos de l’actualitat mediàtica. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A19 |
Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials |
A20 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A22 |
Analitzar i interpretar els paisatges. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A25 |
Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics. |
A26 |
Entendre els problemes de forma multidimensional. |
A31 |
Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B4 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B7 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B13 |
Treball en equip. |
B17 |
Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B20 |
Aprenentatge autònom. |
B24 |
Coneixement d’altres cultures i costums. |
B26 |
Motivació per la qualitat. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B32 |
Responsabilitat. |
B33 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball |
B35 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Conèixer l'assignatura |
A15 A24
|
B1 B3 B4 B5 B9 B11 B13 B17 B20 B26 B30 B32 B33 B35
|
C2 C3 C5
|
Adquirir, comprendre i identificar conceptes, teories i indicadors del desenvolupament |
A1 A2 A26 A31
|
B3 B4 B8 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B30 B35
|
C2
|
Diferenciar i comparar la realitat i diversitat del desenvolupament |
A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A12 A13 A16 A17 A19 A20 A21 A22 A25 A26 A31
|
B3 B4 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B27 B30 B35
|
C2
|
Diferenciar i comprendre la problemàtica demogràfica dels Països Subdesenvolupats |
A1 A3 A5 A8 A9 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A21 A23 A26 A31
|
B3 B4 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B27 B30 B35
|
C2
|
Diferenciar i comprendre els sectors productius i de serveis dels Països Subdesenvolupats |
A1 A3 A4 A5 A8 A9 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A21 A22 A23 A26 A31
|
B3 B4 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B27 B30 B35
|
C2
|
Diferenciar i comparar els sistemes urbans i rurals dels Països Subdesenvolupats |
A1 A3 A5 A8 A9 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A21 A23 A26 A31
|
B1 B3 B4 B7 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B27 B30 B35
|
C2
|
Avaluar els fenòmens de la globalització i mundialització |
A1 A3 A4 A5 A8 A9 A13 A15 A16 A17 A19 A20 A21 A23 A26 A31
|
B1 B3 B4 B11 B13 B17 B18 B19 B20 B24 B27 B30 B35
|
|
Pendre consciència que el subdesenvolupament és un problema de tot el món. |
A9 A17 A20 A21 A26
|
B5 B17 B18 B19 B24 B32 B35
|
C3 C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1.- Conceptes, teories i indicadors del subdesenvolupament. Mundialització i subdesenvolupament.
2.- La problemàtica demogràfica: distribució, dinàmica, estructura de la població, polítiques demogràfiques, qualitat de vida.
3.- Els espais rurals: l'agricultura i ramaderia. Sistemes de producció tradicionals i actuals.
4.- L'explotació dels recursos naturals: energia i matèries primeres. El paper dels recursos naturals en el desenvolupament i els impactes mediambientals.
5.- La indústria.
6.- El creixement urbà: les ciutats del Tercer Món, causes del creixement urbà, sistemes urbans i desenvolupament.
7.- Moviments i fluxos: comerç i transport.
8.- Tipologies dels països subdesenvolupats. Els plans de desenvolupament. Institucions, comunitats, societat i desenvolupament.
|
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
Lectura d'un llibre sobre el desenvolupament.
Ressenyes d'articles relacionats amb el desenvolupament.
Ressenya d'una pel•lícula i/o documental sobre algun aspecte que mostri factors de subdesenvolupament.
Realització de càlculs d'indexs de desenvolupament. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
33 |
0 |
33 |
Seminaris |
|
10 |
0 |
10 |
Treballs |
|
20 |
25 |
45 |
Estudis previs |
|
0 |
15 |
15 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
2 |
0 |
2 |
Pràctiques a través de TIC |
|
0 |
2 |
2 |
|
Atenció personalitzada |
|
8 |
0 |
8 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
4 |
30 |
34 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i procés d'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura |
Seminaris |
5 sessions per a debatre sobre els continguts teòrics i els articles proposats. |
Treballs |
Treballs que realitza l'alumne. |
Estudis previs |
Cerca, lectura i treball de documentació, proposta de solució d'exercicis a realitzar en el laboratori per part de l'alumne. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Realització d'una pràctica amb suport informàtic. |
Pràctiques a través de TIC |
Realització d'una pràctica de recerca d'informació per internet. |
|
Treballs |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
|
Descripció |
Sessions amb el professor per al seguiment de treballs i resolució de dubtes.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Partcipació de l'alumnat en els diferents sessions |
20% |
Treballs |
Dossier dels informes de cada pràctica. |
40% |
Proves de Desenvolupament |
Es realitzaran dues proves parcials |
40% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Le monde diplomatique, Atlas de le monde diplomatique, Ed Cybermonde, S.L Barcelona, 2003
le monde diplomatique, Geopolitica del caos, Barcelona, 2003, 4ª ed
|
Durant el curs es facilitaran diversos recursos electrònics. |
Complementària |
GEORGEG,P., Geografia de las desigualdades, Oikos-Tau, 1983
LACOSTE,Y, Geografia del subdesarrollo, Ariel, 1978
HOY, D y otros, Gª y desarrollo. un enfoque regional..., FCE, Mexico, 1988
PUYOL, R. et al, Los grandes problemas actuales de la poblacion, Ed Sintesis, Madrid, 1993
MANERO, F., Subdesarrollo y PP SS, Col. Temas clave, Salvat, Madrid, 1983
|
|
|