DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) ORDENACIÓ DEL TERRITORI II Codi 12092016
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Cinquè Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
BLAY BOQUÉ, JORDI
Adreça electrònica jordi.blay@urv.cat
jj.iniesta@urv.cat
Professors/es
BLAY BOQUÉ, JORDI
INIESTA GIRONA, JOAN JAUME
Web http://www.sre.urv.es/web/geografia/
Descripció general i informació rellevant ORDENACIÓ DEL TERRITORI I i II Es tracta de dues assignatures quatrimestrals que componen, en realitat, un conjunt coherent de continguts. Aquests consisteixen en: a) Una part teòrica de l'assignatura que aborda inicialment els conceptes essencials de l'ordenació del territori, escales, perspectives, agents i legislació existent d'interès, incloent el repàs dels coneixements essencials sobre planejament territorial i urbanístic, que en part poden haver-se apuntat en altres matèries. També es planteja en la part teòrica l'existència de diferents sistemes i mecanismes de gestió d'ordenació del territori a nivell espanyol i europeu. Aquesta part comprèn també l'anàlisi de plans d'ordenació existents de diferents tipus i entorns territorials. b) Una altra part teòrica que aporta el coneixement de l'estructura d'un pla d'ordenació del territori, incloent la informació i anàlisi territorial, diagnòstic territorial, disseny d'objectius i de models territorials, formulació d'alternatives i propostes i, finalment, formes de gestió i avaluació. S'aporten coneixements sobre tècniques d'obtenció, elaboració i exposició de la informació necessària per a la confecció del pla. c) Bona part de l'assignatura s'estructura al voltant de l'aplicació sobre un territori concret dels coneixements adquirits en la part anterior, amb l'elaboració d'un hipotètic pla d'ordenació territorial d'un àmbit supramunicipal. Aquest treball conté elaboració d'informació de camp i estadística, expressió escrita, cartogràfica i gràfica dels resultats, discussió sobre temes territorials específics i formulació de propostes d'actuació que cal defensar davant de la classe. Això permet no només aplicar els coneixements adquirits a l'assignatura sinó també aplicar els coneixements teòrics i pràctics adquirits al llarg de tot l'ensenyament, aportant també un vessant pràctic de gran valor en l'assumpció de competències professionals per als futurs geògrafs.

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A2 Història i pensament de la disciplina geogràfica
A3 Geografia humana, econòmica i social.
A4 Geografia física i medi ambient.
A5 Ordenació del territori.
A6 Mètodes d’informació geogràfica.
A7 Metodologia i treball de camp.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A10 Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal
A11 Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública.
A12 Explicar els processos de l’actualitat mediàtica.
A13 Expressar informació cartogràficament.
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A16 Conèixer, comprendre i interpretar el territori.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A18 Combinar un enfocament generalista amb un anàlisis especialitzat.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A20 Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions.
A21 Comprendre les relacions espacials.
A22 Analitzar i interpretar els paisatges.
A23 Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A25 Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics.
A26 Entendre els problemes de forma multidimensional.
A27 Gestionar la complexitat.
A28 Oferir explicacions senzilles a problemes complexos.
A29 Generar acords en equips interdisciplinaris.
A30 Oferir nous usos a sabers tradicionals.
A31 Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B4 Treballar de forma col•laborativa.
B5 Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B6 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l’entorn laboral com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B12 Presa de decisions.
B13 Treball en equip.
B14 Treball en un equip de caràcter interdisciplinari.
B16 Habilitats en les relacions interpersonals.
B17 Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat.
B18 Raonament crític.
B19 Compromís ètic.
B20 Aprenentatge autònom.
B21 Adaptació a noves situacions.
B22 Creativitat.
B23 Liderat.
B24 Coneixement d’altres cultures i costums.
B25 Iniciativa i esperit emprenedor.
B26 Motivació per la qualitat.
B27 Sensibilitat vers el medi ambient.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B29 Habilitats d’investigació.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B31 Disseny i gestió de projectes.
B32 Responsabilitat.
B33 Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball
B34 Capacitat d’adaptació als imprevistos.
B35 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer i diferenciar els trets bàsics dels diversos sistemes d'ordenació territorial europeus, inclòs l'espanyol A1
A5
A11
A12
A16
A17
A20
A23
A24
A25
A27
B1
B3
B6
B8
B17
B20
B24
B29
B30
B32
B33
C1
C2
C3
C4
C5
Formular i exposar gràficament objectius per a un pla d'ordenació territorial a partir d'un diagnòstic previ A5
A10
A17
A19
A23
A24
A25
A27
A29
A30
A31
B1
B2
B4
B5
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B16
B18
B19
B20
B22
B23
B26
B27
B28
B31
B32
B33
B35
C2
C5
Formular i dissenyar propostes, projectar i expressar cartogràficament categories d'ordenació tenint en compte els objectius territorials per a un espai determinat A5
A6
A7
A10
A11
A13
A14
A15
A17
A19
A23
A24
A25
A26
A27
A29
A30
A31
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B16
B18
B19
B20
B21
B22
B23
B25
B26
B27
B28
B29
B30
B31
B32
B33
B35
C2
C5
Responsabilitzar-se d'una part de treball col.lectiu i participar en l'elaboració conjunta de les diferents fases d'un pla d'ordenació A5
A6
A7
A23
A24
A25
A26
A27
B1
B2
B3
B4
B8
B9
B11
B12
B13
B16
B18
B21
B22
B23
B25
B26
B27
B30
B31
B32
B33
B34
B35
Valorar l'aplicació real dels coneixements adquirits en l'ensenyament en la solució de problemes territorials A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A26
A28
A29
A30
B6
B9
B12
B13
B14
B16
B18
B19
B21
B22
B23
B25
B26
B27
B28
B31
B32
B33
B34
C3
Obtenir, elaborar i expressar cartogràficament la informació necessària per a l'anàlisi i la planificació d'un espai concret A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A10
A13
A14
A15
A16
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A24
A25
A28
B2
B3
B4
B8
B10
B11
B12
B13
B16
B21
B22
B26
B28
B29
B31
B33
B35
C2

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1. SISTEMES D’ORDENACIÓ DEL TERRITORI
- L’ordenació del territori a Europa
- L’ordenació del territori a Espanya
2. EL PROCÉS D’ORDENACIÓ. AVALUACIÓ I FORMULACIÓ DEL PLA
- Definició d’objectius
- Models territorials
- Disseny de propostes
- Resultats materials. Estratègies de gestió, avaluació i control
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
Sortides de camp lligades al treball de curs sobre l'ordenació d'un territori concret. Elaboració de matriu de capacitat d'acollida. DAFO. Objectius, programa d'actuacions i normes del pla.
Elaboració d'informe sobre un pla d'ordenació territorial de l'àmbit espanyol.
Conferències, estudis de casos o altres treballs relacionats amb la matèria.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
15 15 30
Pràctiques de camp/sortides
15 4 19
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
15 15 30
Debats
3 3 6
Presentacions / exposicions
4 4 8
Treballs
5 40 45
 
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves de desenvolupament
2 8 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació continguts i metodologia de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició de la part teòrica dels temes de l'assignatura
Pràctiques de camp/sortides Sortides a la zona de treball per tal de comprovar el diagnòstic, objectius i model territorial
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Elaboració de les unitats de síntesi del medi físic i de les categories d'ordenació.
Debats Discussió sobre els objectius i el model territorial de la zona d'estudi i treball.
Presentacions / exposicions Exposició dels resultats del treball en grup.
Treballs Continuació del treball d'Ordenació del Territori I, Objectius, model territorial i propostes.
Informe sobre un pla d'ordenació territorial.

Atenció personalitzada
 
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
Treballs
Descripció
Seguiment del treball de curs en grup, tant en la part d'ús de Sistemes d'Informació Geogràfica aplicats a les unitats de síntesi i categories d'ordenació, com en la part d'elaboració de matrius i models territorials.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques de camp/sortides Ressenya de les sortides 5%
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Resultats del treball en grup d'elaboració de cartografia d'unitats de síntesi. 5%
Debats Participació i contribucions a la discussió sobre els objectius i model territorial 5%
Presentacions / exposicions Exposició dels resultats del treball en grup 10%
Treballs Segona part del treball d'ODT I: Objectius, model territorial i propostes. Treball en grup
Elaboració d'informe sobre pla d'ordenació territorial
35%
Proves de desenvolupament Prova sobre la teoria exposada durant el curs i d'alicació dels resultats del treball de curs. 40%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica GÓMEZ OREA, D., Ordenación territorial, Mundi-Prensa y Agrícola, 2002
GÓMEZ OREA, D., Ordenación del territorio. Una aproximación desde el medio, ITGE y Agrícola Española, 1995
ESTEBAN, J., Elementos de ordenación urbana, Edicions de l’UPC, 1998
PUJADAS, R. i FONT, J., Ordenación y planificación territorial, Síntesis, 1998
SCHEID, A.H., Política de ordenación del territorio en Europa, Universidad y Consejería de Obras Públicas de la Junta de Andalucía, 1996

Complementària

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GEOGRAFIA HUMANA APLICADA II. CIUTAT I PLANIFICACIÓ URBANA/12092014
ORDENACIÓ DEL TERRITORI I/12092015
PLANIFICACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA/12092217
 
Altres comentaris
És prerequisit de l'assignatura no qualificar fins que no s'han aprovat totes les troncals fins a quart. Es fa un treball continuació d'ordenació del territori I, no té sentit matricular-s'hi sense haver-ho fet d'ordenació del Territori I.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent