DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ORDENACIÓ DEL TERRITORI I Codi 12092015
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
CACERES SILVA, JORDI
Adreça electrònica jordi.caceres@urv.cat
Professors/es
CACERES SILVA, JORDI
Web http://www.sre.urv.es/web/geografia/
Descripció general i informació rellevant ORDENACIÓ DEL TERRITORI I i II Es tracta de dues assignatures quatrimestrals que componen, en realitat, un conjunt coherent de continguts. Aquests consisteixen en: a) Una part teòrica de l'assignatura que aborda inicialment els conceptes essencials de l'ordenació del territori, escales, perspectives, agents i legislació existent d'interès, incloent el repàs dels coneixements essencials sobre planejament territorial i urbanístic, que en part poden haver-se apuntat en altres matèries. També es planteja en la part teòrica l'existència de diferents sistemes i mecanismes de gestió d'ordenació del territori a nivell espanyol i europeu. Aquesta part comprèn també l'anàlisi de plans d'ordenació existents de diferents tipus i entorns territorials. b) Una altra part teòrica que aporta el coneixement de l'estructura d'un pla d'ordenació del territori, incloent la informació i anàlisi territorial, diagnòstic territorial, disseny d'objectius i de models territorials, formulació d'alternatives i propostes i, finalment, formes de gestió i avaluació. S'aporten coneixements sobre tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de la informació necessària per a la confecció del pla. c) Bona part de l'assignatura s'estructura al voltant de l'aplicació sobre un territori concret dels coneixements adquirits en la part anterior, amb l'elaboració d'un hipotètic pla d'ordenació territorial d'un àmbit supramunicipal. Aquest treball conté elaboració d'informació de camp i estadística, expressió escrita, cartogràfica i gràfica dels resultats, discussió sobre temes territorials específics i formulació de propostes d'actuació que cal defensar davant de la classe. Això permet no només aplicar els coneixements adquirits a l'assignatura sinó també aplicar els coneixements teòrics i pràctics adquirits al llarg de tot l'ensenyament, aportant també un vessant pràctic de gran valor en l'assumpció de competències professionals per als futurs geògrafs.

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A2 Història i pensament de la disciplina geogràfica
A3 Geografia humana, econòmica i social.
A4 Geografia física i medi ambient.
A5 Ordenació del territori.
A6 Mètodes d’informació geogràfica.
A7 Metodologia i treball de camp.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A9 Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials.
A10 Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal
A11 Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública.
A12 Explicar els processos de l’actualitat mediàtica.
A13 Expressar informació cartogràficament.
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A18 Combinar un enfocament generalista amb un anàlisis especialitzat.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A20 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions.
A21 Comprendre les relacions espacials.
A22 Analitzar i interpretar els paisatges.
A23 Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A25 Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
A27 Gestionar la complexitat.
A28 Oferir explicacions senzilles a problemes complexos.
A29 Generar acords en equips interdisciplinaris.
A30 Oferir nous usos a sabers tradicionals.
A31 Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B4 Treballar de forma col•laborativa.
B5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B6 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l’entorn laboral com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B12 Presa de decisions.
B13 Treball en equip.
B14 Treball en un equip de caràcter interdisciplinari.
B16 Habilitats en les relacions interpersonals.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B20 Aprenentatge autònom.
B21 Adaptació a noves situacions.
B22 Creativitat.
B23 Liderat.
B25 Iniciativa i esperit emprenedor.
B26 Motivació per la qualitat.
B27 Sensibilitat vers el medi ambient.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B29 Habilitats d’investigació.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B31 Disseny i gestió de projectes.
B32 Responsabilitat.
B33 Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball
B34 Capacitat d’adaptació als imprevistos.
B35 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Identificar i diferenciar els diferents conceptes, escales i perspectives disciplinàries de l'Ordenació del Territori A2
A5
A9
A17
A19
A23
A24
A26
A27
A30
A31
B5
B6
B18
B20
B35
C5
Reflexionar sobre la necessitat de la multidisciplinarietat en la pràctica de la planificació territorial A5
A24
A26
A27
A29
A31
B5
B6
B13
B14
B18
B21
B35
C5
Diferenciar els diversos agents i regulacions que intervenen i/o condicionen la pràctica de l'ordenació del territori A3
A4
A5
A10
A11
A17
A19
A21
A27
A31
B6
B8
B11
B20
B27
B29
C3
Comprendre i analitzar la legislació i planificació urbanística existent a nivell català i espanyol. A5
A8
A11
A12
A16
A17
A18
A21
A23
A24
A25
A30
A31
B1
B4
B5
B6
B8
B11
B13
B18
B20
B27
B28
B29
B33
B35
C2
C3
C5
Identificar les diferents fases d'elaboració, gestió i avaluació d'un pla d'ordenació territorial, explicar les seves determinacions i analitzar-ne els continguts bàsics A5
A8
A9
A10
A11
A12
A16
A17
A18
A20
A21
A22
A23
A24
A25
A26
A27
A31
B1
B4
B6
B8
B11
B13
B16
B18
B29
B35
C5
Discriminar la informació útil per a l'elaboració d'un pla d'ordenació del territori i aplicar-la en l'elaboració d'anàlisis territorials A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A24
A25
A26
A28
A30
A31
B1
B2
B4
B8
B9
B10
B11
B13
B16
B20
B21
B22
B23
B27
B28
B29
B30
B31
B32
B33
B34
B35
C2
C5
Formular i exposar gràficament diagnòstics territorials a partir d'una anàlisi prèvia A5
A8
A10
A11
A16
A17
A23
A24
A25
A26
A28
A29
A30
A31
B2
B4
B5
B8
B9
B10
B11
B13
B16
B18
B19
B20
B22
B23
B25
B27
B28
B31
B35
C2
C5
Obtenir, elaborar i expressar cartogràficament la informació necessària per a l'anàlisi i el diagnòstic territorials d'un espai concret A1
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A24
A25
A28
B2
B3
B4
B8
B10
B11
B12
B13
B16
B21
B22
B26
B28
B29
B31
B33
B35
C2
Responsabilitzar-se d'una part de treball col.lectiu i participar en l'elaboració conjunta de les diferents fases d'un pla d'ordenació A5
A6
A7
A23
A24
A25
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B8
B9
B11
B12
B13
B16
B18
B21
B22
B23
B25
B26
B27
B30
B31
B32
B33
B34
B35

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1. INTRODUCCIÓ
2. L’ORDENACIÓ DEL TERRITORI. ELEMENTS I CONCEPTES BÀSICS
-Conceptes i objectius
-Escales i perspectives
3. LA PRÀCTICA DE L’ORDENACIÓ DEL TERRITORI
-Agents
-Regulacions i normatives amb afectació territorial
4. EL PROCÉS D’ORDENACIÓ DEL TERRITORI. ANÀLISI I DIAGNÒSTIC
-Etapes i continguts
-Informació i anàlisi preliminar
-Diagnòstic
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
Anàlisi del medi físic i sòcio-econòmic d'un territori. Elaboració de cartografia temàtica necessària en treballs de planificació territorial.
Sortides de camp lligades al treball de curs sobre l'ordenació d'un territori concret. Conferències, estudis de casos o altres treballs relacionats amb la matèria.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
30 30 60
Presentacions / exposicions
5 6 11
Pràctiques de camp/sortides
15 5 20
Treballs
4 30 34
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 14 16
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del programa i metodologia de l'assignatura.
Sessió Magistral Explicació continguts teòrics temes 1,2 i 3
Presentacions / exposicions Exposició en grups de les diferents fases del treball de curs. Exposició de les característiques,metodologia i format d'un pla d'ordenació territorial vigent.
Pràctiques de camp/sortides Sortides de treball de coneixement de la zona a treballar durant el curs.
Treballs Elaboració de l'anàlisi i diagnòstic territorial d'un pla d'ordenació territorial aplicat a una zona en concret de tipus supramunicipal.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Treballs
Descripció
Seguiment de la recollida, elaboració i anàlisi de les dades del treball de curs, i especialment de forma prèvia a l'exposició a classe dels seus resultats.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Contingut i format de la presentació en grup sobre el treball de l'assignatura i sobre l'anàlisi de pla d'ordenació. 15%
Pràctiques de camp/sortides Ressenya de les sortides 5%
Treballs Avaluació del treball en grup d'anàlisi i diagnòstic territorial 30%
Proves de desenvolupament Examen sobre els continguts teòrics de l'assignatura. 45%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica ESTEBAN, J., Elementos de ordenación urbana, Edicions de l’UPC, 1998
GÓMEZ OREA, D., Ordenación del territorio.Una aproximación desde el medio físico, ITGE y Agrícola Española, 1995
GÓMEZ OREA, D., Ordenación territorial, Mundi-Prensa y Agrícola Española, 2002
PUJADAS, R. i FONT, J., Ordenación y planificación territorial, Síntesis, 1998

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ORDENACIÓ DEL TERRITORI II/12092016


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GEOGRAFIA HUMANA APLICADA II. CIUTAT I PLANIFICACIÓ URBANA/12092014
PLANIFICACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA/12092217
 
Altres comentaris
És prerequisit per a obtenir nota haver aprovat totes les troncals dels quatre primers cursos. El treball de l'assignatura continua a Ordenació del Territori II, per tant és convenient matricular les dues assignatures el mateix any.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent