Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A9 |
Combinar les dimensions temporal i espacial en la explicació dels processos socioterritorials. |
A10 |
Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal |
A11 |
Realitzar diagnosis integrades de l’acció pública. |
A12 |
Explicar els processos de l’actualitat mediàtica. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A19 |
Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials |
A20 |
Explicar la diversitat de llocs, regions i localitzacions. |
A21 |
Comprendre les relacions espacials. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A25 |
Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics. |
A26 |
Entendre els problemes de forma multidimensional. |
A27 |
Gestionar la complexitat. |
A28 |
Oferir explicacions senzilles a problemes complexos. |
A29 |
Generar acords en equips interdisciplinaris. |
A31 |
Capacitat d’entendre el llenguatge i les propostes d’altres “especialistes”. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B4 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B12 |
Presa de decisions. |
B13 |
Treball en equip. |
B15 |
Treball en un context internacional. |
B17 |
Reconeixement a la diversitat i a la multiculturalitat. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B21 |
Adaptació a noves situacions. |
B22 |
Creativitat. |
B23 |
Liderat. |
B25 |
Iniciativa i esperit emprenedor. |
B26 |
Motivació per la qualitat. |
B27 |
Sensibilitat vers el medi ambient. |
B29 |
Habilitats d’investigació. |
B31 |
Disseny i gestió de projectes. |
B35 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d’un idioma estranger. |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
1.- Comprendre els conceptes i fonaments teòrics del desenvolupament aplicat a escala regional i local |
A1 A9 A10 A16 A19 A23 A31
|
B4 B8 B15 B18 B29
|
C1
|
2.- Conèixer exemples de models i formes de desenvolupament |
A3 A8 A9 A11 A16 A19 A25
|
B1 B8 B11 B17 B18 B35
|
C1 C3 C4
|
3.- Comprendre el paper dels agents i la importància de la participació en els processos i plans de desenvolupament regional i local |
A7 A12 A14 A24 A26 A29 A31
|
B1 B2 B4 B8 B11 B19 B23 B25
|
C3 C5
|
4.-Analitzar i experimentar metodologies de planejament estratègic i de desenvolupament sostenible |
A7 A8 A10 A11 A14 A15 A16 A21 A23 A24 A27 A28
|
B1 B2 B4 B5 B8 B9 B11 B12 B13 B19 B22 B27 B31
|
C2 C3 C5
|
5.- Conèixer les polítiques de desenvolupament de la Unió Europea |
A1 A11 A19 A20 A23 A24 A26
|
B1 B4 B5 B11 B17 B21 B26 B27
|
C1 C3 C4
|
6.- Realització en equip d'un treball pràctic de desenvolupament d'una comarca o àrea comarcal de la demarcació de Tarragona |
A7 A8 A9 A10 A11 A13 A14 A15 A16 A21 A24 A26 A28
|
B2 B4 B5 B8 B9 B10 B12 B13 B18 B19 B22 B25 B29
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
|
1.- Conceptes de desenvolupament regional i local.
- El desenvolupament sostenible. |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teròrics |
|
2.- Teories sobre el desenvolupament: La base econòmica.
- El paper de les exportacions.
- La substitució d’importacions.
- L’encadenament cap endavant i endarrera.
- Els cercles acumulatius.
- El diamant de Porter.
- La societat del coneixement. |
|
3.- Exemples:
a/ Els complexos industrials.
b/ Els pols de desenvolupament.
c/ Els districtes industrials.
d/ Els parcs científics i tecnològics.
e/ Els sistemes locals territorials. |
|
4.- Les diagnosis del desenvolupament.
- Les metodologies. |
|
5.- El paper dels agents i de la participació social en el desenvolupament |
|
6.- Anàlisi de Plans estratègics i les Agendes 21. |
|
7.- Polítiques de desenvolupament regional i local.
- Alguns programes de la Unió Europea (Terra, Interreg, Equal…) |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
Les pràctiques es realitzaran a base d’aplicar els elements teòrics a l’anàlisi d' un cas de
desenvolupament de les comarques de la demarcació de Tarragona. |
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició general del contingut de l'assignatura, sistema d'avaluació, bibliografia comentada, fonts virtuals d'informació |
Treballs |
Els treballs consisiran en lectures, més el reball de curs a realitzar en equip sobre un pla de desenvolupament local o comarcal d'una àrea de les comarque de la demarcació de Tarragona |
Fòrums de discussió |
Discussió a partir de lectures sobre experiències de desenvolupament local |
Sessió Magistral |
Exposició de conceptes, teories, mètodes, polítiques, instruments, etc. relacionats amb la matèria de desenvolupament regional i local |
Pràctiques de camp/sortides |
Realització de dos sortides de tot el dia. |
Bàsica |
BORJA, J.; CASTELLS, M., Local y global. La gestión de les ciudades en la era de la, Taurus, 1997
ELKAN, W., Introducción a la teoría económica del desarrollo, Penguin-Alianza, 1982
PRECEDO, A, Nuevas realidades territoriales para el siglo XXI. Desarrollo local, identidad territorial y ciudad difusa, Sintesis, 2004
RODRÍGUEZ, F., Manual de Desarrollo Local, Ediciones Trea, 1999
VACHON, B., Le développement local. Theorie et practique, Gaetan Morin, 1993
TARROJA, A.; CAMAGNI, R., Una nueva cultura del territorio, Diputació de Barcelona, 2006
NOVO, Maria, El desarrollo sostenible, Pearson/Prentice Hall, 2006
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
DESENVOLUPAMENT RURAL/12092117 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GEOGRAFIA HUMANA II. GEOGRAFIA ECONÒMICA/12091004 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |