Codi |
|
A1 |
Espais geogràfics regionals. |
A5 |
Ordenació del territori. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A10 |
Relacionar i sintetitzar informació territorial transversal |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A19 |
Interrelacionar els fenòmens a diferents escales territorials |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B4 |
Treballar de forma col•laborativa. |
B7 |
Sensibilització pels temes vinculats al medi ambient |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
C3 |
Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia |
Objectius |
Competències |
Adquirir coneixement bàsic dels aspectes geogràfics, socioeconòmics i polítics de la Catalunya actual.
Adquirir a través de la pràctica i d’exercicis aplicats coneixements específics sobre temes d’interès territorial actual en la Catalunya contemporània.
Identificar i reflexionar sobre els principals conflictes d’interès territorial |
A1 A5 A7 A10 A14 A19 A24
|
B1 B2 B3 B4 B7 B8 B9
|
C2 C3 C5
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
1. Introducció |
1.1 Catalunya al món |
2. Les característiques del medi físic i la seva incidència en l’organització del medi geogràfic |
2.1. Trets generals de les unitats de relleu de Catalunya
2.2. Trets generals del clima i les aigües superficials |
3. El territori de Catalunya i els seus habitants |
3.1. El sistema d’espais naturals i el seu aprofitament humà.
3.2. Les característiques, tendències i dinàmiques actuals de la demografia catalana
|
4. La vertebració del territori català
|
4.1. La xarxa d’assentaments humans
4.2. La creació, creixement i perspectives de futur de la xarxa de comunicacions catalana
4.3. Els fluxos energètics a Catalunya
|
5. L’organització productiva del territori
|
451. La dinàmica del sector primari
5.2. La dinàmica industrial
5.3. La dinàmica del sector serveis i el turisme
|
6. L’ordenació del territori
|
6.1. L’estructura de l’organització administrativa a Catalunya. Antecedents històrics i debat actual
6.2. Instruments i lleis per al planejament territorial i l’ordenació del territori a Catalunya
|
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció del continguts pràctics |
Descripció dels continguts pràctics |
Una sortida de camp amb l’objectiu de visitar un espai significatiu per abordar sobre el terreny alguns dels punts del temari.
Es demanarà la confecció d’un document de treball. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
1 |
3 |
|
Sessió Magistral |
|
26 |
39 |
65 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
12 |
22 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
14 |
12 |
26 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
|
4 |
12 |
16 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
5 |
7 |
Proves orals |
|
2 |
5 |
7 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció al context actual de Catalunya i presa de contacte amb l'assignatura mitjançant l'anàlisi d'imatges i realitats del context territorial, social i econòmic de Catalunya. Radiografia de la Catalunya actual i intercanvi d'opinions amb els alumnes de la seva percepció actual de Catalunya. |
Sessió Magistral |
Les classes es desenvoluparan mitjançant sessions magistrals amb suport audiovisual mitjançant presentacions de Power Point. Molt important pel seguiment de l'assignatura l'entorn virtual del Moodle. |
Presentacions / exposicions |
Es desenvoluparan presentacions en Power Point de qüestions específiques que mereixin un major grau de detall en la seva explicació per part del professor.
Els alumnes, a requeriment del professor, hauran de ser capaços de preparar presentacions en PowerPoint i fer les corresponents exposicions a classe davant dels companys i el professor, que avaluarà el contingut, la capacitat de síntesis així com l'expressió oral dels continguts de les presentacions.
|
Pràctiques de camp/sortides |
Els alumnes i el professor duran a terme una sortida obligatòria d'un dia sencer a un indret específic de Catalunya i relacionat amb la matèria explicada a classe. Per tal de dur a terme la sortida prèviament es prepararà un petit dossier de documentació de referència en relació a la temàtica de la sortida de treball de camp.
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Sempre que calgui el professor per iniciativa pròpia o a requeriment dels alumnes preparà els corresponents anàlisi o estudi de casos en relació al programa de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
|
|
Descripció |
Els alumnes poden connectar amb el/la professor/a mitjançant el correu electrònic el moodle.
A més si hi ha un dubte o consulta concreta, poden recórrer a les hores d'atenció a l'alumne. |
|
|
Descripció |
Pes |
Activitats Introductòries |
Presència a la classe de presentació. |
1% |
Sessió Magistral |
Assistència a les classes i actitud respecte l'assignatura. |
4% |
Presentacions / exposicions |
Presentació en Power Point d'un tema de l'assignatura.
Es consensuarà entre els alumnes (grups) i el professor/a.
|
15% |
Pràctiques de camp/sortides |
Sortida de camp a un indret de Catalunya relacionant-lo amb els continguts explicats a classe. |
15% |
Supòsits pràctics/ estudi de casos |
Resolució d'un cas pràctic.
A lliurar a final de quadrimestre. |
15% |
Proves mixtes |
Realització de proves sobre els continguts exposats a classe i que estan al programa de l'assignatura. Aquestes proves poden contenir preguntes tipus tema, respostes breus, tipus test o fins i tot d'anàlisi i comentari de gràfiques o imatges. |
40% |
Proves orals |
Presentació oral dels resultats del treball de curs mitjançant una presentació en PPoint. |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'hauran d'aprovar els exàmens parcials i el treball de curs (dossier de la sortida de camp) per tal de dur a terme les mitjanes finals de l'assignatura. Es pot optar a la segona convocatòria (data per concretar). La prova consistirà en un examen de preguntes curtes i concretes de tot el temari. Segons els casos particulars hi haurà una part pràctica. Es poden presentar els alumnes que hagin suspès les proves mixtes. En el cas de presentacions caldrà parlar amb la professora. |
Bàsica |
Majoral, R., Cataluña. Un análisis territorial, Ariel, 2002
Ulied, A., Catalunya cap al 2020. Visions sobre el futur del territori, Generalitat de Catalunya, 2003
Solé Sabarís, Ll., Geografia de Catalunya, AEDOS, 1956
Tort, J., Per què Catalunya és com és?, Edicions 62, 2002
Vilagrassa, J., Transformacions territorials a Catalunya, Pagès Editors, 2002
Ramon Tremosa , Catalunya, país emergent, Eliseu Climent Editor , 2008
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
GEOGRAFIA D'ESPANYA I/12091007 | GEOGRAFIA D'ESPANYA II/12091008 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
GEOGRAFIA HUMANA I. POBLACIÓ/12091003 | GEOGRAFIA HUMANA APLICADA II. CIUTAT I PLANIFICACIÓ URBANA/12092014 | DESENVOLUPAMENT REGIONAL I LOCAL/12092115 | PLANIFICACIÓ TERRITORIAL DE CATALUNYA/12092217 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
GEOGRAFIA FÍSICA. BIOGEOGRAFIA/12091106 | GEOGRAFIA FÍSICA I MEDI AMBIENT/12091110 | GEOGRAFIA DE LES ACTIVITATS ECONÒMIQUES I/12091202 | GEOGRAFIA HUMANA APLICADA I. GEODEMOGRAFIA/12092013 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|