DADES IDENTIFICATIVES 2011_12
Assignatura (*) GEOGRAFIA DE CATALUNYA Codi 12092116
Ensenyament
Geografia (2001)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Obligatòria Cinquè Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Geografia
Coordinador/a
GIMENO SUBIRANA, MARIA CARMEN
Adreça electrònica carmen.gimeno@urv.cat
Professors/es
GIMENO SUBIRANA, MARIA CARMEN
Web http://http://www.sre.urv.es/web/geografia/
Descripció general i informació rellevant Obtenir un coneixement bàsic dels aspectes geogràfics, socioeconòmics i polítics de la Catalunya actual. Adquirir a través de la pràctica i d’exercicis aplicats coneixements específics sobre temes d’interès territorial actual en la Catalunya contemporània. Reconèixer i reflexionar críticament sobre els principals conflictes territorials i temes d’interès territorial que afecten actualment i a mitjà termini l’ordenació del territori català

Competències
Codi  
A1 Espais geogràfics regionals.
A5 Ordenació del territori.
A7 Metodologia i treball de camp.
A10 Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal
A14 Treball de camp i coneixements directes del territori.
A19 Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials
A24 Ordenar i sintetitzar informació.
B1 Aprendre a aprendre.
B2 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B4 Treballar de forma col•laborativa.
B7 Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient
B8 Capacitat d’anàlisis i síntesis.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
C2 Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Adquirir coneixement bàsic dels aspectes geogràfics, socioeconòmics i polítics de la Catalunya actual. Adquirir a través de la pràctica i d’exercicis aplicats coneixements específics sobre temes d’interès territorial actual en la Catalunya contemporània. Identificar i reflexionar sobre els principals conflictes d’interès territorial A1
A5
A7
A10
A14
A19
A24
B1
B2
B3
B4
B7
B8
B9
C2
C3
C5

Continguts
Tema Subtema
CONTINGUTS TEÒRICS Descripció dels continguts teòrics
1. Introducció 1.1 Catalunya al món
2. Les característiques del medi físic i la seva incidència en l’organització del medi geogràfic 2.1. Trets generals de les unitats de relleu de Catalunya
2.2. Trets generals del clima i les aigües superficials
3. El territori de Catalunya i els seus habitants 3.1. El sistema d’espais naturals i el seu aprofitament humà.
3.2. Les característiques, tendències i dinàmiques actuals de la demografia catalana
4. La vertebració del territori català

4.1. La xarxa d’assentaments humans
4.2. La creació, creixement i perspectives de futur de la xarxa de comunicacions catalana
4.3. Els fluxos energètics a Catalunya
5. L’organització productiva del territori

451. La dinàmica del sector primari

5.2. La dinàmica industrial

5.3. La dinàmica del sector serveis i el turisme
6. L’ordenació del territori

6.1. L’estructura de l’organització administrativa a Catalunya. Antecedents històrics i debat actual

6.2. Instruments i lleis per al planejament territorial i l’ordenació del territori a Catalunya
CONTINGUTS PRÀCTICS Descripció del continguts pràctics
Descripció dels continguts pràctics Una sortida de camp amb l’objectiu de visitar un espai significatiu per abordar sobre el terreny alguns dels punts del temari.
Es demanarà la confecció d’un document de treball.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 1 3
 
Sessió Magistral
26 39 65
Presentacions / exposicions
10 12 22
Pràctiques de camp/sortides
14 12 26
Supòsits pràctics/ estudi de casos
4 12 16
 
Atenció personalitzada
4 0 4
 
Proves mixtes
2 5 7
Proves orals
2 5 7
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al context actual de Catalunya i presa de contacte amb l'assignatura mitjançant l'anàlisi d'imatges i realitats del context territorial, social i econòmic de Catalunya. Radiografia de la Catalunya actual i intercanvi d'opinions amb els alumnes de la seva percepció actual de Catalunya.
Sessió Magistral Les classes es desenvoluparan mitjançant sessions magistrals amb suport audiovisual mitjançant presentacions de Power Point. Molt important pel seguiment de l'assignatura l'entorn virtual del Moodle.
Presentacions / exposicions Es desenvoluparan presentacions en Power Point de qüestions específiques que mereixin un major grau de detall en la seva explicació per part del professor.

Els alumnes, a requeriment del professor, hauran de ser capaços de preparar presentacions en PowerPoint i fer les corresponents exposicions a classe davant dels companys i el professor, que avaluarà el contingut, la capacitat de síntesis així com l'expressió oral dels continguts de les presentacions.
Pràctiques de camp/sortides Els alumnes i el professor duran a terme una sortida obligatòria d'un dia sencer a un indret específic de Catalunya i relacionat amb la matèria explicada a classe. Per tal de dur a terme la sortida prèviament es prepararà un petit dossier de documentació de referència en relació a la temàtica de la sortida de treball de camp.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Sempre que calgui el professor per iniciativa pròpia o a requeriment dels alumnes preparà els corresponents anàlisi o estudi de casos en relació al programa de l'assignatura.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada el professor la durà a terme sempre que l'alumne així ho requereixi. El procediment habitual a emprar consistirà en enviar un correu electrònic a l'adreça del professor per tal de concertar dia i hora de visita. Tot i així, a classe i sempre que ho requereixi l'alumne, el professor atendrà i solucionarà qualsevol dubte o problema.

Avaluació
  Descripció Pes
Activitats Introductòries Presència a la classe de presentació. 1%
Sessió Magistral Assistència a les classes i actitud respecte l'assignatura. 4%
Presentacions / exposicions Presentació en Power Point d'un tema de l'assignatura.
Es consensuarà entre els alumnes (grups) i el professor/a.
15%
Pràctiques de camp/sortides Sortida de camp a un indret de Catalunya relacionant-lo amb els continguts explicats a classe. 15%
Supòsits pràctics/ estudi de casos Resolució d'un cas pràctic.
A lliurar a final de quadrimestre.
15%
Proves mixtes Realització de proves sobre els continguts exposats a classe i que estan al programa de l'assignatura. Aquestes proves poden contenir preguntes tipus tema, respostes breus, tipus test o fins i tot d'anàlisi i comentari de gràfiques o imatges. 40%
Proves orals Presentació oral dels resultats del treball de curs mitjançant una presentació en PPoint. 10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

S'hauran d'aprovar els exàmens parcials i el treball de curs (dossier de la sortida de camp) per tal de dur a terme les mitjanes finals de l'assignatura.

Es pot optar a la segona convocatòria del 30/01/2012 al 03/02/2012 (data per concretar).

La prova consistirà en un examen de preguntes curtes i concretes de tot el temari. Segons els casos particulars hi haurà una part pràctica.
Es poden presentar els alumnes que hagin suspès les proves mixtes. En el cas de presentacions caldrà parlar amb la professora.


Fonts d'informació

Bàsica Majoral, R., Cataluña. Un análisis territorial, Ariel, 2002
Ulied, A., Catalunya cap al 2020. Visions sobre el futur del territori, Generalitat de Catalunya, 2003
Solé Sabarís, Ll., Geografia de Catalunya, AEDOS, 1956
Tort, J., Per què Catalunya és com és?, Edicions 62, 2002
Vilagrassa, J., Transformacions territorials a Catalunya, Pagès Editors, 2002
Ramon Tremosa , Catalunya, país emergent, Eliseu Climent Editor , 2008

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
GEOGRAFIA D'ESPANYA I/12091007
GEOGRAFIA D'ESPANYA II/12091008

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
GEOGRAFIA HUMANA I. POBLACIÓ/12091003
GEOGRAFIA HUMANA APLICADA II. CIUTAT I PLANIFICACIÓ URBANA/12092014
DESENVOLUPAMENT REGIONAL I LOCAL/12092115
PLANIFICACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA/12092217

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent