Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A2 |
Història i pensament de la disciplina geogràfica |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A4 |
Geografia física i medi ambient. |
A6 |
Mètodes d’informació geogràfica. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A31 |
Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B7 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B10 |
Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B12 |
Presa de decisions. |
B13 |
Treball en equip. |
B17 |
Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat. |
B18 |
Raonament crític. |
B24 |
Coneixement d’altres cultures i costums. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
B29 |
Habilitats d’investigació. |
B30 |
Capacitat de treballs individuals. |
B31 |
Disseny i gestió de projectes. |
B32 |
Responsabilitat. |
B33 |
Actitud sistemàtica de cura i precisió en el treball |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Presentació de les principals opcins teòriques i metodològiques de la disciplina geogràfica inserides en el seu context històric |
A1 A2 A3 A4 A6 A8
|
B7 B8 B10 B17 B18 B28 B29
|
C2 C5
|
Adquirir coneixements sobre la documentació geogràfica |
A2 A6 A8
|
B3 B29
|
|
Distingir les formes de representació territorial a l'història |
A2 A6 A8
|
B24
|
|
Aplicar eines metodològiques per l'anàlisi del coneixement geogràfic |
A6 A13 A14 A31
|
B11 B29 B30
|
|
Adquirir coneixements directaes i pròxims sobre els materials i la literatura geogràfica |
A8 A9 A14 A31
|
B11 B29 B30
|
|
Establir paràmetres comparatius |
A8 A9 A17
|
|
|
Adquirir competència formal en les tasques plantejades |
A6 A8 A15
|
B12 B33
|
C5
|
Participar a les discussions i en els treballs en grup |
A2 A8 A14 A24
|
B2 B13 B18 B33
|
C2 C5
|
Defensar criteris propis a partir d'una actitud activa |
A2 A7
|
B3 B18 B30 B31 B32
|
C2 C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
I. Ciència i utilitat de la geografia |
I.1. Els geògrafs de gabinet
I.2. Censos, coneixement demogràfic i estats nacionals
I.3. Els cadastres i la informació territorial
I.4. La cartografia topogràfica
I.5. L'inventari dels recursos naturals |
II. Factors de la ciència geogràfica contemporània |
II.1. La Física del globus i el teatre de l'historia
II.2. La geografia i la formació de ciutadans i consciències nacionals
II.3. Exploracions, colonialisme i societats geogràfiques
II.4. Els conceptes de la ciència geogràfica |
III. Les propostes geogràfiques |
III.1. El medi geogràfic i l'evolucionisme
III.2. Els paisatges i les regions
III.3. La geografia entesa com una ecologia humana
III.4. L'anàlisi espacial
III.5. Els llocs, els individus, el desenvolupament econòmic i la teoria social |
IV. La diversitat teòrica i metodològica i la complexitat de la pràctica |
IV. 1. Els paisatges i el llenguatge geogràfic de la posmodernitat
IV.2. El geògraf professional i les eines analítiques |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
La informació geogràfica dels estats |
Anàlisi de la documentació planimètrica |
La mesura del territori nacional |
Descripció i anàlisi dels mapes topogràfics nacionals |
L'explicació geogràfica del món natural |
Comparació i comentari de textos: 'El hombre y la Tierra' de Elisée Reclús i 'El ciclo geográfico' de William M. Davis. |
Els paisatges i les seves morfologies |
Assaig sobre 'La morfología del paisage' de Carl Sauer i 'Cosmos y hogar' de Y.-F. Tuan. |
La recerca geogràfica (I) |
Seminari I: l'estadi inicial de la recerca: la definició del problema, la documentació i el mètode |
La recerca geogràfica (II) |
Seminari II: La planificació i el desenvolupament de la recerca |
La recerca geogràfica (III) |
Seminari III: Els resultats de la recerca |
El treball de camp |
Disseny i preparació de recursos i materials a partir d'un treball de camp |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
68 |
0 |
68 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
10 |
0 |
10 |
Seminaris |
|
36 |
0 |
36 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
24 |
0 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
Proves de desenvolupament |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del contiguts i activitats del programa, pràctiques, sortides de camp, bibliografia i criteris d'avaluació |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lectura i discussió dels continguts dels textos seleccionats. Assistència obligatòria |
Seminaris |
Disseny, desenvolupament, redacció i defensa i presentació d'un treball de curs |
Pràctiques de camp/sortides |
Preparació de materials per dissenyar una pràctica externa i realització efectiva de la mateixa |
|
Atenció personalitzada |
Sessió Magistral |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Seminaris |
Pràctiques de camp/sortides |
|
Descripció |
Resolució de dubtes, ampliació de continguts, seguiment, control i avaluació de les tasques dels estudiants i comentari dels resultats acadèmics |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Lectura, comentari i redacció de ressenyes dels textos seleccionats |
15 |
Seminaris |
Elaboració de les parts d'una recerca amb la presentació de resultats |
30 |
Pràctiques de camp/sortides |
Recollida d'informació sobre un fenòmen geogràfic, elaboració d'una guia pràctica i d'un informe final |
15 |
Proves de desenvolupament |
Dos proves de desenvolupament eliminatòries. La primera sobre les dos apartats inicials i la segona sobre el dos últims. |
40 |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
GÓMEZ, J.; MUÑOZ, J.; ORTEGA, N., El pensamiento geográfico, Alianza Univ., 1982
CAPEL, H., Filosofía y ciencia en la Geografía contemporánea, Barcanova, 1981
HOLT-JENSEN, A., Geografía. Historia y conceptos, Vicens Vives, 1992
ORTEGA, J., Los horizontes de la geografía. Teoría de la Geografía, Ariel, 2000
ESTÉBANEZ, J., Tendencias y problemática actual de la geografía, Cincel, 1990
HIGUERAS ARNAL, A.M., Teoría y método de la geografía, P. U. Z., 2003
GARCIA, A., Teoría y práctica de la geografía, Alhambra, 1986
|
|
Complementària |
CINDOC, Documentació científica, , www.cindoc.csic.es
ONLINE GEOGRAPHICAL BIBLIOGRAPHY, Documentació científica, , http://geobib.lib.uwm.edu
GRUPO DE TRABAJO DE HISTORIA DEL PENSAMIENTO GEOGRÀFICO (A.G.E.), Història del Pensament Geogràfic, , www.historiadelageografia.org
COMISIÓN DE HISTORIA DEL PENSAMIENTO GEOGRÁFICO (U.G.I.), Història del pensament geogràfic, , www.univ-pau.fr/RECHERCHE/UGIHG
TESIS DOCTORALS EN XARXA, Recerca geogràfica, , www.tesisenxarxa.net
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
TEORIA I MÈTODES DE LA GEOGRAFIA I/12092017 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|