Codi |
|
A2 |
Història i pensament de la disciplina geogràfica |
A3 |
Geografia humana, econòmica i social. |
A6 |
Mètodes d’informació geogràfica. |
A7 |
Metodologia i treball de camp. |
A8 |
Utilitzar la informació geogràfica com a instrument de interpretació del territori. |
A12 |
Explicar els processos de l’actualitat mediàtica. |
A13 |
Expressar informació cartogràficament. |
A14 |
Treball de camp i coneixements directes del territori. |
A15 |
Elaborar i interpretar informació estadística. |
A16 |
Conèixer, comprendre i interpretar el territori. |
A17 |
Interrelacionar el medi físic i ambiental amb l’esfera social i humana. |
A22 |
Analitzar i interpretar els paisatges. |
A23 |
Generar sensibilitat i interès per als temes territorials i ambientals. |
A24 |
Ordenar i sintetitzar informació. |
A25 |
Exposició i transmissió dels coneixements geogràfics. |
B1 |
Aprendre a aprendre. |
B5 |
Comprometre’s amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional. |
B8 |
Capacitat d’anàlisis i síntesis. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Coneixements d’informàtica relatius a l’àmbit d’estudi. |
B11 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B16 |
Habilitats en les relacions interpersonals. |
B18 |
Raonament crític. |
B19 |
Compromís ètic. |
B21 |
Adaptació a noves situacions. |
B24 |
Coneixement d’altres cultures i costums. |
B28 |
Capacitat d’aplicar els coneixements a la pràctica. |
C2 |
Utilitzar com a usuaris les eines bàsiques en TIC. |
Objectius |
Competències |
1.- Conèixer la posició de la Geografia de la Percepció dins les diferents escoles de la Geografia. |
A2 A3 A25
|
|
|
2.- Conèixer i identificar els trets de la percepció espacial. |
A3 A6 A8 A12 A16 A23
|
B1 B5 B11
|
|
3.- Conèixer els mètodes de determinació i anàlisi de la percepció espacial |
A6 A7 A8 A12 A14 A24
|
B1 B5 B8 B11 B18 B19
|
C2
|
4.- Aplicar mètodes de treball de camp, enquestes de percepció, mapes mentals, identificació estereotips, etc. |
A6 A7 A8 A13 A14 A15 A16 A17 A22 A24
|
B5 B8 B9 B10 B11 B16 B21 B24 B28
|
C2
|
Tema |
Subtema |
CONTINGUTS TEÒRICS |
Descripció dels continguts teòrics |
|
1. Subjectivitat i geografia: la geografia de la percepció: Escola conductista i altres escoles. |
|
2. La percepció espacial.
2.1. La percepció de llocs geogràfics.
2.2. Els mapes mentals.
2.3. Els estereotips de lloc.
2.4. Percepció de les magnituds geogràfiques (distància i grandària).
2.5. Aplicació a la percepíó geoestratègica (a totes les escales: de local a mundial).
|
|
3. La percepció dels riscos naturals i tecnològics. |
|
4. La percepció dels recursos naturals. |
|
5. La percepció d'espais urbans
|
|
6. La dimensió espai/temps i la geografia de l'activitat quotidiana. |
CONTINGUTS PRÀCTICS |
Descripció dels continguts pràctics |
|
1- Elaboració de mapes mentals i anàlisis de variables (preferències espacials |
|
2- Exercicis sobre estereotips. |
|
3- Exercicis sobre percepció de certes magnituds geogràfiques (distància, grandària,...) |
|
4- Elaboració d'itineraris urbans. |
|
5- Enquestes sobre percepció de la ciutat, sobre us del temps i sobre percepció del paisatge. |
|
6- Enquestes. Mostres, anàlisi i com extreure conclusions: la base del treball de camp. |
|
7- Comentaris de text i anàlisi de documents (on-line, TV, escrits, ...) |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
26 |
26 |
52 |
Presentacions / exposicions |
|
10 |
20 |
30 |
Treballs |
|
11 |
33 |
44 |
Debats |
|
8 |
8 |
16 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura, els seus continguts, metodologia i procés d'avaluació.
|
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura.
|
Presentacions / exposicions |
Presentacio/exposició d'un tema o exercici a classe |
Treballs |
Elaboració de diversos exercicis vinculats a la geografia de la percepció |
Debats |
Realització de debats sobre diversos aspectes vistos en les sessions teòriques |
|
Presentacions / exposicions |
Atenció personalitzada |
Activitats Introductòries |
Proves pràctiques |
|
Descripció |
Dues sessions de tutoria per seguiment i suport d'avaluació i treballs pràctics, |
|
|
Descripció |
Pes |
Sessió Magistral |
Es tindrà en compte l'assistència a classe que tenint en compte la forma de desenvolupament del curs és molt necessària |
20% |
Presentacions / exposicions |
Es presentarà a classe alguns dels exercicis duts a terme |
30% |
Treballs |
presentació d'exercis elaborats |
30% |
Debats |
Participació i preparació de debats |
20% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
RAMIRO, E., Camins entre ciutats: alguna cosa més que quilómetres, Universidad de Alicante y AGE.,
DIAZ, M.A., Espacio y tiempo en la actividad cotidiana de la población., ed. Oikos-tau,
BOSQUE, J., Estereotipos de lugar geográfico., ed. Oikos-tau,
ORTEGA, F., Incertidumbre y riesgos naturales., Universitat de Vlalencia y AGE,
CALVO, F., La geografía de los riesgos., Geocrítica.,
CASTRO, C. De, La Geografía en la vida cotidiana de los mapas cognitivos al prejuicio regional, ED. Del Serbal,
ESTÉBANEZ, J., Tendencias y problemática actual de la geografía, Cincel,
|
|
Complementària |
QUERAL, R., Viure en risc, Arola.,
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|