DADES IDENTIFICATIVES 2009_10
Assignatura (*) TEORIA I MÈTODES DE LA GEOGRAFIA I Codi 12092017
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental de Geografia
Coordinador/a
MURO MORALES, JOSÉ IGNACIO
Adreça electrònica joseignacio.muro@urv.cat
Professors/es
MURO MORALES, JOSÉ IGNACIO
Web http://www.sre.urv.es/web/geografia/
Descripció general i informació rellevant Presentació de les diferents opcions teòriques i metodològiques de la disciplina geogràfica en el seu context històric. Es tractaràn diferents aspectes relacionats amb el saber i la pràctica geogràfica en el passat, així com les diverses interpretacions sobre el medi geogràfic i les formes de coneixement territorial. També es posaran de manifest materials i documents de la cultura geogràfica en els seus formats corresponents. Les diferents parts de l’assignatura estaràn recolzades en la lectura i elaboració de ressenyes de textos escollits, i el desenvolupament d'un treball sobre la literatura i la documentació geogràfica.

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A2 Història i pensament de la disciplina geogràfica
A3 Geografia humana, econòmica i social.
A4 Geografia física i medi ambient.
A6 Mètodes d’informació geogràfica.
A7 Metodologia i treball de camp.
A8 Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori.
A9 Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials.
A13 Expressar informació cartogràficament.
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A15 Elaborar i interpretar informació estadística.
A17 Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana.
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
A31 Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B7 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B10 Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi.
B11 Capacitat de gestió de la informació.
B12 Presa de decisions.
B13 Treball en equip.
B17 Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat.
B18 Raonament crític.
B24 Coneixement d’altres cultures i costums.
B27 Sensibilitat vers el medi ambient.
B28 Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica.
B29 Habilitats d’investigació.
B30 Capacitat de treballs individuals.
B31 Disseny i gestió de projectes.
B32 Responsabilitat.
B33 Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Presentació de les principals opcions teòriques i metodològiques de la disciplina geogràfica inserides en el seu context històric A1
A2
A3
A4
A6
A8
B7
B8
B10
B17
B18
B27
B28
B29
C2
C5
Adquirir coneixements sobre la documentació geogràfica A2
A6
A8
B3
B29
Distingir les formes de representació territorial a l'història A2
A6
A8
B24
Aplicar eines metodològiques per l'anàlisi del coneixement geogràfic A6
A13
A14
A15
B8
B10
Adquirir coneixements directes i pròxims sobre els materials i la literatura geogràfica A8
A9
A14
A31
B11
B29
B30
Establir paràmetres comparatius a partir del coneixement A8
A9
A17
Adquirir competència formal en les tasques plantejades A6
A8
A15
B12
B33
C5
Proposar discussions i treballs en grup A2
A8
A14
A24
B2
B13
B18
B33
C2
C5
Defensar criteris propis a partir d'una actitud activa A2
A7
B3
B18
B30
B31
B32
C2
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
I. L'ESTUDI DE LA GEOGRAFIA I ELS MÈTODES GEOGRÀFICS I.1. L'objecte de la geografia i els debats metodològics
I.2. Producció científica i documentació geogràfica
I.3. La pràctica geogràfica, entre l'acadèmia i la professió
II. LES DISCIPLINES CIENTÍFIQUES I EL SEU PASSAT II.1. Les interpretacions del passat de les discíplines
II.2. Biografies i personatges rellevants
II.3. Les idees de llarg recorregut
III. EL MEDI GEOGRÀFIC I LES FORMES DE CONEIXEMENT TERRITORIAL III.1. L'influencia del medi i el coneixement geogràfic a l'Antiguitat
III.2. Les idees i representacions sobre el món a l'Edat Mitjana
III.3. Les exploracions geogràfiques i els referents cartogràfics i corogràfics
III.4. L'especialització científica i els àmbits del coneixement territorial
IV. ELS MATERIALS I ELS DOCUMENTS GEOGRÀFICS IV.1. Els formats de la literatura geogràfica
IV.2. Les fonts escrites: la descripció del món
IV.3. Les fonts gràfiques i la representació territorial
IV.4. Fonts històriques d'interès geogràfic
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció dels continguts pràctics
Fonts d'informació i documentació geogràfica (I) Consulta i anàlisi de fonts d'informació i bases de dades geogràfiques
Fonts d'informació i documentació geogràfica (II) Consulta i anàlisi de la literatura científica
La literatura geogràfica (I) Anàlisi d'una publicació periòdica en format paper
La literatura geogràfica (I) Anàlisi d'una publicació periòdica en format electrònic
La representació cartogràfica (I) Cerca de fonts d'imatges i documents relacionats amb la representació cartogràfica
La representació cartogràfica (II) Resenya d'una font documental
Els arxius i la informació territorial Consulta de fonts relacionades amb l'anàlisi territorial
Treball de camp: documentació especialitzada Informació, anàlisi i tractament de la documentació geogràfica específica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
78 0 78
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
18 0 18
Pràctiques a laboratoris
18 0 18
Pràctiques de camp/sortides
24 0 24
 
Atenció personalitzada
6 0 6
 
Proves de desenvolupament
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació del programa, pràctiques, sortides de camp, bibliografia i criteris d'avaluació
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució dels problemes plantejats als continguts pràctics. Assistència obligatòria
Pràctiques a laboratoris Sessions a l'Aula Informàtica Docent. Lliurament de dossiers.
Pràctiques de camp/sortides Sortida de treball de camp. Assistència obligatòria

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Pràctiques a laboratoris
Pràctiques de camp/sortides
Descripció
Resolució de dubtes, ampliació de continguts, seguiment, control i avaluació de les tasques dels estudiants i comentari dels resultats acadèmics

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Anàlisi sobre fonts literàries, gràfiques i estadístiques d'interès geogràfic 15
Pràctiques a laboratoris Cerca de bases de dades temàtiques i elaboració d'informes 20
Pràctiques de camp/sortides Recollida d'informació sobre aspectes temàtics i visita a centres de recursos, elaboració d'informes 15
Proves de desenvolupament Dos proves de desenvolupament eliminatòries. La primera relativa als dos primers blocs i la segona a la resta de matèria 50
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica UNWIN, T., El lugar de la geografía, Cátedra, 1995
ORTEGA, N., Geografía y cultura, Alianza Universidad, 1987
CAPEL, H., Geografía y matemáticas en el siglo XVIII, Oikos-Tau, 1982
GLACKEN, C.J., Huellas en la playa de Rodas, Ed. del Serbal, 1996
VILA, J., Introducción al estudio teórico de la geografía, Ariel, 1983
SANTOS, M., La naturaleza del espacio, Ariel, 2000
HIGUERAS ARNAL, A.M., Teoría y método de la geografía, P. U. Z., 2003

Complementària CAMPBELL, Tony, Història de la cartografia, www.maphistory.info,
CENTRO DE INFORMACIÓN Y DOCUMENTACIÓN CIENTÍFICA (CSIC), Documentació científica, www.cindoc.csic.es,
ASOCIACIÓN DE GEÓGRAFOS ESPAÑOLES, Grupo de Trabajo de Historia del Pensamiento Geográfico (AGE), www.historiadelageografia.org,
Geo Crítica, Geo Crítica, www.ub.es/geocrit/menu.htm,
ASOCIACIÓN DE GEÓGRAFOS ESPAÑOLES, Boletín de la A.G.E., www.ieg.csic.es/age/boletin.htm,
BIBLIOTECA NACIONAL DE FRANCIA, Gallica, http://gallica.bnf.fr,
BIBLIOTECA DEL CONGRESO, Geography and Maps, www.loc.gov/rr/geogmap/guides/gmilltoc.html,
BIBLIOTECA NACIONAL DE ESPAÑA, Mapas y Planos, http://193.146.129.47:7780/Cartografia/InicioMapas.jsp,

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA I MÈTODES DE LA GEOGRAFIA II/12092018


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent